Weet niet of je het nog steeds overweegt maar hier wat tips. Het is namelijk goed te doen, mits je voldoende over electronicakennis beschikt. Ik heb zelf 2 elektrische leren stoelen voor en elektrische ramen achter in mijn XM Ambiance gebouwd. Alleen de stoelen aansluiten is nog makkelijk! Mechanisch past vwb. de stoelen in ieder geval alles en dat is eigenlijk het belangerijkste. In feite heb je voor de stoelen enkel massa, constante plus en een verlichtings+12v nodig(deze schakelt met je contact aan). Wat betreft de lose kabel die onder de autoradio ligt, een plusdraad zit via een aparte groep in je zekeringkast onder het stuur. Er is ook een 2e plusdraad die via een relais loopt, deze heb ik zelf niet gebruikt en een apart relais aangelegd oa. voor de el. ramen achter. Zorg dat je genoeg ampere aan zekering plaatst (min 30 A) anders gaat het bij de eerste keer je stoelen verstellen direct mis, schakel ook de constante plus over een relais met de contactspanning. Gebruik voor de plus en massa dikke draden (raadpleeg de handleiding voor de zekering groepen en altijd alles doormeten!). Verder voor montage kun je de bedrading van onder uit de autoradio ruimte via het middenconsole naar de 2 zijkanten leiden en wegwerken onder het tapijt tot aan de stoel connectoren. Alles wordt nog een heel stuk makkelijker als je nog de originele bekabeling bij de stoelen hebt met een relaisvoet, je hoeft dan enkel connectie vooronder te lassen Veel succes!
XM 2.0i 16V SX AUT 95 Berline Ambiance+Exclusive Interieur 338.000
he asoinc,
dat wat je allemaal vertelt lijkt me wel afdoende als ik de bekleding eenmaal heb. Maar nu de volgende vraag:
volgende week ga ik de hele handel uitbouwen bij de vorige eigenaar. Is het te doen om de volledige bekabeling uit de auto mee te nemen en is dat noodzakelijk?
Bovendien: waar heb jij de relais geplaatst en heb je extra zekeringen gebruikt of een aanwezige zekering in de zekeringen bak?
Ik wil proberen alles zo netjes en origineelmogelijk te houden in mn XM, dus losse draden zijn geen optie….
Wat kan ik tegen komen als ik de stoelen er uit ga halen?
Alvast bedankt voor je hulp!
Groet Frank
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
volgens mij snap ik het schema inmiddels, maar even voor de duidelijkheid:
klopt het dat volgens het schema:
12V constant achter zekering 9 in de zekeringdoos?
12V na contact achter zekering 30 in de zekeringdoos?
beiden geschakeld via een relais (811 in schema)
aarde op massa punt 6?
Nu de vraag, is dat relais al aanwezig?
Waar zit massapunt 6?
Hoe sluit ik de draden aan bij achter de zekeringendoos?
Welke draden van de stekker zijn 12V cnstnt en 12V na contact?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
voor 12v constant heb ik gewoon een nieuwe kabel getrokken inmiddels vanaf de accu, en die via de zekeringkast laten lopen om het een beetje orgineel te laten lijken, in m’n crisis uitvoering had ik toch nog wat plekjes vrij :p de contactschakeling zou idd heel goed 30 kunnen zijn, maar dat kun je ff testen met een lampje ofzo.
HEt relais zit in de stoel gebouwd, dus daar hoef je niet meer naar te kijken. en als massapunt kun je onder de middenconsole een bout pakken die in het chassis zit, das meer dan genoeg massa voor de stoeltjes, je kunt denk ik ook de massa pakken vanaf de bevestigingsbouten van de stoelen zelf, maar onder de middenconsole zitten wat mooiere massapunten.
suc6
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
maar hoe heb je een en ander via de zekeringkast laten lopen dan? Eigenlijk is het mijn bedoeling om een kabel te trekken naar de zekeringkast en zodanig aan te sluiten dat het niet zichtbaar zelf aangelegd is, maw dat de zekering ook gewoon in de bak zit. Probleem is volgens mij dat je zelf niet zo makkelijk, tenminste niet naar mijn weten, zelf de zekeringbak kunt aanvullen/passen. En natuurlijk is de makkelijkste oplossing gewoon een 12v en 12v na contact achter de radio vandaan halen en daaraan vast zetten, plus de zekering van de 12v na contact vervangen naar 30A zodat de radio daar ookk aan zit.
Maar goed, ik ga eerst wel kijken of ik een en ander niet gewoon direct kan doormeten als ik het eruit haal, misschien wordt me dan alles wel duidelijk en hoef ik nieteens vanalles aan te leggen maar gebruik ik de oude kabelboom…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
jah, dat aanvullen van de zekeringbak is niet eens zo’n probleem, dat is een kwestie van een kabel naar de zekeringkast trekken, en weer een verder naar de stoelen, als je die dan naar de middenconsole trekt (tussen de stoelen) en de kabels (zowel de 12v-constant als de 12v-relais) van daaruit opsplitst, dan kun je ze vanonder de console doortrekken en met nieuwe stekkertjes aansluiten op de stoelen, ik heb daarvoor bij een automaterialen handelaar kroonsteentjes gehaald die je uit elkaar kunt trekken, mocht je de stoelen om wat voor reden dan ook een keer ff snel uit de auto hebben, je moet alleen even een lege plek in de zekeringkast zoeken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
maar hoe sluit je de draden dan aan op de zekering kast? Prop je de draden bij de sleufjes in, daar waar de zekering in gaat? Of sluit je ze onderop aan, dus aan de onderkant van de zekeringen? Maar hoe kom je daar?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ohja, en zij je niet dat de relais in de stoel zit? Dus 12V en 12V na contact aansluiten plus aarde zou voldoende moeten zijn?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
de draden heb ik idd bovenlangs lopen in de zekeringbak, ik neem aan dat je vanonder er ook bij kunt komen als je het helamaal mooi wilt maken, dan is het denk ik een kwestie van zekeringbak vrwijderen en wat hak/boor/slijpwerk en idd, je hebt maar 3 kabels nodig, de 12v relais schakeling vanaf het contact (gebruikt nauwelijks stroom) en een wat stevigere 12v constant schakeling om de motortjes te bedienen, als je die drie kabels (en er zitten ook maar 3 aan de stekker van de stoel) aangesloten hebt, dan werkt het boeltje
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
het interieur is inmiddels in mijn bezit, ik twijfel nog een beetje of ik alles er permanent in ga zetten, maar wil het sowieso een keer erin gehad hebben! Was een uurtje werk om alles er netjes uit te halen en ook de draden naar de stoelen toe heb ik mee genomen, tenminste tot aan het middenconsole afgeknipt. Het is inderdaad best makkelijk, maar ik had het voordeel dat het nog werkend in de auto zat, dus eerste even alles doorgemeten. Voor alle zekerheid hieronder het volgende:
Van de drie draden die er naar de stoel lopen (versie zonder verwarming) zitten er in de stekker een dunne draad en twee dikke, waarvan
de dunne de schakeldraad is, dus 12v na contact
de middelste dikke draad is de continue 12V en de buitenste dikke is de massa.
Helaas hebben ze bij mij vrijwel dezelfde kleur, tenminste dat dacht ik in het donker, dus kan geen kleuren geven. En de accu was behoorlijk leeg, dus ik heb ook niet alles direct kunnen testen..
Dit weekend maar eens inbouwen, voor uitbouw vragen van het interieur kunt u bij mij terecht, dat is een eitje overigens. Het ziet er wel netjes uit, maar ik weet toch nog niet of ik het mooier vind dan mijn huidige interieur…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
even voor de duidelijkheid, alles zit er natuurlijk al in en het werkt ook naar behoren (hoewel, de motortjes doen er soms wel lang over om in te schakelen, maar goed…Ik durf niet te zeggen waar, maar ergens op het forum had ik al foto’;s geplaatst, dus even zoeken met de zoekfunctie voor de mensen die geinteresseerd zijn…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb ze dr in de xantia ook inzitten
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-2004
- ID/DS DS 23 Pallas
malle pietje schreef:A HA! kijk, daar kan je verder mee! Maar vertel nog wel even of die dingen stoelverwarming hebben!
Geen stoelverwarming. Het dunne draadje dient om het relais onder de stoel te bekrachtigen; de ikke draden zijn de plus en de min, geel is min en blauw is plus. De spanning op de motoren wordt omgepoold door de schakelaars, vlg. ruitschakelaars. Stoelverwarming heeft een extra stekker. Stoelverstellingsschakelaars zijn overigens verlicht, en alleen de bestuurdersstoel kan in hoogte versteld worden.
Ik denk dat je vanaf de zekeringkast een nieuwe draadboom moet trekken of een goeie draadboom uit een sloper, met evt. bijbehorende relais op de zekeringplaat.
Ice, Den Haag
DS 21/3 Pallas, Alfa 145 1.9 JTD
ik heb ze gewoon van onder de armsteun gehaald, daar lag een ongebruikte die wel heel veel leek op de boom waar ie in de oude auto vandaan kwam!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:A HA! kijk, daar kan je verder mee! Maar vertel nog wel even of die dingen stoelverwarming hebben!
Zo ziet de orginele stoelverwarming van een XM eruit. Aangezien
de bestuurdersstoelverwarming aan gort was/is, heb ik deze maar vervangen :photo
zit ik er de komende dagen weer warmpjes bij
hier zie je duidelijk de thermische beveiliging
de kortsluiting van de oude mat
gereed om het leer weer te monteren
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.