Wie kan mij helpen??????
Als de auto (xsara 1 /1.6i) stationair draait ,loopt het toerental soms op tot bijna 3000 toeren, soms meerdere keren achter elkaar (net of hij van zelf gas geeft)
De stappenmoter is schoongemaakt maar het probleem blijft,wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?
Alvast bedankt…...edwin
eerst een saxo 1.1 538
.................................
nu een xsara 1.6 plaisier
...................................
laat de computer eens uitlezen door een dealer, daar kunnen ze je vast meer vertellen.
gasklep-potmeter ???
XerroR schreef:gasklep-potmeter ???
Dacht ik ook aan, maar een stappenmotor kan soms onwijs inslijten, zodat schoonmaken geen zin heeft, uitlezen (iedereen met Lexia software kan dit) geeft uitsluitsel.
Ook ik heb dit probleem een tijd gehad.. volgens mij een Xsara 1.6 kwaaltje.
?
Ik heb een andere stappenmotor en een nwe. gasklep pot meter aangebracht.
Voorlopig draait het weer redelijk.
ik heb het ook gehad en het lag alleen aan me gasklep-potmeter (Xsara coupe 1.8i 16V VTS)
stappen motor laten vervangen…............probleem blijft
alles wat met het injectie systeem temaken heb hebben ze schoongemaakt….................probleem was ff weg maar kwam na 4 dgn weer terug
de computer uitlaten lezen ,maar die gaf geen storingen,dus is het iets mechanisch…......
Nu gaan ze volgende week alles vervangen mbt het injectie systeem(brandstof toevoer) en dan maar bidden gelukkig heb ik nog garantie anders was het een duur geintje geworden!!
eerst een saxo 1.1 538
edje citroen schreef:stappen motor laten vervangen…............probleem blijft
alles wat met het injectie systeem temaken heb hebben ze schoongemaakt….................probleem was ff weg maar kwam na 4 dgn weer terug
de computer uitlaten lezen ,maar die gaf geen storingen,dus is het iets mechanisch…......
Nu gaan ze volgende week alles vervangen mbt het injectie systeem(brandstof toevoer) en dan maar bidden gelukkig heb ik nog garantie anders was het een duur geintje geworden!!
de computer geeft niet alles weer! dus daar moet je niet vanuit gaan dat het dan alleen mechanisch kan zijn.
ik denk nog steeds aan de gaskleppot.
XerroR schreef:ik heb het ook gehad en het lag alleen aan me gasklep-potmeter (Xsara coupe 1.8i 16V VTS)
oke dank je xerror voor je snelle reactie
ik zal het zeggen tegen de monteur dat van die pot meter dat hij daar ff naar moet kijken
vorige keer heb ik dat ook gezegd ( jou eerdere antw),toen vertelde hij dat dat niets met “vanzelf gas geven” van doen had
omdat die potmeter door iets aangestuurd moest worden (??)
ik laat het wel weten hierzo…..................
dankje gr edwin
eerst een saxo 1.1 538
edje citroen schreef:oke dank je xerror voor je snelle reactie
ik zal het zeggen tegen de monteur dat van die pot meter dat hij daar ff naar moet kijken
vorige keer heb ik dat ook gezegd ( jou eerdere antw),toen vertelde hij dat dat niets met “vanzelf gas geven” van doen had
omdat die potmeter door iets aangestuurd moest worden (??)
ik laat het wel weten hierzo…..................
dankje gr edwin
Toen hij bij mij vervangen was was het probleem opgelost een kapotte/vuile potmeter kan gekke dingen doen, hij kan een verkeerde (wisselende) waarde doorgeven, waardoor er in het systeem iets verkeerds aangestuurd kan gaan worden!?
Hallo Edje Citroen,
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad (heb ook een 1.6i). De Citroendealer heeft toen een thermostatische sonde vervangen. Ik heb de rekening er even bijgezocht en de kosten waren EUR 56,81. Dit is anderhalf jaar geleden en sindsdien nergens meer last van gehad.
Misschien heb je er iets aan,
Groeten,
Dennis
Waar zit die sonde dan ?
Ik heb vanmiddag de auto weer opgehaald bij de dealer.
Het was een tempratuur sonde die werkte niet goed (bedankt Dennie B)
ze hadden hem al een paar x uitgelezen maar toen funktioneerde hij gewoon naar behoren dus zag de computer geen fouten.
De monteur vertelde dat als die sonde niet werkt hij een standaard waarde doorgeeft van -40,dus dan krijg de auto teveel benzine ingespoten en dat was de oorzaak van het toerental dat vanzelf opliep
Nu start hij ook weer prima (dat ging ook minder goed),en hopelijk blijf dat ook zo
Nog 1 x terug voor condens in de koplamp,dan krijg ik een nieuwe koplampunit voor (ook garantie)
(xerror bedankt voor je tip ,ik heb het aangegeven)
edwin
ps waar blijven mijn waarderingen nou !! (zie er nog steeds maar 1)
eerst een saxo 1.1 538
edje citroen schreef:Ik heb vanmiddag de auto weer opgehaald bij de dealer.
Het was een tempratuur sonde die werkte niet goed
ze hadden hem al een paar x uitgelezen maar toen funktioneerde hij gewoon naar behoren dus zag de computer geen fouten.
De monteur vertelde dat als die sonde niet werkt hij een standaard waarde doorgeeft van -40,dus dan krijg de auto teveel benzine ingespoten en dat was de oorzaak van het toerental dat vanzelf opliepNu start hij weer prima ,en hopelijk blijf dat ook zo
Nog 1 x terug voor condens in de koplamp,dan krijg ik een nieuwe koplampunit voor (ook garantie)(xerror bedankt voor je tip ,ik heb het aangegeven)
edwinps waar blijven mijn waarderingen nou !!
Kijk dat is mooi! heb je gezien waar die sonde zit ??
No problem!! daarom zijn we hier toch om elkaar (proberen) te helpen
ik zal jullie graag een foto hier op t forum laten zien ,waar de sonde zit
ik heb 2 foto’s gemaakt maar ik krijg ze hier niet op t forum!
laat je e mail adres achter in mijn p b dan stuur ik je ze wel op
eerst een saxo 1.1 538