250000 km?
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
macdoedel schreef:vanmorgen wilde ik mijn DS starten—- kreeg ik mijn contactsleutel niet
om .Het was net of ik de verkeerde sleutel had.‘s middags wat vet aan de sleutel en Hopla draaien en starten
hoe lang kan een contact slot mee??????
dit klinkt precies als mijn probleem. Ondertussen heb ik her en der nagevraagd en -net zoals ook eerder in dit topic beschreven- waarschijnlijk is het slot van binnen al ergens stuk. De sleutel kan worden omgedraaid, mits de afgebroken delen netjes in elkaar blijven zitten. Als deze niet goed ten opzichte van elkaar zitten kun je de sleutel niet meer omdraaien. Er komt dus een dag dat dat definitief is en je niet meer weg komt. Tot vervanging van het contactpunt speel je eigenlijk een soort van russisch roulette.
Eigenlijk vind ik het prachtig dat onderdelen je van tevoren waarschuwen dat ze binnenkort de geest gaan geven.
Vragen hoe lang een onderdeel mee gaat bij een auto die minstens 30 jaar oud is heeft m.i. niet veel zin. Ik probeer alles positief te bezien; je slot heeft het al lang volgehouden, toch? Vergelijk dat eens met je mobiele telefoon, als je die langer dan twee jaar hebt (zoals ik) dan wordt je meewarig aangekeken.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zucht…ja ook bij mij heeft het contactslot het opgegeven.
Koeltunnel uitgebouwd,tellerkabel losgenomen (dus niet gaan trekken aan het dashboard wanneer alleen de vier schroeven zijn losgenomen; de kans dat je het aandrijfwieltje uit de kabel trekt is groot!),dashboard weggetrokken,stuurkolom losgebouwd.
En nu het slot nog.
Ik zal die pijpsleuteltruc eens proberen,die was me nieuw.
‘Spirit of avant-garde’
Koeltunnel uitgebouwd? Stuurkolom losgemaakt?
Maar dan toch zeker niet alleen vanwege de vervanging van het stuurslot?
M.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Contactslot van een DS of ID mag niet meer dan een uurtje werk zijn.
ik doe het in een half uurtje, en inderdaad als je een pijpsleutel 9 over de speciale moertjes vast slaat heb je ze zo los!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja; wel de koeltunnel uitgebouwd…
Ik demonteerde de tellerkabel aan de bak (dat was zonder koeltunnel-demontage te doen,alleen de radiateurhoes moest los),maar toen viel het tandwielasje aan het eind van de kabelunit terug in de bak..
Dus…koeltunnel eruit,bakdekseltje los en tandwielasje uit de bak gepeuterd,samen met dat gelipte borgplaatje dat de as vasthoudt in de plastic tellerkabelunit.
Door trekken aan de tellerunit zonder kabeldemontage trek je dus dit borgplaatje van de kabel,met bovengenoemd probleem tot gevolg…
En met stuurkolom bedoel ik onder en bovenhelft van de stuurafdek.
Als ik alleen de vier schroeven uit m’n dashboard wegneem kan ik de tellerunit niet meer dan zo’n drie-vier centimeter uit het dashboard trekken…te weinig dus om er fatsoenlijk een hand achter te krijgen om de bekabeling van het contactslot af te nemen.
“niet meer dan een uurtje”??
Xal vast wel iets teveel hebben gedemonteerd,maar dit lukt me echt niet in een uurtje…..en ik ben geen vreemde in de sleutelwereld.
‘Spirit of avant-garde’
Heb jij dan een tellerkabel uit één stuk?
Die van mij bestaat uit 2 delen (1972) en ik koppel ze dus halverwege, in de buurt van mijn linker bol, los en dan trek je het klokkenhuis zo naar voren. Zonder dat ik bij de bak iets doe of zonder de koeltunnel los te maken.
Stuurkolom kan ook blijven zitten…..
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kheb er eentje: €95,- gebruikt van “Gare du Nord”...
En dus heppik zaterdag weer wat te doen…;)
EDIT: alles zitter weer in en werkt gelukkig ook weer,pfffiuew!
We kunnen weer!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Update: ik ben nu bezig met het vervangen van het contactslot. Ik heb op Citromobile een gebruikt slot gekocht voor niet te gek veel geld (nieuw bij Chyparse was 220 EURO ik weet dat dat het beste is, maar zoveel had ik even niet over). Er zat slechts 1 sleutel bij, maar voor 7 EURO twee nieuwe sleutels erbij gekocht, nog even langs de sleutelboer en dat is ook weer geregeld.
Wat ik even wilde weten, hebben we het over de moeren op deze foto?
En klopt onderstaande methode? en moet ik het dan zo doen?
waterman771 schreef:en inderdaad als je een pijpsleutel 9 over de speciale moertjes vast slaat heb je ze zo los!
of
GeraldDsuper schreef:pijpsleutel 11
Even vragen, gewoon voor de zekerheid, voordat ik straks met een stukgeslagen, op slot gezet, contactslot zit.
Bram.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Klopt, dat zijn de moeren en zo moet je het doen. Haal hem even uit het stuurslot met de sleutel.
Succes, het is even een rotklusje.
M
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gewoon even kijken wat er goed op past. anders bijvoorbeeld 10 nemen ipv 9 of 11
En er zit NOG een boutje in die niet met zo’n anti inbraak moer zit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Dat van het pijpsleuteltje was de goede tip, daarmee had ik het contactslot er zo uit. Van tevoren uiteraard even los getest of het nieuwe contactslot het deed, leek allemaal geen probleem. Ook had ik goed gekeken naar hoe alle bedrading was aangesloten.
Vanmiddag dus het oude slot eruit, het nieuwe erin met “gewone” M7 moertjes. Alles aangesloten, eerst even testen voordat ik het dashboard weer dicht schroef, in eerste instantie toch twee draden omgewisseld (ruitenwissermotor ging lopen als ik de sleutel omdraaide om te starten) maar daarna was alles goed.
Nu komt de ellende: bij het netjes leggen van de bedrading van de schakelaars naar achteren was er ineens een flinke vonkenregen met een klein vlammetje bij enkele draden. In een reflex de sleutel eruit en de accupool weer los, maar er zijn een paar draden flink gesmolten.
Ik ben maar even weggelopen, voordat ik de auto schop op plaatsen waar het morgen ook nog te zien is, maar volgens mij mag ik nu het volgende gaan doen:
- Hele dashboard eruit om overal goed bij te kunnen.
- Visueel kijken welke draden goed verrot zijn.
- Om te checken of ik nu kortsluiting heb: Lampje tussen min-pool en accuklem. Bij kortsluiting brand deze, als ik de kortgesloten draad heb gevonden en verwijder, gaat hij uit.
- Beschadigde delen van bedrading vervangen.
Voor dat laatste ben ik nu dus op zoek naar draad, stekkers en tullen voor de stekkers in diverse kleuren. piece d’Origine verkoopt dat, maar die is uitgerekend deze week met vakantie. Enig idee waar ik het nog meer kan vinden?
Iemand nog aanvullingen op wat ik mag gaan doen?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Dashboard ondertussen helemaal eruit en volgens mij weet ik wat er is gebeurd; bij het terugschuiven van de draden is de plusdraad naar de lichtschakelaar in contact gekomen met een stuk geaard dashboard. Waarschijnlijk een contact opengeduwd bij het netjes leggen van de draden. Toevallig (?) zat hier ook een draad aan naar het contactslot, via een y-splitsing. Is dit origineel? Waar moet deze draad anders aangesloten worden?
Ik heb een principeschema van een DS (DX-DXi.e-DY typen) vanaf september ‘71, zelf heb ik een bouwjaar ‘70, zit er nog veel verschil in? In dit schema kan ik het contacslot zelf niet goed terugvinden, alleen het stuurslot.
De draad is flink gesmolten, i.i.g. tot aan het stuk waar hij omwikkeld is als grote draadboom. Ik ‘mag’ dus de draadboom gaan ontleden, wat een &^$ klus.
Overigens zag ik ook op een andere plek een half gesmolten isolatie, van een draad die bij de chokekabel uit de draadboom gaat en naar de remschakelaar bij het pedaal gaat. Dit kan toch haast niet ook van gisteren zijn?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is nog een mogelijkheid:
De auto’s met een relais aan de accu hebben een ander contactslot datde auto’s zonder! de ene (eerste) maakt aarde als je gaat starten, de tweede PLUS!!!
Heb je het goede contactslot?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
bogaard77 schreef:Er is nog een mogelijkheid:
De auto’s met een relais aan de accu hebben een ander contactslot datde auto’s zonder! de ene (eerste) maakt aarde als je gaat starten, de tweede PLUS!!!
Dat ga ik morgen voor de zekerheid checken met mijn garagist, maar volgens mij is de relais weggehaald bij het vervangen van de dynamo; ik heb nu een bx dynamo met ingebouwde spanningsregelaar (vermomd in DS-dynamo-behuizing) en daarbij is dat kastje aan de plus overbodig geworden als ik het mij goed herinner.
Heb je het goede contactslot?
Volgens mij heb ik wel het goede contactslot, er is voor het laatste type dashboard toch alleen keuze uit 2 typen; voor hydraulische versnelling (starten met pook) en mechanische versnelling (starten met sleutel). Bovendien deed alles het ook voordat ik het inbouwde, kwam het vuurwerk op het moment dat ik de kabels naar achteren schoof en is de meeste schade (gesmolten isolatie) aanwezig bij de zwarte plus draad naar de verlichting, waar zoals gezegd met een y-splitsing een draad naar het contactslot naar toe ging. Deze draad heeft volgens mij geen zekering, dat is iets wat ik wil gaan veranderen. Is dat een goed idee?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!