Er zijn verzekeringen die alleen moeilijk doen als het ongeval veroorzaakt wordt door een gebrek dat bij een APK-keuring aan het licht zou zijn gekomen.
Schijt aan originaliteit.
Bram schreef:jebbers schreef:Heb besloten het toch niet te doen. De onzekerheid of ik de auto naar huis kan rijden en wat de APK moet kosten hebben me dit doen besluiten. Als iemand anders (met meer kloten) zich geroepen voelt.
Heel verstandig van je….want die auto verzekeren ZONDER dat er een geldige APK op zit, heeft geen zin !
Als er dan wat zou gebeuren, zit je in de narigheid omdat je dan niet gedekt bent voor de verzekering
Da’s nogal kort door de bocht. Alleen als je een ongeluk krijgt door een technisch defect wat bij een APK keuring aan het licht was gekomen dan kunnen ze de uitgekeerde schade gaan terugvorderen.
Een auto die GEEN geldige APK meer heeft, maar nog wel in de verzekering zit…...mag niet meer rijden op de openbare weg !!
Laat staan een auto zonder APK en verzekering.
Bij een ongeval (of de auto nu wel of niet technisch in orde is/was) kan de verzekering de schade aan derden verhalen op de eigenaar van de ongekeurde auto.
Een goede vriend van mij is inspecteur v Politie te Haarlem (Renz kent hem ook)....en die zal het toch wel weten.
Zelfs als je alleen maar direct naar het APK station gaat om de auto te laten keuren, MOET hij minstens WA verzekerd zijn.
Bel anders je verzekeringsmaatschappij maar eens op en vraag ze eens of ze een auto zonder APK willen verzekeren…
Je bent zelfs Strafbaar als je zonder APK met een auto rijdt.
Bram schreef:Een auto die GEEN geldige APK meer heeft, maar nog wel in de verzekering zit…...mag niet meer rijden op de openbare weg !!
Laat staan een auto zonder APK en verzekering.
Je kunt ‘m gewoon verzekeren, belasting betalen (zonder dat te regelen kun je ‘m niet eens overschrijven) en berijden, je loopt alleen kans op een boete en die is niet echt grappig.
Bij een ongeval (of de auto nu wel of niet technisch in orde is/was) kan de verzekering de schade aan derden verhalen op de eigenaar van de ongekeurde auto.
Een goede vriend van mij is inspecteur v Politie te Haarlem (Renz kent hem ook)....en die zal het toch wel weten.
Deze politieinspecteur zou de eerste zijn die spontaan ging controleren op ongekeurde autoos. Als je je gedeisd houdt (en autoos niet te lang op 1 plek stilzet….) gaat dat erg lang goed.
Ik had vroegâh een buurman die jarenlang ongekeurd rondreed in 1 en dezelfde (overduidelijk niet meer gekeurde) auto.
Zelfs als je alleen maar direct naar het APK station gaat om de auto te laten keuren, MOET hij minstens WA verzekerd zijn.
Bel anders je verzekeringsmaatschappij maar eens op en vraag ze eens of ze een auto zonder APK willen verzekeren…
Je bent zelfs Strafbaar als je zonder APK met een auto rijdt.
Ze kunnen je gewoon verzekeren; ook al zo vaak gedaan.
Je loopt het risico op een boete inderdaad; 82 euri.
Rijden zonder verzekering vind ik schunnig, dat zou gewoon niet moeten kunnen. Je krijgt na een maand daar een laatste waarschuwing voor (automatisch gegenereerd uit het CRWAM register) en na 2 maanden een boete.
Helaas maakt de staat zich niet echt zorgen om zijn burgers maar om zijn eigen kas en laat je dus wél bij het overschrijven de belasting regelen maar niet de verzekering.
Ich bin ein Breaker
jebbers schreef:Update:
Ik ga morgen om 16:00 de BX ophalen!!! Ben erg beniewd. Gooi hem dan ook gelijk in de verzekering zodat ik “veilig” naar huis kan rijden. ik denk dat ik maar binnendoor ga. Morgen de rest van het verhaal….
edit: help ik daar trouwens niet de auto mee naar de klote?
Anders ga je toch eerst goed kijken voordat je besluit om de auto te nemen?
Als je zaterdag ochtend wil gaan kijken, kan ik wel meekomen ik woon er toch vlakbij.
