Ik heb een bx1.9tzi staan van een vriend en daarvan knipperen de lhm lampjes zo af en toe, nu las ik in het apk-rapport dat de remmen ‘zichtbare slijtage’ vertoonden. Het peil is goed (eerder teveel dan te weinig). Kan er iets met de remmen zijn waardoor die lampjes random gaan knipperen? Ik durf er niet echt mee de weg op dus heb geen inzicht in eventueel patroon/causale verbanden tusse eea
The world is yours!
Re: lhm lampjes knipperen, zou dat aan de remmen kunnen ligg
Knipperende LHM lampjes worden doorgaans niet door versleten remmen veroorzaakt…
normaal alleen door een te lage hydraulische druk, en dat komt soms door een te laag LHM pijl. Ik neem aan dat je heb gepijld met de de BX in de hoogste stand?
weet je overigens zeker dat het het LHM lampje is (dus ( (!) ) in combinatie met STOP, beide rode lampjes) OF het remblokjes lampje (oranje lampje, zit in het rechter deel van het dashboard, ik weet even niet meer hoe ie er uit ziet, ik dacht hetzelfde als het hydraulische lampje, maar de buitenste haakjes gestreept).
Wat Mark al zegt: waarschijnlijk is het niet het LHM lampje maar dat remblokslijtageindicatielampje…
Harm schreef:Wat Mark al zegt: waarschijnlijk is het niet het LHM lampje maar dat remblokslijtageindicatielampje…
Leuk woord voor galgje
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: lhm lampjes knipperen, zou dat aan de remmen kunnen ligg
botsai schreef:de lhm lampjes
Er wordt in de topicstart wel in meervoud gepraat jongens! Het remblokjesslijtageindicatielampje brandt volgens mij eenzaam en alleen. Het lampje voor de LHM brandt samen met het stop lampje.
Inderdaad eerst eens in de hoogste stand pijlen en ook kijken of het vlottertje niet vast zit.
hmmm… lampjes
Ben er gisteren zeer onverantwoord mee naar Amsterdam gescheurd en ik zag dat de volgende lampjes (zo af en toe) allemaal tegelijkertijd oplichten:
de lhm (stop + die andere) lampjes + koel(vloeistof)lampje + lampje bij oliepeil
Wellicht de sensor van de koelvloeistof? Maar waarom gaan dan die andere lampjes ook aan (stop, olie etc) is dat misschien een code ofzo?
De remmen zijn lekker gaar, maar dat lampje brand nu net weer niet… is een ander icoontje.
ik heb het idee dat de radiator een beetje lekt, maar er zat nog meer dan genoeg vloeistof in, LHM idd gepeild in de hoogste stand.
The world is yours!
koelvloeistof lampje ging bij mijn vorige bx vrij rap branden, bij mijn huidige ook dus misschien is die sensor erg gevoelig ofzo Gooi er gewoon eens iets bij.
Motoroliepeil al gechecked?
Massakabels even nalopen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: hmmm… lampjes
Nou, ik heb eens even een plaatje gepakt van mijn dash met een aantal lampjes aan, volgens mij heb jij die zooi ook aan..
Ik heb even de vraagbaak erbij gepakt om te kijken welke lampjes allemaal tegelijk aan gaan..
Lampje linksboven bij oliepijlmeting is van de oliedruk. Die is ALTIJD aan in combinatie met:
- dat lampje zelf
- STOP
- ( (!) )
- het onderste van de 4 rode lampjes, dus diegene ONDER het accutje - het koelwaternuveaulampje.
In het instructieboekje staat dat je eens even je motoroliepijl moet controleren.
botsai schreef:De remmen zijn lekker gaar, maar dat lampje brand nu net weer niet… is een ander icoontje.
Dat is een van de dingen die nagenoeg nooit werken bij een BX, de remblokjesslijtageindicator. Normaal gaat dat lampje spontaan branden bij lichte sneeuwval ofzo, het is nogal overgevoelig, daarom worden die indicatoren vaak verwijderd.
Bij jou zie ik 2 andere lampjes: remblok de (P) en accu, die branden bij mij niet. Je kilometerstand is trouwens ook lager
Ik zal er nog wat olie ingooien, wie weet.
Vanochtend had ik weer accuproblemen d.w.z. richtingaanwijzers deden het ‘opeens’ niet meer, ik had hem vannacht heel strak tegen een lomp ingeparkeerde bmw geparkeerd - DAT zal het zijn!!!
Zonder gekkigheid, word wel een beetje vermoeiend die bak op deze manier, maar hij scheurt als een nieuwe! Wat een power, ik heb tot nog toe alleen een 1.4 bx gereden - da’s een enorm verschil!
