Aangezien mijn nieuwe XM tot nu toe alle beurten heeft gehad vanaf aankoop totaan de laatste kleine beurt in januari bij de apk, wil ik binnenkort zelf de auto een grote beurt gaan geven. Maar nu dus de vraag, wat moet er allemaal gedaan worden voor een kleine en een grote beurt, wat wordt er allemaal gecontroleerd en vervangen? Misschien wel fijn om eens een mooie lijst samen te stellen met alle actiepunten?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
olie
olie filter
bougies
luchtfilter
koel systeem
ring voor olie tap
lhm controleren
Mijn grote beurt bestaat uit:
Maak alles leeg (Olie van de moter en transmissie/versnellingsbak, LHM, koelvloeistof)
Vervang of reinig alle filters (Oliefilter, benzinefilter, filters in de transmissie en het hydraulisch systeem)
Smeer alle scharnierpunten en sloten.
Controleer remblokken en vervang indien nodig.
Controleer alle rubbers en vervang indien nodig.
Controleer alle snaren en vervang indien nodig.
Controleer alle slangen op poreusheid en vervang indien nodig.
Spoel het koelsysteem door.
Vul alles weer met de juiste hoeveelheid olie/koelvloeistof/LHM.
Klaar !
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
en die filters van de LHM, welke bedoel je dan? Die in het reservoir?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
even weer actief maken,.,
welke rubbers bedoel je, justshootme? Stofhoezen en stuurhuishoezen etc?
En met de filters vervangen van de lhm, dan bedoel je neem ik aan de filters in het reservoir? Of zijn er nog meer filters?
Smeren van de scharnier, met WD40 of een ander smeermiddel?
Bougiekabels vervangen?
Als ik het zo eens uitreken:
Maak alles leeg (Olie van de moter en transmissie/versnellingsbak, LHM, koelvloeistof)
Vervang of reinig alle filters (Oliefilter, benzinefilter, filters in de transmissie en het hydraulisch systeem) = 25,- + 30,-
Smeer alle scharnierpunten en sloten. =0,-
Controleer remblokken en vervang indien nodig. = 30,-
Controleer alle rubbers en vervang indien nodig. =15,-
Controleer alle snaren en vervang indien nodig. =45,-
Controleer alle slangen op poreusheid en vervang indien nodig.
Spoel het koelsysteem door. =15,-
Vul alles weer met de juiste hoeveelheid olie/koelvloeistof/LHM. =35,-
Totaal 195,-
Best een hoop geld, maar de garage rekent er meer voor…..
toch maar even gaan sparen, of er gewoon van uit gaan dat ik tegen die tijd goeie baan heb
Vergeten we nog belangrijke dingen?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Je kunt ook hier; http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165420&postdays=0&postorder=asc&start=0 langskomen. Er zijn een aantal die komen en een vrije hand hebben waaronder ik, dan kun je een hoop doen in een middag. Leuk en leerzaam!
Animal triste post coitum
leuk! Maar 1 probleempje, ik heb pas weer geld eind januari, om apk en onderhoud te plegen. (op en neer naar groningen kost ook 60 euro! )
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Das klote….......
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik denk dat het metnam klote is voor de dame, een heel jaar zonder onderhoud…..
Animal triste post coitum
mwah, dat is ze wel gewend, want de vorige eigenaar liet 1 keer per jaar de wagen helemaal onderhanden nemen door de garaga, en was zelf zo a-technisch als ik weet niet hoe, dus dat is ze wel gewend. En in januari ga ik het gewoon lekker uitgebreid aanpakken..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
dit jaar trouwens ook maar 4.000km gereden, dus das ook niets…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!