Volgens mij doet de verzekering heus niet moeilijk als je particulier een auto koopt zonder APK die je z.s.m. gaat laten keuren, maar goed informeer eens bij de verzekering.
ZX1.4i schreef:jebbers schreef:Update:
Ik ga morgen om 16:00 de BX ophalen!!! Ben erg beniewd. Gooi hem dan ook gelijk in de verzekering zodat ik “veilig” naar huis kan rijden. ik denk dat ik maar binnendoor ga. Morgen de rest van het verhaal….
edit: help ik daar trouwens niet de auto mee naar de klote?
Anders ga je toch eerst goed kijken voordat je besluit om de auto te nemen?
Als je zaterdag ochtend wil gaan kijken, kan ik wel meekomen ik woon er toch vlakbij.Volgens mij doet de verzekering heus niet moeilijk als je particulier een auto koopt zonder APK die je z.s.m. gaat laten keuren, maar goed informeer eens bij de verzekering.
Precies. Natuurlijk moet je hem verzekeren (dat heb ik ook niet ontkend). En de APK keuring asap regelen. Je bent idd strafbaar zonder APK en nog meer strafbaar zonder verzekering. Echter de gevolgen van niet verzekerd zijn kunnen rampzalig zijn bij een ongeluk tewijl de gevolgen van een verlopen APK hooguit vervelend zijn.
Het is gewoon gangbaar dat je zonder APK gewoon verzekerd zijn. Verzekering zal ook gewoon uitkeren als je een ongeluk veroorzaakt. DAt zijn ze verplicht. MAAR.. als je nalatig bent als verzekeringnemer en je veroorzaakt een ongeluk met kapotte remmen (sja… niet APK gekeurd) dan kan de verzekering besluiten het uitgekeerde geld bij jou terug te halen.
Hetzelfde geld voor misdadig rijgedrag of onder invloed rijden. Stel dat je onder invloed een zware aanrijding veroorzaakt. De verzekering zal braaf alles vergoeden aan te tegenpartij maar haalt het vervoglens wel bij jou terug.
ALs je met een verlopen APK een aanrijding krijgt waarbij niet kan bewezen worden dat een technisch mankement (dat een APK keuring had kunnen voorkomen) de oorzaak was van de aanrijding dan heeft de verzekering geen reden om de claim bij je terug te vorderen.
Trouwens, toen ik mijn XM donor kocht was deze ook al niet meer APK gekeurd en het zag er ook niet naar uit dat ie een APK keuring nog ging halen. Dus heb hem op mijn naam gezet, gekocht en verzekerd en naar een bevriende garagehouder gereden. Gelijk een mooie testrit van een km of 50. Geheel zonder APK Je moet wat he…
Daar aangekomen gelijk weer verkocht aan een kennis met een garage die hem in zijn handelsvoorraad heeft gezet (hoeft ie ook niet meer gekeurd of verzekerd te zijn). Daarna heb ik de motor eruit gehaald en is ie op een gegeven moment helemaal bij de RDW afgemeld als sloper.
Kortom: niet te druk maken. Verzekering moet je echt direct regelen en APK zo snel als mogelijk maar als dat een weekje kost, dan komt het ook nog wel goed.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De wet heeft zelfs een voorziening dat als je een auto koopt zonder APK, dat het toegestaan is om hem naar het keuringstation te rijden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Kijk dat is een helder verhaal hoe het zit met de APK en de Verzekering
Ik zou zeggen, gaan voor die BX
ZX1.4i schreef:Kijk dat is een helder verhaal hoe het zit met de APK en de Verzekering
Ik zou zeggen, gaan voor die BX
Ik zou me er idd niet ineens door laten weerhouden. En tja, als je een auto koopt loop je natuurlijk een risico. Als je dat nu pas bedenkt, sja, BXen zonder problemen bestaan niet meer.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik zou me er idd niet ineens door laten weerhouden. En tja, als je een auto koopt loop je natuurlijk een risico. Als je dat nu pas bedenkt, sja, BXen zonder problemen bestaan niet meer.
Deze is gratis, dus het gevoel dat je een kat in de zak koopt zul je niet snel hebben.
