1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
dynamo kapot??
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 17 oktober 2005 04:21 PM

Hoi mensen, ik zit met een raar probleempje. Eergisteren was ik naar Nijmegen gereden en op de terugweg stopte eerst de radio ermee, daarna gingen alle lampjes steeds zwakker branden tot ie op een gegeven moment stilviel en niet meer wilde starten.
Nou was ik vanmorgen ff naar mn bxje toe gefietst en hij startte gewoon :s, wel wat trager dan normaal omdat de accu bijna leeg was ofzo denk ik. Ik ben gewoon naar huis gereden (niks raars gemerkt) en heb hem toen voor de deur een half uur laten lopen. En weer precies hetzelfde… controlelampjes vielen uit en hij stopte er weer mee. Dus het lijkt erop dat de dynamo ermee stopt als ie warm is ofzo, kan dat???

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 oktober 2005 04:26 PM
  [ # 1 ]

Ja dat kan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 oktober 2005 04:35 PM
  [ # 2 ]

Zeker mogelijk. Met een goed opgeladen accu kun je best een tijdje vooruit, zelfs zonder dynamo. Zo te horen heb jij nog een uitstekende accu, maar heeft je dynamo het inderdaad begeven. Tijd voor een verse, zo te horen.  Ik weet niet wat voor een BX je hebt, maar zeker bij de XU blokken ligt de dynamo lekker bovenop het blok, makkelijk te vervangen dus. Kun je dus waarschijnlijk makkelijk zelf doen. Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 oktober 2005 04:36 PM
  [ # 3 ]

Ik vind het wel gek dat als alles is uitgevallen dat ie na een half uurtje weer start.. De accu is dan niet helemaal leeg. Eerder denk ik dat er elektrisch iets heel erg niet goed zit! Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 oktober 2005 04:40 PM
  [ # 4 ]

Och, een accu die in goede conditie verkeert kan zich nog aardig herstellen. Had vroeger mijn Fiestaatje een keertje met de lichten aan laten staan. Starten lukte dus niet meer. Lichten uit gezet, en na 2 uurtjes startte ze weer gewoon. Uiteraard was de dynamo toen wel in orde, gewoon stommiteit van mezelf.  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 oktober 2005 04:57 PM
  [ # 5 ]

Re: dynamo kapot??

Dynamo en accu testen is makkelijk met een enigszins redelijke multimeter. (eentje die digitaal is of met wat wijzers die met een tolerantie van ong. een halve Volt iets kan meten).

Accu testen

Accu in rust, zonder grote stroomverbruikers.
meer dan 13 V : goed opgeladen.
minder dan 12.5 V : redelijk tot behoorlijk ontladen. Onder de 12 V is echt flink ontladen.

Tijdens het starten van de motor mag de spanning best even naar de 9 V zakken. Als de spanning minder dan 9 V wordt tijdens het starten begint de capaciteit van de accu echt zorgelijk te worden (of het moet verschrikkelijk koud zijn).

Dynamo testen

Meet met draaiende motor (stationair) de accuspanning:
Deze moet tussen de 13.8 V en 14.4 V zitten.

Als je wat zware stroomverbruikers inschakelt kan de accuspanning zakken ten teken dat de dynamo het stationair nog niet bij kan laden. Geef wat toeren extra, nu moet ie zeker weer op de laadspanning komen.

Je kan helaas niet de laadstroom meten zonder dure stroommeters, maar je kan indirect door de accuspanning te meten wel zien of het spulletje goed werkt. De hoge stroom genereer je door alle lampen, kachel en achteruitverwarming in te schakelen. Evt. airco aanzetten omdat dan ook de koelfans gaan draaien.

Met al deze stroomverbruikers ingeschakeld moet de accuspanning gewoon op de laadspanning blijven, desnoods met wat gas bijgeven. Als je met alleen je koplampen aan al ziet dat de laadspanning met stationair toerental onvoldoende is dan is jde dynamo ook niet zo fris meer.

