Nu de 16v weer rijd wordt het tijd om eens naar de hydraulische leidingen te gaan kijken. Een paar weken terug was ik bij Citroville en op de brug constateerde de monteur dat de leidingen nog prima waren maar dat de leidingen toch wel eens gecoat moesten worden. Aangezien ik een 89’er heb heeft deze nog de oude leidingen en deze worden vrij hard aangetast door pekel en roest.
Mij vraag is, wat is de juiste manier om de leidingen te coaten/onderhouden voor langdurig gebruik? Schuurpapier met een bepaalde coating? Complete nieuwe leiding? Ik ben vast niet de enige die dit probleem getackled wil hebben dus ik ben benieuwd naar de antwoorden.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pfff…. ik heb de mazzel dat ik leidingen met coating heb. Misschien is Owatrol of iets dergelijks wel bruikbaar? Heb daar goede verhalen over gehoord.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep, voorzichtig ontroesten en in de owatrol spuiten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:yep, voorzichtig ontroesten en in de owatrol spuiten.
En dat ontroesten door middel van een schuurpapiertje?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met zo’n klein staalborsteltje met koperen haren… Een koperborsteltje dus….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het gaat dan vooral om het verwijderen van losse roest. Oppervlakteroest is juist datgene waar Owatrol mee reageert, er vormt zich dan een soort zwarte beschermingslaag die verdere roestvorming voorkomt.
Ik heb er zelf (nog) geen praktijkervaring mee, maar het spul schijnt zeer aanbevelenswaardig te zijn volgens ervaren klassieker-eigenaren.
Dik in de teer zetten lijkt me een wat minder geslaagde oplossing: eventuele problemen met je leidingen (lekkages) zijn dan veel minder goed zichtbaar. Ik heb overigens ook wel gehoord van mensen die remleidingen (vergelijkbaar) in de ijzer-/loodmenie zetten, maar dat is mogelijk niet meer verkrijgbaar wegen vermeende milieubelasting (correct me if I’m wrong!!).
Het probleem waar ik tegenaanloop is aanvreten van pekel aan de leidingen en bij de ‘droge’ stukken ( zoals bij de veerpoten en de stuurbekrachtinging de stukken die niet direct spatwater krijgen ) last van oppervlakkige roest. Deze wil ik graag preventief behandelen om verdere degradatie tegen te gaan. Gelukkig heeft mn schoonvader een hele grote smeerput voor vrachtautos dus daar kan ik dan mn gang gaan. En owatrol spuitbussen kan ik bij een autohandel kopen?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Owatrol komt niet in spuitbussen maar in blikken. Je moet met een kwastje aan de gang of het in een vloeistorspuit doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Owatrol is overigens in de grotere supermarkt in Frankrijk wel degelijk in spuitbussen te verkrijgen!
Thierry
Thierry
loodmenie is nog wel via MP te verkrijgen. Als je dan nou eens lekker mengt met die owatrol…. Dan krijg je eigenlijk de ouderwetse CIP. en dat lekker over je leidinkjes smeren…..Owatrol puur zie ik niet zo zitten voor de lange tijd…...
CX GTi Turbo 2 - All Black
Evan schreef:loodmenie is nog wel via MP te verkrijgen. Als je dan nou eens lekker mengt met die owatrol…. Dan krijg je eigenlijk de ouderwetse CIP. en dat lekker over je leidinkjes smeren…..Owatrol puur zie ik niet zo zitten voor de lange tijd…...
Grappig, zo’n oud topic weer eens uit de sloot trekken.
Maar idd. Beter menie met owatrol over de leidingen smeren. Wel eerst opschuren, vetvrij maken en dan behandelen.