Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ik ben binnenkort toe aan 4 nieuwe banden. Nu heb ik 185/65/TR15. Kan ik op dezelfde velg overgaan op 195/65/TR15? En heeft zoiets voordelen? Of is 185 beter? Ik heb er geen verstand van eigelijk Belangrijkste is comfort dus het worden michelin banden.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Denk dan dat je het ballon effect krijgt
voordeel van breedere banden is wel meer grip (met droog weer)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
- BX 14E
- C1 C1 Selection
geen idee, zouden er op 185 velgen geen 195 kunnen? Wat is comfortabeler, 185 of 195?
Nissan X-Trail ‘17
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
denk dat je zoon klein verschil niet merkt.
Ik ging van 165 na 195 dan merk je het verschil wel
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Hey Zandvoorta,
Op een originele velg kan je ongestraft maximum één maat breder gaan.
Maar je moet wel de hoogte in het oog houden.
Als je naar breedte 195 gaat en je blijft bij de “65” gaat je band hoger worden. Dit heeft gevolgen voor de omtreksnelheid en ook voor de juistheid van je kilometerteller.
Dit komt omdat de “65” een percentage is van de bandbreedte…
Ga je breder dan ga je automatisch hoger.
Er bestaan tabellen om zulks te bekijken of gewoon navragen in de betere bandencentrale
Indien je breder wil gaan is het in jouw geval het beste dat je dan 195/60/TR15 neemt, dan blijft je omtreksnelheid quasi ongewijzigd.
Het is natuurlijk de vraag of het nut heeft om op een standaard auto met bredere banden te gaan rijden, afgezien van het optisch effect natuurlijk.