Dit weekend heb ik de xm gebruikt voor een huis-uitje, achterbak volgeladen met weekend-tassen en 4 man in de auto…Het valt me op dat ie nog wel goed veert, maar veel meer doorstuitert, hij heeft zeg maar geen demping lijkt het en gaat nog wel 2 of 3 keer op en neer daarna. Is dat normaal? Bij de bx had ik dat ook wel een beetje maar toch wel wat minder….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
maar hoe kom ik daar dan achter? In de sport stand doet ie het ook trouwens, niet zo gek veel verschil te merken tussen auto en sport…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm, dan zou ik inderdaad eens even een checkup laten doen. Mijn GS reed juist heerlijk toen ik de kofferbak + achetbank eens afgeladen had met laminaat.
Komt me bekend voor, waarschijnlijk hoogteregelaar naar de hoogteregelaar hemel.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
maar dat is best vreemd, want hij reageert prima op de hoogteregelaar in de auto, veert prima en stuitert ook niet als ik in mn eentje rij dus zou het wel dirrect de hoogteregelaar zijn die kapot is?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:maar dat is best vreemd, want hij reageert prima op de hoogteregelaar in de auto, veert prima en stuitert ook niet als ik in mn eentje rij dus zou het wel dirrect de hoogteregelaar zijn die kapot is?
Bij mij ook maar op het xantiaclub forum waren ze er destijds nogal zeker over dat dat het probleem was. Bel anders even met Chyparse ofzo, die kunnen het met meer zekerheid zeggen dan een leek als ik
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
doe ik dat even, bedankt voor de tip!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:maar dat is best vreemd, want hij reageert prima op de hoogteregelaar in de auto, veert prima en stuitert ook niet als ik in mn eentje rij dus zou het wel dirrect de hoogteregelaar zijn die kapot is?
De hoogteregeleaar waar ze het over hebben is niet de bedieningshandle in de wagen. Er schijnt onder de auto iets te zitten (de hoogteregelaar) en ik meen (n.a.v. zo’n probleem) wel eens gelezen te hebben dat dat ding alleen maar gangbaar gemaakt moet worden. Hoeft dan dus niet zo’n dure klus te zijn.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Is dus niet de hoogteregelaar in de zin van ik zet hem wel ff een standje hoger, maar de hoogteregelaar die de wagenhoogte afhankelijk van de belasting op peil houdt.
oftewel, doordat ie zwaar beladen is wordt mechanisch een hendel ingedrukt die tegelijk de druk beinvloedt? Het is natuurlijk een oude auto dus het is heel goed mogelijk dat er iets niet gangbaar meer is.. En letten ze daar bij de beurten doorde garage niet op? Ik ga er namelijk nog steeds van uit dat de auto in perfekte conditie moet zijn doordat ie van 1991 tot nu volledig dealer onderhouden is….(zegt natuurlijk niet altijd wat..)
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:oftewel, doordat ie zwaar beladen is wordt mechanisch een hendel ingedrukt die tegelijk de druk beinvloedt? Het is natuurlijk een oude auto dus het is heel goed mogelijk dat er iets niet gangbaar meer is.. En letten ze daar bij de beurten doorde garage niet op? Ik ga er namelijk nog steeds van uit dat de auto in perfekte conditie moet zijn doordat ie van 1991 tot nu volledig dealer onderhouden is….(zegt natuurlijk niet altijd wat..)
Onder de auto inderdaad en vertrouw alsjeblieft niet op dealers vwbt de hydrauliek (uitzonderingen daargelaten natuurlijk!)
Vraag inderdaad of ze de hoogteregelaar gangbaar kunnen maken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
doe alles zelf hoor! Hij is keurig onderhouden en het jammere is dat ik daar geen geld voor heb, dus nu worden de boekjes niet meer bijgehouden
Dus ik ga het proberen keurig bij te houden..
Maar zit die regelaar neit net als bij de bix voor de achteras?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Maar zit die regelaar neit net als bij de bix voor de achteras?
Zou mij nix verbazen als er onder de XM twee zitten. N.a.v. van zo’n probleem over de achterkant van de wagen die te laag was (voorkant was OK) las ik vandaag op XMNL (onderwerp Te Laag)
De ‘hoogtestantgetjes’ achter hebben midden onder de auto een
scharnierverbinding met het stangetje dat naar voren loopt. Is blootgesteld aan weer en wind onder de auto.Ik zou eerst eens kijken of dat scharnier wel soepel is, moet flink in het vet zitten.
EN
Hangt er van af hoe je in het midden verstaat! Zit in de breedte in het midden, ongeveer tussen de achterwielen.
Daaruit maak ik op dat er misschien voor ook wat zit maar daar gaat ‘s mans probleem niet over.
ja, die ken ik inderdaad, die zat bij de bx muurvast, maar dat resulteerde enkel in het niet meer kunnen gebruiken van de hoogteregelaar in de auto. Dat kan je eigenlijk maar op 1 manier oplossen, hoge druk erop en schoonspoelen, daarna invetten en zonder lopende motor de hendel een paar keer lomp omhoog en omlaag raggen. Maar ik heb het idee,dat als het niet aan mijn bollen ligt en ik gewoon problemen zie die er niet zijn, dat het dan ligt aan een drukmodule of iets dergelijk die er voor zorgt bij zware belading dat ie meer druk krijgt, zoals ook al eerder werd verteld.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!