2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

elektrische stoelen
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 11 oktober 2005 09:30 PM
  [ # 16 ]
citroenbxcx schreef:

de motortjes willen ook wel vaak kapot gaan van de xm stoelen Sad

Jah, maar daar wilde ik nog even niet van uitgaan, maar ik moet natuurlijk eerst weten of mijn gedachtengang klopt, ik begin er nog maar niet an om de andere stoel an te sluiten voor ik wel of niet weet of ik het goed doe!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 207

Gepost: 11 oktober 2005 09:37 PM
  [ # 17 ]

Is er niet ergens een electrisch schema te vinden voor die stoelbediening?

Bijvoorbeeld van de vraagbaak ATM?

Daarop zou het wel duidelijk moeten staan waar alle draden op aangesloten moeten worden.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 11 oktober 2005 09:39 PM
  [ # 18 ]
Mechuccio schreef:
citroenbxcx schreef:

de motortjes willen ook wel vaak kapot gaan van de xm stoelen Sad

Jah, maar daar wilde ik nog even niet van uitgaan, maar ik moet natuurlijk eerst weten of mijn gedachtengang klopt, ik begin er nog maar niet an om de andere stoel an te sluiten voor ik wel of niet weet of ik het goed doe!

Motertjes testen is niet zo moeilijk. Zet er eens direct spanning op (voor de zekerheid ff andere bedrading afkoppelen.

Maar, heeft een XM de schakelaar niet op de stoel zitten? En hoeveel zitten erin? Ik zou zeggen minimaal 2: voor/achter en rugleuning schuin/recht

Met die hoge stromen is het wel prettig als het via relais geschakeld wordt, anders moet de fabrikant ook hoogwaardige dure schakelaars gebruiken om de grote stromen direct te schakelen.

Maar dan nog zou het logisch zijn dat de stoel in zijn geheel gewoon 1 zware voeding heeft (plus en min) en 1 contactgeschakelde draad omdat je waarschijnlijk niet wilt dat de stoelen ook kunnen werken met contact uit.

Meja, je kan redeneren wat je wilt, maar als je (zoals in mijn geval) het origineel niet goed kent dan blijft het gissen. Dan kan beter iemand antwoord geven met kennis ter zaken en met een klip en klaar antwoord

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 oktober 2005 09:47 PM
  [ # 19 ]

Okee mensen, het was ff snel zoeken, maar heb iets gevonden; een elektrisch schema waarin de stoelen voorkomen Very Happy
Nadeel: Tsjechisch, maar voor de mensen die deze schema’s kunnen lezen: leef je uit Smile

Gevonden op de volgende website:
citroeny.cz/servis/ xmser/elektro/elektro.html

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 oktober 2005 09:58 PM
  [ # 20 ]

Dan zie je dus het volgende:

Ik denk dat het draadbundel 3B is (deze bestaat uit 3B1, 3B2 en 3B3), deze is te zien aan de linkerkant, redelijk bovenaan (daar zijn 3B1 (aangesloten op zekering F9 (deze zekering is geschakeld via contact)), en 3B2 (aangesloten op zekering 30)

3B3 is de massa, deze komt onderaan uit op massapunt 5J3 (ter hoogte van breedtemarkering 12

Welk van de draden nu precies 1, 2 of 3 is staat vaak op het stekkertje gekerft

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 11 oktober 2005 09:59 PM
  [ # 21 ]

schema’s

Jah! das een goeie site, maar nu nog ff uitzoeken wat de kleuren zijn, zoals ik al dacht heb je een constante + en een relais schakeling via het stopcontact, en een aarde draad, maar goed, dan gaan we blauw en geel maar eens omdraaien, en dan zien we wel!

ik hou jullie op de hoogte!

Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 oktober 2005 10:02 PM
  [ # 22 ]
Mechuccio schreef:

schema’s

Jah! das een goeie site, maar nu nog ff uitzoeken wat de kleuren zijn, zoals ik al dacht heb je een constante + en een relais schakeling via het stopcontact, en een aarde draad, maar goed, dan gaan we blauw en geel maar eens omdraaien, en dan zien we wel!

ik hou jullie op de hoogte!

Zie dus m’n vorige post

De draadnummers zijn aangegeven op je stekkertje, vaak op de bovenkant

Nummer 1 en 2 zijn 12V (Waarvan nr 1 is geschakeld via het contact), en nummer 3 is massa

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 11 oktober 2005 10:05 PM
  [ # 23 ]

owkeej!

zijn er uit! de blauwe is toch de massa, en de gele is de aarde draad, die en de relais-schakeling ff samen direct op de accu, en meteen werken!

dus:

dikke blauwe = massa
*edit*dikke gele = keihard +
dunne groene = relais

thx voor alle reacties!

en suc6 voor degene die ook in willen bouwen!

groeten Tonie

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 oktober 2005 10:06 PM
  [ # 24 ]
Lobber schreef:

