Ik heb enkele werkzaamheden achter mijn dashboard te doen. Ooit heb ik ergens gelezen hoe deze te demonteren. Kan dit echter nergens meer terugvinden.
Voor demontage dashboard:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165405&highlight=dashboard
File binnengehaald. Is een mooi document. Kan echter niets vinden over het demonteren van het dashboard. Of kijk ik ergens overheen?
Mink schreef:File binnengehaald. Is een mooi document. Kan echter niets vinden over het demonteren van het dashboard. Of kijk ik ergens overheen?
sorry,........is de verkeerde zal daarom fff over m’n hart strijken en ze fff
inscannen….........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Vraagje over stap 3a; demonteren van de tellerkabel.
Moet deze kabel aan beide zijden worden losgemaakt om het dashboard te kunnen verwijderen? Hoe is de kabel aan de versnellingsbak gemonteerd?








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Bij de nieuwe dashboard bestaat de kabel uit twee delen die onder de motorkap, ongeveer ter hoogte van de dynamo, aan elkaar gekoppeld zijn. Als je die koppeling los draait kun je het deel aan de tellerkant een beetje door het schutbord heen duwen / resp. vanuit de auto naar binnen trekken met de klokken, tot je voldoende ruimte achter de klokken hebt om daar de kabel los te schroeven.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Okay, dus alleen de koppeling die op het schutbord zit losmaken.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee, alleen de koppeling achter het klokkenspel losschroeven. $ schroeven in de hoeken loshalen, klokkenspel 20 cm naar voren trekken en je kunt met de hand de 3 stekkers (groen geel en wit) en de tellerkabel loshalen. 1 minuut werk, gewoon van binnenuit





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar dat naar voren trekken gaat pas als je de koppeling bij de accu hebt losgemaakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee hoor, de kabel loopt door een gat in het schutbord, maar zit niet vast aan het schutbord; gewoon voorzichtig trekken. En met terugplaatsen duw je de kabel vanzelf weer terug door het schutbord.
De motorkap kan gewoon dichtblijven.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
hangt wel af van hoe vast de kabel in de motorruimte gemonteerd zit.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 18-10-2014
- 2CV Special
- ID/DS ID Break
- Dyane acadiane
Hmmm, blijkbaar doe ik iets verkeerd of ik heb de verkeerde kabel . Er lopen 2 kabels naar het schutbord, de bovenste naast de stuurstang en een onder de stuurstang.
Bij de bovenste kabel naast de stuurstang heb ik de borgmoer (22) en de holle bout (15) waar de kabel doorheen loopt losgedraaid, maar zonder resultaat. Lijkt alsof ik de teller unit iets verder naar buiten kan trekken, maar lang niet voldoende…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hier een plaatje waar je indruk kunt opdoen van de situatie:
Het korte deel dat doorvoert naar de tellerbak staat hier dus niet op, maar je kunt de verbindingsmof wel zien. Ligt tegen handremklauw aan bij de rechtse remschijf.
Hee, al een bak foto geplaatst !! nou ja; op 2 foto’s zie je meer dan 1
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
hekkelhan schreef:Hmmm, blijkbaar doe ik iets verkeerd of ik heb de verkeerde kabel
. Er lopen 2 kabels naar het schutbord, de bovenste naast de stuurstang en een onder de stuurstang.
Bij de bovenste kabel naast de stuurstang heb ik de borgmoer (22) en de holle bout (15) waar de kabel doorheen loopt losgedraaid, maar zonder resultaat. Lijkt alsof ik de teller unit iets verder naar buiten kan trekken, maar lang niet voldoende…
Ik ben bang dat je met de koppelingskabel bezig ben geweest.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.