Bij mijn C5 1.8 Ligne Prestige uit 2002 zijn de voorwiellagers aan vervanging toe.
Is dit normaal bij een km-stand van 150000km?
Ik zou graag ervaringen hiermee willen weten.
Ook wil ik weten andere fabrikanten zijn (anders als Ruville) die deze lagers leveren.
Ik vind het wel erg vlot. Maar volgens mij hoor ik linksvoor ook een rabbelende wiellager als ik hard de snelweg afbuig. Die van staat op 148.000 (HDI). Dus ben ook benieuwt naar de reacties.
De lagers in een C5 zijn normaal gesproken van SNR (of AKF).
Er is niet echt een vast gegeven voor hoelang een wiellager meegaat. Hangt ook af van hoe er met een auto omgegaan wordt.
Gemiddeld gezien vindt ik 150.000 km voor een wiellager redelijk. Er zijn auto’s die hem eerder kapot hebben (en dan heb ik het niet alleen over Citroëns ). En bij sommige auto’s gaan ze rustig meer als 200.000 mee.
Waaraan concludeer je trouwens dat het de wiellager(s) zijn?
Geluid met rijden of heb je de auto op een brug gehad?


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Let wel op, bespaar niet op deze wiellagers. Het lager wordt ook gebruikt voor het ABS.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In princippe kan een (goed)lwiellager een autoleven lang mee gaan. Maar 1 korreltje zand kan roet in het eten gooien.
Het is dan ook onzin om links en rechts tegelijk te vervangen als er slechts eentje versleten is.
oldenhage schreef:Let wel op, bespaar niet op deze wiellagers. Het lager wordt ook gebruikt voor het ABS.
Hoe wordt het lager dan gebruikt door de ABS, zitter er sensoren (?) in die er voor zorgen dat het lager altijd blijft draaien?
Het kan heel simpel, in een van de schalen kan een tandjes patroon zitten, de ABS/ESP sensor is stationair, en telt (inductief) hoeveel tandjes er langs komen. Maar de laatste generatie wiellagers hebben volledig geintegreerde sensoren. Hier een kort verhaaltje over ABS/TCS (ESP) sensoren http://www.skf.com/portal/skf/home/solutions?paf_dm=shared&paf_gear_id=600029&contentId=0.000336.000728.000729.000965&action=viewDetail&lang=en
Daarnaast kan een lager ook gecombineerd zijn met de homokineet (p205 bijv.) of remschijf.
De lagers in een C5 zijn normaal gesproken van SNR (of AKF).
@blade, bedoel je niet SKF ? Zowiezo dacht ik niet dat SKF de C5 wiellagers deed, maar wel C3.
http://www.snr-bearings.com/autoaftermarket/fr/fr-fr/file.cfm/tp12fc.pdf?contentID=299
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Blade_ schreef:De lagers in een C5 zijn normaal gesproken van SNR (of AKF).
Er is niet echt een vast gegeven voor hoelang een wiellager meegaat. Hangt ook af van hoe er met een auto omgegaan wordt.Gemiddeld gezien vindt ik 150.000 km voor een wiellager redelijk. Er zijn auto’s die hem eerder kapot hebben (en dan heb ik het niet alleen over Citroëns
). En bij sommige auto’s gaan ze rustig meer als 200.000 mee.
Waaraan concludeer je trouwens dat het de wiellager(s) zijn?
Geluid met rijden of heb je de auto op een brug gehad?
Heb deze auto 3 weken in bezit. Er moesten nieuwe banden op. Het geluid wat al hoorbaar was wordt door de bredere nieuwe versterkt.
Er zitten nu wielen op samengesteld uit Dezent N velgen met Antyre banden PH 188 met maat: 225/45R17
Mijn ervaring met vorige auto’s is dat als je grotere wielen op een as zet die al een behoorlijke tijd is ingelopen, kan dat versnelde slijtage van juist de lagers als gevolg hebben. Dit ivm de veranderde krachten die op de as komen.
Heb je je nieuwe wielen ook uit laten lijnen?
Groet,
Gert
automatique schreef:Mijn ervaring met vorige auto’s is dat als je grotere wielen op een as zet die al een behoorlijke tijd is ingelopen, kan dat versnelde slijtage van juist de lagers als gevolg hebben. Dit ivm de veranderde krachten die op de as komen.
Heb je je nieuwe wielen ook uit laten lijnen?
Groet,
Gert
Bedankt Gert maar de uitlijning is OK
Versleten wiellagers voor bij 150000km
Ik had besloten twee complete fusees te nemen van een jonge schade wagen.
Deze zitten er nu onder en wat een genot!
De wagen rolt fluisterstil met de nieuwe Antyre PH-188 banden 225/45R17
De oude fusees houd ik erbij, als het nog een keer voorkomt laat ik er nieuwe lagers inpersen en ben ik snel klaar.
Pas dus op met het oordeel dat het de banden zouden zijn die lawaai maken.
Re: Versleten wiellagers voor bij 150000km
snah1954 schreef:
Pas dus op met het oordeel dat het de banden zouden zijn die lawaai maken.
Wie heeft dat gezegd dan??? Zie ik wat over het hoofd.
Overigens heb ik ook wat gerucht van de wielen. Ik verdenk persoonlijk wel de banden.
Heb jaren met Michelin Premacy gereden. Heerlijk stil. Nu heb ik XSE, fuel savers…Ik vand ze niks, lawaaiig en de grip is beduidend minder. Volgende keer weer Premacy’s
Groet,
Gert
Re: Versleten wiellagers voor bij 150000km
automatique schreef:snah1954 schreef:
Pas dus op met het oordeel dat het de banden zouden zijn die lawaai maken.
Wie heeft dat gezegd dan??? Zie ik wat over het hoofd.
Overigens heb ik ook wat gerucht van de wielen. Ik verdenk persoonlijk wel de banden.
Gert,
Zoals ik eerder opmerkte werd het geluid van de defecte wiellagers versterkt door de nieuwe, bredere en minder hoge banden.
Een leek zou een iets minder wiellagergeluid niet hebben onderkent en het geluid in een vergelijkbare situatie hebben toegeschreven aan de banden. In die context moet je mijn opmerking zien.
Groetjes,
Hans.