Okee mensen, het was ff snel zoeken, maar heb iets gevonden; een elektrisch schema waarin de stoelen voorkomen Very Happy
Nadeel: Tsjechisch, maar voor de mensen die deze schema’s kunnen lezen: leef je uit Smile

Gevonden op de volgende website:
citroeny.cz/servis/ xmser/elektro/elektro.html

Ik zie een blance stekker (in de eerder geposte foto) met blauwe,gele dikke draad en dunne groene draad. Zou je verwachten bij de kleurcode ook een Jn

Wat ik in het schema zie is een constante plus (draadcode J is geel (jaune)), een constante min (draadcode Bl (blue))  EN een voedingsplus (draadcode V (vert)) samen met een 3polige stekker (blanc) .

Moet toch wel te matchen zijn.

Sluit geel op plus, blauw op massa (gezekerd met 30 AMP). vermoedelijk kun je het zo uit de zekeringkast trekken, maar ik weet niet gneoeg van de stekkercode in dit schema om he zo te kunnen zeggen waar je in de zekeringkast zou moeten wezen.

De groene gaat op een contactgeschakelde plus. Dit zorgt ervoor dat de stoelen alleen bediend kunnen worden als het contact aan staat (of wellicht op accesoires stand).

Zo duidelijk?

Garantie uiteraard tot de voordeur Wink Meet het please ff na als je iets begrijpt van de schema’s….. Meet desnoods ff na dat je daadwerkelijk een weerstand van 0 ohm meet op de volgende punten

- tussen pin 2 op de stekker van het relais en massa. (dikke blauwe draad)
- tussen pin 5 van de relaissteker en massa (dikke blauwe draad)

- tussen pin 1 vann de relaissteker en voedingsplus (de dunne groene draad)
- tussen pin 3 van de relaissteker en de constante plus (de dikke gele draad).

Als je het niet begrijpt, stel nadere vragen. Het aanlsuiten van dit spul is voor ene beetje schemalezer niet moeilijk, maar blijf uitkijken want schema’s kunnen fout zijn, ik kan ook een fout gemaakt hebben.

Garantie op bovenstaande is uiteraard niet aanwezig Wink

Edit: geel is niet “signaal” ofzo, maar gewoon keiharde constante plus.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 12 oktober 2005 02:01 AM
  [ # 25 ]

goed…..
de stoelen zitten er in, maar er is wel een heel vaag verschijnsel.
Vanmiddag toen ik de stoelen direct op de accu aansloot om ze te proberen, sloot ik de plus en de relaisdraad direct op de +pool van de accu aan, de massa draad van de stoel sloot ik direct op de -pool aan. toen werkte het.
Ik heb nu de kabels van de sigarettenaansteker gebruikt voor +/- en relais, want in de sigarettenaansteker zit een lampje dat gaat branden als je de lampen aazet (de sigarettenaansteker is nu niet meer angesloten) het gekke is nu, dat de stoelen alleen functioneren wanneer de lichten uit zijn, het hele systeem werkt dus niet als er 12 volt op het relais staat, maar als er geen kabel op het relais zit, dan werkt het (logisch) ook niet, er moet dus een 0.00volt aansluiting op het relais zitten, en als dat dan 12 volt wordt, dan werkt het niet Confused
ik snap er geen hout van! mja, het werkt in ieder geval nu wel, zolang het licht maar niet aanstaat[/list]

Profiel  

Lobber
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 12 oktober 2005 02:06 AM
  [ # 26 ]

Ik heb niet zoveel verstand van hoe en wanneer het wel hoort te werken bij een XM..

Maar ik heb van mijn rijinstructeur geleerd, dat je eerst je zitpositie, spiegels (en stuur) op voor jou goede standen moet zetten alvorens je gaat rijden Very Happy

Ik weet niet of ze er bij citroen ook zo over dachten/denken?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 12 oktober 2005 02:45 AM
  [ # 27 ]
Mechuccio schreef:

goed…..
de stoelen zitten er in, maar er is wel een heel vaag verschijnsel.
Vanmiddag toen ik de stoelen direct op de accu aansloot om ze te proberen, sloot ik de plus en de relaisdraad direct op de +pool van de accu aan, de massa draad van de stoel sloot ik direct op de -pool aan. toen werkte het.
Ik heb nu de kabels van de sigarettenaansteker gebruikt voor +/- en relais, want in de sigarettenaansteker zit een lampje dat gaat branden als je de lampen aazet (de sigarettenaansteker is nu niet meer angesloten) het gekke is nu, dat de stoelen alleen functioneren wanneer de lichten uit zijn, het hele systeem werkt dus niet als er 12 volt op het relais staat, maar als er geen kabel op het relais zit, dan werkt het (logisch) ook niet, er moet dus een 0.00volt aansluiting op het relais zitten, en als dat dan 12 volt wordt, dan werkt het niet Confused
ik snap er geen hout van! mja, het werkt in ieder geval nu wel, zolang het licht maar niet aanstaat[/list]

Ik denk dat je hem echt moet pakken uit de zekeringkast. 30 AMp. gezekerd is een hoop. Ik betwijfel of de bedrading van de sigarettenaansteker hier wel op berekend is. Voor de veiligheid en ook om te voorkomen dat je accu leegloopt als de stoelen maar overloos bediend kunnen worden als het contact niet aanstaat is het groene draadje over het contact gschakeld. Ik zou dat wel zo aanhouden. Het groene draadje trekt weinig stroom door het contactslot. De constante plus moet bijv. beslist niet door het contactlslot. Vergewis je ervan dat dat niet het geval is.

Levert de sigarettenaansteker trouwens constante stroom?

Ik zou het iets grondiger aanpakken anders krijg je naar mijn idee trammelant.

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2005 23:06   Onderwerp:
Ik heb niet zoveel verstand van hoe en wanneer het wel hoort te werken bij een XM..

Maar ik heb van mijn rijinstructeur geleerd, dat je eerst je zitpositie, spiegels (en stuur) op voor jou goede standen moet zetten alvorens je gaat rijden Very Happy

Ik weet niet of ze er bij citroen ook zo over dachten/denken?

Dat kan toch ook met de auto op contact? Sterker nog, bij mij MOET ik de auto op contact zetten om de buitenspiegels te kunnen stellen.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 12 oktober 2005 05:55 PM
  [ # 28 ]

nou, het zit nu zo.
De stoelen zijn op de groep van de sigarettenansteker aangesloten, ik heb die nu ook op 30A afgezekerd, en het enige dat er verder nog op zit is de radio.
De radio heeft externe versterkers voor de speakers en basskist, dus erg veel stroom hoeft ie ook niet te trekken, en het aansluiten op deze manier was even het enige dat we zo snel konden doen, de stoelen moesten namelijk versteld worden, en tijdens donker ga je niet graag het een en ander uit elkaar slopen. Wellicht dat het nog eens op een andere manier aangesloten gaat worden, met een relaisschakeling vanaf het contactslot, maar goed. eerst moeten we even dat vage gedoe met het relais regelen, een spanning van 0 volt is nodig om te werken, maar zonder kabel werkt het niet Confused als er 12 volt op het relais geschakeld wordt, dan doen de stoelen het niet Confused
Maar goed, de auto startte vanmorgen nog gewoon, dus stroom trekken doen ze niet, alhoewel je ze wel altijd kunt verstellen.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 12 oktober 2005 06:00 PM
  [ # 29 ]
Mechuccio schreef:

nou, het zit nu zo.
De stoelen zijn op de groep van de sigarettenansteker aangesloten, ik heb die nu ook op 30A afgezekerd, en het enige dat er verder nog op zit is de radio.
De radio heeft externe versterkers voor de speakers en basskist, dus erg veel stroom hoeft ie ook niet te trekken, en het aansluiten op deze manier was even het enige dat we zo snel konden doen, de stoelen moesten namelijk versteld worden, en tijdens donker ga je niet graag het een en ander uit elkaar slopen. Wellicht dat het nog eens op een andere manier aangesloten gaat worden, met een relaisschakeling vanaf het contactslot, maar goed. eerst moeten we even dat vage gedoe met het relais regelen, een spanning van 0 volt is nodig om te werken, maar zonder kabel werkt het niet Confused als er 12 volt op het relais geschakeld wordt, dan doen de stoelen het niet Confused
Maar goed, de auto startte vanmorgen nog gewoon, dus stroom trekken doen ze niet, alhoewel je ze wel altijd kunt verstellen.

Ik durf niet te zeggen dat het schema voor 100 % klopt. Dit is gewoon na te meten. Heb je niet de hoofd plus en minkabel omgedraaid? Geel plus, blauw massa.

Meten is weten!

Als het zo ff werkt is het natuurrlijk mooi en ik begrijp wel dat het kunnen verstellen op korte termijn wel ff prioriteit had. Voor het mooie op de lange termijn, zou ik het als ik jou was wel ff goed uitzoeken Smile

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2418

Gepost: 24 oktober 2005 03:06 PM
  [ # 30 ]

ik heb ook een keer elektrisch verstelbare stoelen ingebouwd in een 2.0i,

ik had geen schema dus t was verzinnen en proberen.

na even meten en knoeien kwamen we uit op een massa draad (de blauwe idd),
een constante plus (de gele) en een contact draad, die we vervolgens op de contact/voeding van de radio hebben gesoldeerd, dus als je contact aanzet, krijgt de contact-voedingsdraad van de radio spanning en de stoelrelais gaan dan ook om, er zijn hier geen problemen met verlichting en stoelen niet kunnen verstellen.

constante plus hangt zwevendgezekerd direct aan de accuplus.

met deze configuratie al 2 jaar geen problemen.

succes!

Evan

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook