Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ik ben binnenkort toe aan 4 nieuwe banden. Nu heb ik 185/65/TR15. Kan ik op dezelfde velg overgaan op 195/65/TR15? En heeft zoiets voordelen? Of is 185 beter? Ik heb er geen verstand van eigelijk Belangrijkste is comfort dus het worden michelin banden.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Denk dan dat je het ballon effect krijgt
voordeel van breedere banden is wel meer grip (met droog weer)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
- BX 14E
- C1 C1 Selection
geen idee, zouden er op 185 velgen geen 195 kunnen? Wat is comfortabeler, 185 of 195?
Nissan X-Trail ‘17
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
denk dat je zoon klein verschil niet merkt.
Ik ging van 165 na 195 dan merk je het verschil wel
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Hey Zandvoorta,
Op een originele velg kan je ongestraft maximum één maat breder gaan.
Maar je moet wel de hoogte in het oog houden.
Als je naar breedte 195 gaat en je blijft bij de “65” gaat je band hoger worden. Dit heeft gevolgen voor de omtreksnelheid en ook voor de juistheid van je kilometerteller.
Dit komt omdat de “65” een percentage is van de bandbreedte…
Ga je breder dan ga je automatisch hoger.
Er bestaan tabellen om zulks te bekijken of gewoon navragen in de betere bandencentrale
Indien je breder wil gaan is het in jouw geval het beste dat je dan 195/60/TR15 neemt, dan blijft je omtreksnelheid quasi ongewijzigd.
Het is natuurlijk de vraag of het nut heeft om op een standaard auto met bredere banden te gaan rijden, afgezien van het optisch effect natuurlijk.
Maar dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie.
Greetz
BIG Charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
XTR kan je er meer oververtellen Andre, die zit in de banden..
McDean schreef:Denk dan dat je het ballon effect krijgt
voordeel van breedere banden is wel meer grip (met droog weer)
Wel zal het brandstofverbruik iets toenemen door een groter wrijvingsoppervlakte en dus een iets toegenomen weerstand.
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Het is mij nu wel al duidelijk, ik blijf bij 185
Dank
Nissan X-Trail ‘17
zandvoorta schreef:Het is mij nu wel al duidelijk, ik blijf bij 185
Dank
Ik ben van 175 overgegaan op 185, hoger brandstofverbruik merk ik weinig van.
Wetend dat ik velen op hun tenen ga staan, ik ben nu zelfs van mijn Michelin geloof afgestapt, zij staat nu op Fulda .
Veel goedkoper en ik merk er echt geen verschil in.
Groet
Henk
ik heb er ook grotere banden onder liggen ik ben van 185 naar 225 gegaan en verbruik valt wel mee van 1op 11 naar 1 op 8a9 en wat betreft het merk doe dan maar fulda want michelin is niet te betalen
henkpit schreef:zandvoorta schreef:Het is mij nu wel al duidelijk, ik blijf bij 185
DankIk ben van 175 overgegaan op 185, hoger brandstofverbruik merk ik weinig van.
Wetend dat ik velen op hun tenen ga staan, ik ben nu zelfs van mijn Michelin geloof afgestapt, zij staat nu op Fulda .
Onder mijn xantia liggen ook fulda’s, prima bandjes en ze kosten niet veel.
Brandstofverbruik ligt bij mij overigens wel hoger nu ik van 185 naar 195 breed ben gegaan.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Tsja, voor mij alleen michelin En ik hou het op de orginele maat. Bij kwikflut ben ik zo’n 300 euro kwijt. Eens kijken wat de cit dealer kan doen.
Nissan X-Trail ‘17
henkpit schreef:zandvoorta schreef:Het is mij nu wel al duidelijk, ik blijf bij 185
DankIk ben van 175 overgegaan op 185, hoger brandstofverbruik merk ik weinig van.
Ik ben overgegaan op Nokian banden (uit vele testen goede banden gebleken tegen zeer scherpe prijs) die ik bij Rene Spaan te Krommenie koop ( , hier staan ook alle typen en prijzen). Het is een band die net zo comfortabel is als Michelin en de vergelijking met een Michelin band goed kan doorstaan.
zandvoorta schreef:Tsja, voor mij alleen michelin En ik hou het op de orginele maat.
Vreemde ziekte’s heb je in dit wereldje…
Groet
Henk
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Citrofilie heet zoiets
Nissan X-Trail ‘17
Wat bedoel je precies :