Hoi,
zondag ga ik mijn AZL uit ‘54 ophalen. De AZL’s waren standaard voorzien van een centrifugaal koppeling. (in combi met 12pk 425cc motor) Ik heb de 2cv gekocht in een oude garage waar hij al meer dan 30 jaar stil staat, maar de motor moet ik nog zoeken tussen een stapel van 20 blokjes ... Hoe kan ik dit type motor makkelijk herkennen en weten of deze voorzien is van een centrifugaal koppeling?
Groetjes Sam
Hi Sam,
1) Het vliegwiel is duidelijk heel anders en de helft van de centrifugaalkoppeling (de segmenten) zie je zitten.
2) De carburateur heeft een dempertje bij het gasklep-asje zitten.
3) Waarschijnlijk staat er ipv “az” “azc” op het motortype plaatje, maar dat weet ik niet zeker.
Zoeken maar!
gr
eng bo
Hoi Eng Bo,
bedankt voor de info! Ik kan op zoek
Als iemand nog duidelijke detailfoto’s heeft dan zijn die ook nog steeds welkom.
Groets Sam
sam,
kijk/vraag ook eens op het forum van 2cv.nl (te vinden hier: http://www.2cv.nl/interactief/forum/)
Daar zitten eendkenners die niet op dit forum komen..
Zitten er ook een paar tussen met een Centrifugaal koppeling (d8 ik)
Ik zou een PB sturen naar Gerard Maas.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Het PB tje is dus niet nodig,want ik houd jullie best wel in de gaten.Het
centifugaal mechanisme zit op het vkiegwiel en de trommel zit op de bak.
Gerard Maas schreef:Het PB tje is dus niet nodig,want ik houd jullie best wel in de gaten.
Leuk om weten
Gerard Maas schreef:Het centifugaal mechanisme zit op het vkiegwiel en de trommel zit op de bak.
Bedankt, het ziet er dus duidelijk anders uit. Dat maakt het zoeken wat makkelijker. Ik heb zelf nog wat technische tekeningen, dat ik daar zelf niet eerder aan gedacht heb
Groetjes Sam
Gerard Maas schreef:Het PB tje is dus niet nodig,want ik houd jullie best wel in de gaten.Het
centifugaal mechanisme zit op het vkiegwiel en de trommel zit op de bak.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat jij min of meer als een spion op het forum rondwandelt, je bent er wel, maar je ziet het niet altijd
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ach,als je zo als ik toch de hele dag ermee bezig ben,en als ik op de site
kom is het eerste wat ik doe,kijken welke berichten er sinds mijn bezoek
geweest zijn en daarna de onbeantwoorde berichten.
Hartstikke top man !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Zo mis ik toch niets,waar ik een antwoord op moet geven.Auto’s die te koop staan of mensen die er een zoeken is toch niets voor mij.Het gaat mij puur om de technische kant.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ja,maar meer dan 100 mails per dag houd me best bezig,maar als 41 jaar
je werk je hobby is geweest,en je daar van de ene op de andere dag uit-
gerukt wordt,val je toch in een gat,wat ik hiermee goed kan opvullen,
Een goede automonteur wil een klant houden,dus moet de reparatie aan de klant verkopen en hem overtuigen van de noodzaak en de prijs afzetten tegen de afschrijving per jaar Vandaar ook mijn tel.nummer hier-
onder.Soms gaat een rechtsteeks gesprek toch beter dan een mail.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
De trommel van de centrifugaalbehuizing is daarbij ook nog eens geribbeld geloof ik. Bij twijfel alle blokjes meenemen!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Zowel bij twijfel als bij geen twijfel,altijd meenemen,want ik denk dat je het nergens meer kan kopen,dus zoveel mogelijk meenemen
Ik meende dat Vege nog motortjes bouwt. Alleen ik betwijfel of dat met centrifugaalkoppeling is. Maar ach, Eendenmotoren slijten amper. En als ze al ‘op’ zijn: alles uit elkaar schroeven, nieuwe lagers er in, nieuwe zuigerveren er in en je kan weer een miljard kilometers rijden
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Vege bouwt 2cv motoren in Tunesie,maar dat zijn net als bij Citroën motoren zonder spruitstuk,vliegwiel enz,dus zeker geen koppeling.