Misschien een wat onnozele vraag, maar ja waar moet ik anders terecht?
Ik heb automatische klimaatbeheersing, dus eigenlijk altijd de automatische stand aan.
Nu brandt altijd het lampje van de airco in die autom. stand. Is dit normaal, ook als hij juist niet moet koelen? Betekent airco in dit geval, koelen of warmen afhankelijk van de temperatuur?
Als ik het airco knopje indruk, gaat het dat lampje uit en die van de autom. stand.
Vast bedankt voor de reacties.
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Ik heb geen verstand van de C5 maar ik rij wel eens in een Passat met climatronic, daar brandt in de automatische stand ook altijd de aircolamp volgens mij.
Als je je airco op automatisch zet is mijn ervaring. Dan brandt het aircoknopje altijd.
De airco heeft niet alleen een koelende werking maar met het komende vochtige weer ook een drogende werking van de buitenlucht welke in je auto komt. Dus het is ook veiliger in voor/najaar en winter.
Als je de klimaatbeheersing op automatisch zet en handmatig het aircoknopje uitzet, dan blijft alles automatsch gaan behalve je aircopomp zal niet meer aanslaan. Net als je handmatig ingrijpt in de venilator of “wind"richting. Kortom datgene wat je handmatig aanpast zal hij niet overnemen de rest blijft automatisch gaan.
Groet,
Gert
Een airco hoeft niet altjid te koelen. In de winter kan een airco ook erg handig zijn omdat deze de lucht ook ontvochtigt.
Hierdoor ben je sneller van je beslagen ramen af. Dus ook met verwarmen kan je je airco gebruiken!
Xsara_Coupe
dank voor de antwoorden!!!!
dank voor de antwoorden!!!!
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Je moet er de komende winter eens op letten : wanneer de buitentemperatuurmeter van de auto minder dan 5 graden aangeeft, is het lampje (en ook de airco) uitgeschakeld wanneer hij automatische stand staat.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5breakhdi schreef:Je moet er de komende winter eens op letten : wanneer de buitentemperatuurmeter van de auto minder dan 5 graden aangeeft, is het lampje (en ook de airco) uitgeschakeld wanneer hij automatische stand staat.
dat zal ik zeker doen, ben benieuwd, bedankt!
Ronald
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Het is veiliger in het verkeer door de snellere ontwaseming.
En het is beter voor de airco installatie om die regelmatig aan te zetten.
Echter het kost je wel extra brandstof.
Ik heb hem nu enkele weken uit ik merk het goed in het verbruik (-10%)
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Dan kan je dus binnenkort je airco laten bijvullen aangezien de afdichtigen uitdrogen wanneer het niet gebruikt wordt…
Ik kan dit niet echt aanbevelen, een airco moet zowiezo na flink wat tijd bijgevuld worden, maar waarom zou je dit bespoedigen door hem expres niet te gebruiken : Als je een airco netjes gebruikt gaat ‘ie zeker 5 jaar mee, terwijl je hem dus in een maand kunt slopen.
En dan niet zeggen dat je hem eens in de maand wel even aanzet, want zo worden die afdichtingen niet in een keer weer gesmeerd en als ze al te veel zijn gekrompen is het kwaad al geschied.
Zelfs met de huidige brandstofprijzen verdien je niet zomaar een airco bijvulbeurt terug. Als je airco continu draait en je erg rustig rijdt trekt het ding nog steeds maar maximaal een paar procent (~3%) van je vermogen, dus hoe je aan 10% besparing komt
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Bij mij is het erschil in verbruik te verwaarlozen.
Wat ik wel merk is dat met de ramen open rijden echt heeeel veel extra kost.
Maar dat was afgelopen zomer af en toe wel lekkerder danmet airco aan rijden. (in de stad met plm 50 km/u en niet stilstaand).
Groet,
Gert
Als je de airco twee keer per maand eventjes gebruikt is dat meer dan genoeg hoor, je hoeft ‘m echt niet elke dag aan te zetten omdat hij anders de geest zou geven.
Heel veel tractoren enzovoorts hebben ook airco en staan de hele winter stil. Wij starten ze eens in de maand, ook voor de airco. Die airco’s houden ‘t allemaal meer dan 10 jaar uit zonder bijgevuld te worden.
De afname van het verbruik is gemeten op 1 tankbeurt, ik heb misschien ook iets minder haast gehad?. Ik moet wel zeggen dat ik een C5 break super zuinig vind. Zonder airco 1 op 11, normaal 1 op 10 met kruissnelheid 130-150. Ik zal nog een goede vergelijkende meting(-en) doen met en zonder airco. Ik lees hier
dat het gemiddeld 5-8 procent bedraagt. In deze tijd van het jaar minder.
Wat betreft het bijvullen van de airco: dit is ook afhankelijk van de fabrikant. Een collega van mij moest na 5 jaar de airco van zijn Renault bij laten vullen. En mijn broer met zijn Toyota pas na 8 jaar. Dat hangt af van de construktie en levrancier.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Misschien heel dom van mij, maar ik kan nergens een knopje vinden die op een airco-knop lijkt. Volgens mij werkt het systeem altijd met airco, toch?
En anders: welk knopje is dan voor de airco?
Heb wel knopjes voor snelle ontwaseming voorruit, achterruitverwarming, auto aan/uit, eco-knop.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
Wimmie schreef:Misschien heel dom van mij, maar ik kan nergens een knopje vinden die op een airco-knop lijkt. Volgens mij werkt het systeem altijd met airco, toch?
En anders: welk knopje is dan voor de airco?
Heb wel knopjes voor snelle ontwaseming voorruit, achterruitverwarming, auto aan/uit, eco-knop.
Je airco knopje zit aan de bijrijderskant. Het is de ovalen knop direct onder de grote ronde knop voor temperatuurinstelling. Het pictogram kan ik me zo niet voor de geest halen.
Dat is tenminste als je een type I hebt, waar nog die mooie middenconsole inzit in plaats van dat 407 gevaarte
Groet,
Gert
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Als je de airco twee keer per maand eventjes gebruikt is dat meer dan genoeg hoor, je hoeft ‘m echt niet elke dag aan te zetten omdat hij anders de geest zou geven.
Mijn aircospecialist adviseert elke week 10 minuten.
Verder is het wel raadzaam om je installatie tweejaarlijks te laten controleren. Te weinig koelmiddel kan je een aircopomp kosten en die zijn duur.
Jeroen
automatique schreef:Wimmie schreef:Misschien heel dom van mij, maar ik kan nergens een knopje vinden die op een airco-knop lijkt. Volgens mij werkt het systeem altijd met airco, toch?
En anders: welk knopje is dan voor de airco?
Heb wel knopjes voor snelle ontwaseming voorruit, achterruitverwarming, auto aan/uit, eco-knop.Je airco knopje zit aan de bijrijderskant. Het is de ovalen knop direct onder de grote ronde knop voor temperatuurinstelling. Het pictogram kan ik me zo niet voor de geest halen.
Dat is tenminste als je een type I hebt, waar nog die mooie middenconsole inzit in plaats van dat 407 gevaarte
Ik heb een type I maar de knop die jij beschrijft is bij mij dus die eco-knop :
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club