Mocht het toch teveel gaan kosten om die BX APK gekeurd te krijgen, dan kun je nog altijd besluiten om een BX-sloopmeeting te organiseren om je kosten eruit te halen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien toch maar even een verhaaltje over APK en verzekering…
Ik heb ooit (lang geleden, in mijn diensttijd) een Ford Capri (niet die allereerste, die was nl. wel goed) gekocht, die net zijn keuring kwijt was. Is wel in verzekering genomen. Tijdje mee gereden en ondertussen langzamerhand APK-gereed geprobeerd te maken, totdat ik door de Marechaussee van de weg werd gehaald (in Seedorf, Duitsland - ter info) en deze de auto in bewaring nam, want ik mocht er van hun niet meer mee de openbare weg op.
Goed, eigen stomme schuld. Maar toen heeft de verzekeringsmaatschappij me wel direct geroyeerd, op een zwarte lijst gezet en een schade in mijn geschiedenis gezet die ik nooit heb gemaakt. Voor wie het wil weten: die verzekeringsmaatschappij was AVERO!!! Wat? Ja, AVERO!!!! Dus kijk toch maar uit met het rijden zonder APK, en zorg dat je niet bij AVERO verzekerd bent. En voordat ik van alles over me heen krijg: ik weet dat ik fout was, daar ga ik geen discussie over aan. Er was verder ook geen sprake van wanbetaling of zo, het ging hier puur om APK-perikelen. Dit verhaal is puur ter waarschuwing. Maar een ritje naar het keuringsstation zal doorgaans geen problemen opleveren, zolang je maar verzekerd bent.
winnetou schreef:Misschien toch maar even een verhaaltje over APK en verzekering…
Ik heb ooit (lang geleden, in mijn diensttijd) een Ford Capri (niet die allereerste, die was nl. wel goed) gekocht, die net zijn keuring kwijt was. Is wel in verzekering genomen. Tijdje mee gereden en ondertussen langzamerhand APK-gereed geprobeerd te maken, totdat ik door de Marechaussee van de weg werd gehaald (in Seedorf, Duitsland - ter info) en deze de auto in bewaring nam, want ik mocht er van hun niet meer mee de openbare weg op.
Goed, eigen stomme schuld. Maar toen heeft de verzekeringsmaatschappij me wel direct geroyeerd, op een zwarte lijst gezet en een schade in mijn geschiedenis gezet die ik nooit heb gemaakt. Voor wie het wil weten: die verzekeringsmaatschappij was AVERO!!! Wat? Ja, AVERO!!!! Dus kijk toch maar uit met het rijden zonder APK, en zorg dat je niet bij AVERO verzekerd bent. En voordat ik van alles over me heen krijg: ik weet dat ik fout was, daar ga ik geen discussie over aan. Er was verder ook geen sprake van wanbetaling of zo, het ging hier puur om APK-perikelen. Dit verhaal is puur ter waarschuwing. Maar een ritje naar het keuringsstation zal doorgaans geen problemen opleveren, zolang je maar verzekerd bent.
Grappig, een van de eerste autoos die ik ooit reed (merk/type houd ik wijselijk geheim) was zonder APK verzekerd bij Avero die daar toen niet moeilijk over deed. Je moest het wel melden op zich.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, ik reed er wel mee rond, da’s geheel mijn fout. Ik heb alleen nooit begrepen wat de verdere redenen waren, en vooral waar die ene zogenaamde schade ineens vandaan kwam. Daar zou een verzekeringsmaatschappij dan toch op zijn minst een schadeformulier van moeten krijgen? Om die reden ben ik geen vriendjes meer met Avero (= Achmea), verder steek ik mijn hand geheel in eigen boezem.
Ik ben verder al jaren zonder problemen verzekerd bij Nationale Nederlanden en al die tijd ook schadevrij gebleven, dus aan een imago van brokkenpiloot zal het toch niet liggen…..
winnetou schreef:
en al die tijd ook schadevrij gebleven, dus aan een imago van brokkenpiloot zal het toch niet liggen…..
Da’s toch het belangrijkste.
Het is dat ik geen plek heb om die BX neer te zetten, anders had ik het wel geweten
Misschien een gekke vraag, maar moet een geschorste auto ook voorzien zijn van een APK???
Na het ritje met de BX van Harm naar Lille heb ik opeens wel heel erg veel zin in een BX, gewoon eentje voor de heb naast de Xantia