Bovendien moet als de motor niet draait, maar het contact wel aanstaat het dynamolampje op het dashboard branden (symbooltje heeft de vorm van een accu). Dit lampje moet uitgaan bij draaiende motor.

Wat Winnetou zegt over accu’s die zichzelf weer herstellen klopt wel. Ik heb dat ook wel eens gezien.

Profiel  
 
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 17 oktober 2005 07:09 PM
  [ # 6 ]

Ja het rare is dus dat ie op dat moment gewoon op was (2 dagen geleden) en vandaag startte ie gewoon en ik ben nog naar huis gereden, motor heeft het nog ong. half uur vol gehouden. Dat kan toch niet zonder dynamo?? zeker omdat de accu al eerder leeg was geraakt…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 oktober 2005 07:10 PM
  [ # 7 ]
tinustilburg schreef:

Ja het rare is dus dat ie op dat moment gewoon op was (2 dagen geleden) en vandaag startte ie gewoon en ik ben nog naar huis gereden, motor heeft het nog ong. half uur vol gehouden. Dat kan toch niet zonder dynamo?? zeker omdat de accu al eerder leeg was geraakt…

Test het spul maar eens: meten is weten. Gissen is missen.

Profiel  
 
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 17 oktober 2005 07:13 PM
  [ # 8 ]

heb geen multimeter… :s

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 oktober 2005 07:15 PM
  [ # 9 ]
tinustilburg schreef:

heb geen multimeter… :s

Sja, dan kun je er verder weinig zelf aan doen. Zoek dan een garage op zou ik zo zeggen.

Profiel  
 
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 17 oktober 2005 07:26 PM
  [ # 10 ]

hij stond al te koop (of naar de sloop oid als niemand hem wil) maar nu zal er helemaal niks anders meer op zitten. toch eigenlijk best zonde, pas 13 jaar en 161.000km oud.. maarja ik heb er geen geld meer voor..

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 oktober 2005 08:01 PM
  [ # 11 ]
tinustilburg schreef:

hij stond al te koop (of naar de sloop oid als niemand hem wil) maar nu zal er helemaal niks anders meer op zitten. toch eigenlijk best zonde, pas 13 jaar en 161.000km oud.. maarja ik heb er geen geld meer voor..

Bij Kwikfitt kunnen ze het ff doormeten. Zeg je dat je je accu niet vertrouwt en als ze in een niet al te beroerde bui zijn dan meten ze het ff door. Blijkt snel genoeg of je dynamo idd naar de kl%te is. Hierbij ervan uitgaande dat je toevallig personeel treft dat daadwerkelijk deskundig is.

Je kan ook naar de praxis gaan, een eenvoudige multimeter kopen. Dan meet je het door en breng je hem daarna weer terug onder het mom dat je em toch niet kan gebruiken. Ook lekker goedkoop. Kost je hooguit een batterij. Je kan hem natuurlijk ook houden, zo duur zijn die dingen niet (voor eenvoudige metingen dan) en het kan wel vaker van pas komen.

Je kan ook nog op goed geluk een ram geven op de dynamo met een hamersteel. Brandde het dynamolampje eigenlijk?

Wel grappig dat je zegt dat je het zonde vindt om em naar de sloop te brengen. Ben ik met je eens, al ken ik de auto niet eens. Toch ben jij zelf diegene die daar wat zou kunnen doen. Autorijden kost geld. Als je denkt dat je goedkoper uit bent met een andere auto houd ik je niet tegen.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 17 oktober 2005 08:12 PM
  [ # 12 ]

Een multi-meter heb ik laatst gekocht bij Heuts voor 5 euro, kun je je geen buil aan vallen zou ik zeggen.

Wat de verkoop van de bx betreft is het gewoon een slechte tijd. Nu brengen ze sowieso al geen drol op (waarom blijft mij een raadsel) maar ze zijn gewoon niet geliefd bij de gemiddelde mens die geen idee van comfort heeft.

Voor een spekkoper zoals mij is dit dan wel weer een uitkomst want ik heb er eentje afgelopen zaterdag voor een appel en een ei gekocht. Vorige eigenaren maandenlang op marktplaats geadverteerd voor 500 euro wat mijns inziens een schappelijke prijs was maar geen enkele reactie of telefoontje Shocked zelf heb ik hem meegenomen voor 125 Neutral

Ze moesten hem snel kwijt want hadden al een andere auto en toen kwam ik Mr. Green

Ik zou zeggen schors hem dan, en laat hem even staan. Kost ie geen geld en kun je op je gemak adverteren. naar de sloop brengen van een goede auto vind ik zonde.

p.s. dit riekt inderdaad naar een kapotte dynamo, kosten 25 euro op de sloop en gemakkelijk zelf te maken…..

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
tinustilburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 18 oktober 2005 03:58 AM
  [ # 13 ]

Ja het zijn gewoon verschillende dingen: De ADALs moeten vervangen worden evenals de remblokken (en inmiddels schijven denk ik) vóór, en nu dus de dynamo. (en distributieriem over 10k km ofzo) En ik denk niet goedkoper uit te zijn met een andere auto, wordt weer fietsen Very Happy
Nee ik studeer weer sinds 1 september (ben ook pas 19) en ik kan hem gewoon niet meer betalen. Wegenbelasting en verzekering is al 75 euri per maand, toch een bak geld voor mij. En bepaald zuinig is ie ook niet.
En ik heb er wel over gedacht om ‘m te schorsen, maarja, dat kost 60 euro en dan moet ik al die dingen alsnog repareren. Kan ik beter deze wegdoen en als ik weer geld heb een andere bx kopen lijkt me..
Enne het acculampje brandde trouwens niet, echt raar… Het vreemde vind ik ook dat het lijkt alsof de dynamo het wel doet bij een koude motor en er dan na een tijdje mee stopt. Zoals ik al zei liet ik hem vanmiddag een half uurtje lopen voor de deur, ik moest toch m’n versterkers e.d. eruit gaan bouwen en toen was er niets aan de hand. Na die tijd begon ie een beetje onregelmatig te lopen en toen zette ik de lampen aan om te kijken of dat zwakker was dan normaal en toen viel ie meteen uit en wilde niet meer starten. Toen heb ik de accu opgeladen en de auto geparkeerd, startte meteen, niets aan de hand :s

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 18 oktober 2005 11:26 AM
  [ # 14 ]

Damn, zonde zeg dat ie zo aan z’n einde komt.. ik zou em graag hebben, maar ik heb al een BX. Ik heb laatst nog iemand gevraagd die op zoek was naar een auto, en hij waas ZEER te spreken over de BX, totdat ie berekende hoeveel het per maand zou kosten. Sad

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 oktober 2005 02:36 PM
  [ # 15 ]

Een acculampje dat niet brandt als ie wel moet branden (dus met contact aan) of wel brandt als ie niet moet branden (met draaiende motor) geeft gelijk aan dat de dynamo niiet goed is. Let op, een acculampje dat niet brandt bij draaiende motor wil nog niet zeggen dat de dynamo nog veel hoeft te doen. Ik heb het een tijd geleden gehad dat het lampje zachtjes brandde bij stationair toerental en uit ging bij een beetje gas. Die dynamo deed echter helemaal niks meer. Nogmaals. meten is weten.

Sja, als ik het zo hoor kun je hem idd maar beter wegdoen. En dan neit zozeer omdat die BX zo slecht is, maar gewoon omdat autorijden in je sitautie als geheel gewoon te duur is. Hehe, het is geen schande om als student geen auto te hebben!! Sterker nog: als je de auto om bepaalde redenen niet dringen nodig hebt is het gewoon hardstikke zonde van je geld: je hebt toch ook OV?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook