Ik voorzie een koude en strenge winter, een elfstedentocht, zware sneeuwstormen en spekgladdewegen.. maar vooral een koude auto.
Nu vraag ik mij af of er ook creativelingen zijn die iets kunnen bedenken op de toch “schrale” verwarming in een ds. De mijn uit ‘68 een break, krijg ik echt niet warm. Ik hoef niet veel als s’morgens om 6, met -20 graden hij wel start is iets warms wel fijn.
Dus kom maar op met de tips
Ik heb die darm voor de achterverwarming (die in de koker loopt-bestuurderskant) afgesneden en die straalt nu heerlijk op m’n voetjes.
Ik kan echt niet klagen over de verwarming van m’n ID.
(van ‘62) Wel moet ik opmerken dat ik geen voorruitontwaseming heb, misschien gaat via die kanalen veel warmte verloren in meer recentere types.. M’n vorige Ds (een ‘74 er) was ook niet warm te krijgen..
Webasto standkachel inbouwen, heb je gelijk voorverwarming!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een gereviseerd kachel radiatortje doet wonderen. In de echt koude winter de inlaat tunnel half dicht en de rits open!
Verder de inlaatlucht van je slakkenhuis afpakken achter de hoofd radiator….
Wordt lekker warm. Nog ff een oude slaapzak onder de matten voor isolatie..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Er zijn bij diverse autoshops ook electrische kacheltjes te koop….soms bij de Kijkshop ook.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:Er zijn bij diverse autoshops ook electrische kacheltjes te koop….soms bij de Kijkshop ook.
Wel ff mee uitkijken, ooit in mijn eerste auto gehad en de sigarettenaansteker gelijk gesmolten, iets te veel vermogen eruit getrokken. Maar veel warmte kwam er niet uit.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Bram schreef:Er zijn bij diverse autoshops ook electrische kacheltjes te koop….soms bij de Kijkshop ook.
Wel ff mee uitkijken, ooit in mijn eerste auto gehad en de sigarettenaansteker gelijk gesmolten, iets te veel vermogen eruit getrokken. Maar veel warmte kwam er niet uit.
In dat geval is het beter om een aparte (dikkere) + kabel vanaf de accu te trekken en hem daar op aan te sluiten.
WEL met een goede zekering ertussen (uiteraard).
(En niet vergeten hem uit te zetten)
Ik voorzie een koude en strenge winter, een elfstedentocht, zware sneeuwstormen en spekgladdewegen..
Ik ook…..laat er maar weer eens een winter komen zoals ik die heb meegemaakt in o.a. 62/63…..78/79 en 1985-6.
Eens kijken of de Citroen’s de koudestart overleven.
In de jaren ‘80 en ‘90 van de vorige eeuw waren er enkele behoorlijk koude winters (denk bijvoorbeeld aan de winters van 1985-1987). Maar de laatste eigenlijk echt strenge winter dateert al weer van 1979. Nu al weer ruim 25 jaar geleden….. Die winter kenmerkte zich door bizar en extreem hevig winterweer, dat soms grote delen van het land lam legde door ijsregen, zware ijzel en heuse sneeuwstormen. De winter barstte los net voor de jaarwisseling (1978 op 1979) toen in krap 2 dagen tijd de temperatuur vanuit het noorden zakte van +8 graden naar ruim onder de -10. Brrr. En dat vergezeld van een dikke laag ijzel die overging in zware sneeuwval. Door de harde NO-wind ontstonden er enorme sneeuwduinen. In de week die volgde zakte de temperatuur op een paar plaatsen gedurende een paar opeenvolgende avonden zelfs tot ruim onder de -20 graden.
Hierna nam de vorst wat af maar het bleef vuil kwakkelig winterweer. In Februari, rond de 14e, herhaalde het scenario zich en vooral in het noorden van het land woedde een enorme sneeuwstorm. De beelden op deze pagina zijn allen uit dat deel van ons land. Het spreekt voor zich dat als zo’n situatie zich nu weer een keer voor zou doen -en waarom niet?- er een enorme (verkeers)chaos zou ontstaan, want dit zijn we toch echt niet meer gewend!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Is het deels afdekken van de radiateur geen optie bij een DS?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ds23man schreef:Webasto standkachel inbouwen, heb je gelijk voorverwarming!
GRG
zit ook leuk grapje aan, de prijs..schatting 2000 euro.. ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb ik mijn DSpecial een grotere kachelradiator (kachel -15’C), de uitsparing in het slakkenhuis is daar al op voorbereid. Verder heb ik de optie: klep in de tunnel van buiten naar de radiateur. Deze klep kan je vanuit het interieur met een kabeltje/kettinkje meer of minder sluiten. Deze optie hadden de ambulances, die met koude motor naar een patient moesten racen, ook. Zweedse DS-en ook trouwens.
Zo zit je er warmpjes bij ‘s winters!
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat is waar Dago… Tot je die klep vergeet en in 5 minuten kookt je motor….
De radiator afdekken zorgt niet voor warmer water…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mijn DSpecial heeft ook een -werkende- temperatuurmeter. Hierop zie ik:
-dat de DS op de snelweg bij -10 niet echt warm wordt.
-of het koelwater zou gaan oververhitten.
De klep kan je ook gedeeltelijk open zetten. Zo regel ik precies de koelvloeistof-temperatuur bij flinke vorst….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat ben je toch een verschrikkelijk koele kerel! En wat Fijn dat je hobby ook je werk is!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mijn DS vorige winter voorzien van een nieuwe kachelradiator en kraan, echt een wereld van verschil. Ik heb het niet meer koud in de auto!
hmm ik weet niet of ik het warm ga krijgen.
even over twee dingen
1
grotere kachelradiator
waar plaats je die dan ? waar zit die
de uitsparing in het slakkenhuis
dan ?
2 die electirsch kacheltje wat voor ervaring hebben jullie hiermee ? ze zullen wel veel stroom trekken neem ik aan ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je kijkt naar de bovenkant van het zwarte slakkenhuis (waar je orginele kachelradiateur in zit) zie je, dat er ruimte is voor een grotere kachelradiator. Je moet dan een extra stukje uit het zwarte slakkenhuis breken/snijden/zagen. De grootte van dat extra stukje is al aangegeven door een breuklijn.
Succes,
Dago Langen.
Citroen!