The world is yours!
bijdehand
verschil is dat bij mij de motor niet loopt.
- accutje gaat uit bij draaiende motor
- ( (P) ) gaat uit wanneer ik de handrem eraf haal
- dat oranje lampje onder is van motormanagment.
Remblokslijtage zit rechtsboven de toerenteller.
richtingaanwijzers die het niet doen… ja, daar weet ik weer nix van.. massaprobleem? misschien is die knop zelf een beetje aan het verslijten.. ik kan me goed voorstellen dat het irritant is.
Als er zoveel vreemde dingen gebeuren op het dashboard, moet je eens de kabelbomen gaan nakijken. Ik heb ‘t laatst bij een BX 14 meegemaakt: startmotor bleef maar draaien en een kerstboom op het dashboard.
Bleek de kabelboom (die naar zo’n beetje alle sensortjes gaat) zodanig afgeschuurd te zijn dat de draadjes contact maakten met het motorblok. En dan kun je vreemde dingen krijgen….
Die kabelboom lijkt me een goeie, hij ligt (weliswaar een beetje verpakt) op het motorblok….
Kan iemand zo vriendelijk zijn om me een foto te laten zien (of linkje sturen naar…) hoe die boom normaal gesproken gelegd dient te zijn? (Ik neem aan niet op het motorblok)
The world is yours!
botsai schreef:Bij jou zie ik 2 andere lampjes: remblok de (P) en accu, die branden bij mij niet. Je kilometerstand is trouwens ook lager
Ik zal er nog wat olie ingooien, wie weet.Vanochtend had ik weer accuproblemen d.w.z. richtingaanwijzers deden het ‘opeens’ niet meer, ik had hem vannacht heel strak tegen een lomp ingeparkeerde bmw geparkeerd - DAT zal het zijn!!!
Zonder gekkigheid, word wel een beetje vermoeiend die bak op deze manier, maar hij scheurt als een nieuwe! Wat een power, ik heb tot nog toe alleen een 1.4 bx gereden - da’s een enorm verschil!
Volgens mij zou jij eens gewoon onderhoud moeten (laten) uitvoeren aan de BX. Gewoon olie erin gooien kan erg slecht zijn (te hoog oliepeil is ook slecht). Accuproblemen, lampjes die branden. Geef die BX eens een grote beurt en kijk dan verder.
Deze bak is van een zeer luie vriend van me die er geen cent meer in wil steken, ik wil proberen of ie nog aan de praat te krijgen is zodat ie weer trots de weg op kan en niet als loop/sloop eindigt met slechts 180k op de teller. Een grote beurt is beslist geen optie. Als ik hem niet met wat gepiel aan het ronken krijg dan moet ie gewoon voor een habbekrats de deur uit. Vanmiddag komt een maat van me even kijken of ie iets kan ontdekken… wie weet dan meer geluk, ik hou jullie op de hoogte!
The world is yours!
botsai schreef:Deze bak is van een zeer luie vriend van me die er geen cent meer in wil steken, ik wil proberen of ie nog aan de praat te krijgen is zodat ie weer trots de weg op kan en niet als loop/sloop eindigt met slechts 180k op de teller. Een grote beurt is beslist geen optie. Als ik hem niet met wat gepiel aan het ronken krijg dan moet ie gewoon voor een habbekrats de deur uit. Vanmiddag komt een maat van me even kijken of ie iets kan ontdekken… wie weet dan meer geluk, ik hou jullie op de hoogte!
Alsof hij voor het geld van een grote beurt een nieuwe auto kan aanschaffen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
botsai schreef:Deze bak is van een zeer luie vriend van me die er geen cent meer in wil steken, ik wil proberen of ie nog aan de praat te krijgen is zodat ie weer trots de weg op kan en niet als loop/sloop eindigt met slechts 180k op de teller. Een grote beurt is beslist geen optie. Als ik hem niet met wat gepiel aan het ronken krijg dan moet ie gewoon voor een habbekrats de deur uit. Vanmiddag komt een maat van me even kijken of ie iets kan ontdekken… wie weet dan meer geluk, ik hou jullie op de hoogte!
En zo verdwijnt er wellicht dus weer een waarschijnlijk betrekelijk goede BX naar de sloop…zucht…. En over een paar jaar is iedereen weer verbaasd over het feit dat er nog maar zo weinig BX’en rijden… Autorijden kost geld! Als dat niet er niet voor (over) hebt ga dan fietsen! Of blijf i.i.g. met je tengeltjes van mijn geliefde merk af
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX