Hallo,
De motor is niet zo zeer het probleem als wel de versnellingsbak.
Op de motoren kunnen zowel het gewone als het centrifugaal vliegwiel.
De versnellingsbakken van 12 en vroege 18 pktjes hebben een (zeer)korte prise as (uitsluitend voor gewone koppeling) of een veel langere as(voor centrifugaal koppeling)met schroefdraad om de centrifugaaltrommel op vast te zetten (is trouwens rechts draad!)
Deze as ziet er hetzelfde uit als bij een “moderne” 2cv. Oftwel alle “moderne” 2cv’s zijn geschikt om een centrifugaal koppeling in te monteren.
Ergens in de jaren 80 was het zelfs weer een tijdje leverbaar op de 2cv in Frankrijk en Belgie, de auto heette dan 2cv6 special E.
gr
eng bo
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
En dat centrifugale gedoe is dus echt een heel elegant systeem, perfect om mee in de stad of in de file te rijden.
Eng Bo, weet je zeker dat het op alle 2cv6’en past? Dan ga ik dat serieus overwegen als ik toch ooit (deze winter?) de motor van mijn ‘81-er moet uitbouwen.
Verder las ik iets hierboven over Vegé motoren, ik denk dat je beter af bent je eigen blok te reviseren… (als je begrijpt wat ik bedoel )
Kees-Jan Smit schreef:
Verder las ik iets hierboven over Vegé motoren, ik denk dat je beter af bent je eigen blok te reviseren… (als je begrijpt wat ik bedoel )
Bedoel je dat i.v.m. de prijs, of de kwaliteit :
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Kwaliteit.
Heb je slechte ervaringen met Vege motoren? Ik weet nog dat ik vroeger wel eens een ruil cilinderkop van Vege heb gehad, oke….....een kop is geen motor, toch nooit problemen mee gehad.
Kees-Jan Smit schreef:
Eng Bo, weet je zeker dat het op alle 2cv6’en past? Dan ga ik dat serieus overwegen als ik toch ooit (deze winter?) de motor van mijn ‘81-er moet uitbouwen.
Ik dacht van wel ja, maar let wel het is niet een kwestie van een ander koppelingsetje bestellen en monteren. Je zal eerst e.e.a uit een (import) 2cv6 special E/Dyane 6/Mehari of Ami 6-8(van na 1968) moeten slopen.
Je moet van jouw auto van de motor het vliegwiel + koppeling verwijderen en vervolgens monteer je op de motor het speciale vliegwiel met de centrifugaal segmenten. Op de versnellingsbak monteer je de centrifugaaltrommel met daarop gemonteerd een “gewone” koppelingset. (dus NIET een diafragma koppeling). Verder zal je een demper moeten vinden of maken die er voor zorgt dat als je je gas los laat de motor vertraagd naar stationair gaat ipv direct.
Dus je hebt nodig:
vliegwiel + bouten + segmenten
Trommel + moer (+ eventueel nieuw lager voor trommel)
koppelingset (<1982)
demper (ralenti-stop)
succes
eng bo
André schreef:Hoe Vegé met andere motoren is weet ik niet, maar wat ik over de 2CV
en HY motoren heb gehoord (ook uit eerste hand), is niet veel goeds.
Je hebt wel garantie, maar als je na een paar weken je motor weer kan uitbouwen
omdat hij vastgelopen is en dat met 2 motoren achter elkaar, ben je toch niet blij.
De betreffende persoon heeft daarna zijn Vegé motor alleen voor onderdelen
gebruikt om zijn oude motor te herstellen met goed resultaat.
Een vriend van mij had ook zeer slechte ervaringen met Vege.
Eerst nieuwe cilinderkop besteld (19 turbodiesel). Binnen een paar weken: klepzetel losgekomen, motor geheel in de soep. Na 3 maanden zeuren, bellen eindelijk de juiste man aan de telefoon gekregen die een compleet nieuw blok heeft geregeld. Het kostte erg veel moeite om aan te tonen dat een HTS-er autotechniek met aantoonbare praktijkervaring in een werkplaats toch best in staat is zo’n kop fatsoenlijk te monteren.
Het nieuwe Vege blok had altijd een gek koelprobleem. Hard rijden (150 plus) of met caravan was altijd een probleem, ondanks dat alles wat met de koeling te maken had zo’n beetje was vervangen. Bij 25.000 km met het nieuwe blok was de distributieriem geknapt. Mazzel: de nokkenas was in 3 stukken gebroken ipv de kleppen zodat met een nieuwe riem en een nieuwe nokkenas de motor weer goed liep. De kop hoefde er dus niet vanaf. Later is deze auto verkocht en is motor alsnog door een waterslag (nieuwe eigenaar reed door diep water onder een viaduct) aan zijn einde gekomen.
Dat was dus Vege eens maar nooit weer.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Eng Bo: Dankjewel, maar dit klinkt als een vrij grote ombouw en die Ralentistop op de carburateur lijkt me nog het vreemdste probleem. Als ik het echt wil kan ik beter op zoek naar een 2cv6E-blok met bak denk ik Ik heb nog wel een carburateur met Ralentistop voor mijn 12 pk-tje liggen, maar om dat op de 6 te zetten is ook weer zowat… Ach, gewoon ontkoppelen is zo gek nog niet !
Vegé: Ik heb denk ik hetzelfde verhaal gehoord als wat André aanhaalde omdat we altijd bij dezelfde eendengarage rondhangen. Maar misschien kan iemand die juist heel tevreden is over z’n Vegéblokje hier een ander verhaal tegenover zetten? Misschien vanuit de Lomax-hoek?