Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik heb een vraagje: de Id bevalt zo goed dat ik er graag een wat nieuwere DS bij wil voor dagelijks gebruik. Nou kan ik een nette DS 21 IE kopen.
Ik heb me daar altijd verre van gehouden, maarre ... wie heeft er ervaringen?
Kan een IE ook betrouwbaar zijn voor dagelijks gebruik of heb je er altijd gesodemieter mee? Ik rij ruim 20 000 kilometer per jaar, dus er zou ook nog gas in moeten.
Graag al jullie tips, en als je nog iets te koop weet??
Groet,
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja de IE is ook betrouwbaar. Je moet alleen meer sleutelen als je iets wil vervangen!
Mits laadcircuit en alle stekkertjes ok zijn loopt ie mooier dan een carbu!
Op gas moet je een kunstgreep doen voor het stationair maar ook dat is goed te doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je maar zorgt dat je benzineleidingen van de verstuivers en de motorkabelboom in pico bello staat zijn is er niks aan de hand.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Zeer tevreden over mijn injectie!
Maar als je er gas in wil heeft het injectie gedeelte eigenlijk geen nut en kan je even goed een carbu uitvoering kopen.
Langs de andere kant, als die 21IE echt meevalt moet je hem natuurlijk niet laten staan omdat het een injectie is!
Aan de senoren komt eigenlijk weinig of niets aan. Zoals gezegd zijn de zwakke punten de benzineleidingen en de motorkabelboom, maar eens dit in orde zal je er zeer veel plezier van hebben.
Wat is er mis met je ID?
Ook al eens gedacht aan een 21/5 , die rijden ook best pittig! Als je dan nog eentje van na 67 kiest kan het helemaal nietmeer stuk..
Een IE geeft idd meer sleutelwerk als je iets moet vervangen, en iedereen die met een injectie rijd weet wat benzinelekkage is!
succes met je keuze!
groeten Vik
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
en hebben jullie nooit problemen met de zogenaamde ‘computer?’ Daar ben ik vooral huiverig voor!
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
vikingo schreef:Wat is er mis met je ID?
Ook al eens gedacht aan een 21/5 , die rijden ook best pittig! Als je dan nog eentje van na 67 kiest kan het helemaal niet meer stuk..
Een IE geeft idd meer sleutelwerk als je iets moet vervangen, en iedereen die met een injectie rijd weet wat benzinelekkage is!
succes met je keuze!groeten Vik
Mijn ID is een inmiddels bijna perfecte, zeer statige dame. Zij houdt niet van hard rijden en verafschuwt regen.
Tsja, daar ga ik dus niet zomer en winter mee rijden. Soms moet ik toch ook even 130 blazen om een afspraak aan de andere kant van het land te halen.
De ID heb ik teveel werk in zitten. Ik kan dat niet verdragen om die auto achteruit te zien gaan.
Een DSuper 5 zou inderdaad perfect zijn. Wie o wie
PS: waar komt die benzinelekkage vandaan? Ik geloof dat de pomp bij de injectiemodellen aan de tank zit?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Ik heb nog nooit iemand geweten die problemen met zijn computer heeft gehad. Daardoor ook dat ik op CitoMobile eens een reserve exemplaar heb kunnen kopen voor 4 gulden! (en hij is in perfecte staat!)
De benzine lekkage komt meestal van de benzineleidingen die naar de injectors gaan. Door de ouderdom verduren de benzineleidingen wat samen met de motor trillingen dus kan leiden tot scheurtjes in de leidingen.
Enige goede tip is, meteen alle leidingen vervangen door gewapende benzineleiding en regelmatig controleren.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb tussen 1997 en 2001 ruim 100.000 km gereden met 2 Ds21 Injecties, op LPG en daar heb ik nooit gelazer mee gehad.
De de auto’s waren beide van oktober 1970, en hadden een handbak, want die 5e versnelling is eigenlijk wel nodig met het moderne verkeer, en de handbak is ook weer iets sleutel vriendelijker( en je kan er langer hard mee rijden….)
Gewoon een goede electronische ontsteking, een goede moderne LPG installatie die automatisch op benzine start en inderdaad een goed laadcircuit en goed stekkers en bedrading!
Die 2 auto’s waren echt geweldig, en rijden beide nog steeds rond! Ik reed daar uren mee door frankrijk en duitsland met rond de 160-170 km/h
Verbruik op LPG op de snelweg was rond de 1 op 8, en in NL op benzine rond de 1 op 9!
Je hebt wel meer werk als er iets kapot gaat, maar dat is het echt helemaal waard! Succes, de IE is de perfecte ds voor mij geweest!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De injectiecomputer moet je niet te veel zorgen over maken, is allemaal ouderwetse analoge electronica, een goede radio en tv reparateur moet er nog wel uit kunnen komen met een scoop en componententester!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Hallo Maarten,
Ik sluit me aan bij de DSuper 5 fans. Heb er zelf acht jaar een bereden, is in mijn ogen de ultieme configuratie onder de kap. Moet er wel bij zeggen dat wij een zgn “lange” 5 bak hadden. Weet niet of dat d’origine is, maar wel ideaal. 120 bij 2500 toeren. En (op lpg!) makkelijk 150 kunnen rijden op de peage.Heerlijke auto voor alledag.
Succes en ook ik houd mijn ogen open.
gr
eng bo
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
engbokho schreef:Hallo Maarten,
Ik sluit me aan bij de DSuper 5 fans. Heb er zelf acht jaar een bereden, is in mijn ogen de ultieme configuratie onder de kap. Moet er wel bij zeggen dat wij een zgn “lange” 5 bak hadden. Weet niet of dat d’origine is, maar wel ideaal. 120 bij 2500 toeren. En (op lpg!) makkelijk 150 kunnen rijden op de peage.Heerlijke auto voor alledag.
Succes en ook ik houd mijn ogen open.
greng bo
Ik vraag me dan wel af wat die bak ‘lang’ maakt. Ik reed in mijn Dspecial destijds 100 km/u bij 4000 toeren: verschrikkelijk!
De DSuper 5 die nu van KeesJan is deed volgens mij 3500 toeren bij 100 km/u, al een stuk beter. Maar 120 bij 2500 toeren? Was je toerenteller wel OK? Of zit er een ander differentieel in?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Lange bak is een bak met diff verhouding 8x35, type plaatje 107
dus, 3000 tpm, 120 km, met 185-15 XVS banden. Wordt gemonteerd in: Dsuper5, met DX2 motor ( 2175 cc), DS21 na 1970, DS21 injectie, na 1970, en alle DS 23.
Korte bak: diff verhouding 7x34, gebruikt in Dsuper, met optionele 5 bak. Typeplaatje: 108, alleen origineel gemonteerd met 1985cc motor, type DY, 2 en 3.
snelheid bij 3000 tpm, 100 km/h, met 180-15 Xas banden.
Deze korte bak is ook prettig in een break met 2.0 motor of 2.1 motor die vaak zwaar moet trekken( caravans etc).
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Wow! Dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan!
En nou ik toch aan het vragen ben: wat vinden jullie van de ‘hydraulique’ versnellingsbak voor dagelijks gebruik? Zie ik ook veel aangeboden in combinatie met de 2100 motor.
En rijdt wel heel grappig, vind ik ...
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hydraulique rijdt erg relaxed, vooral in de stad en mits goed afgesteld.
Nadeel: geen 5, dus meer toeren op de snelweg( meer kabaal en verbruik) en als er iets misgaat, duurder dan handbak. Ook niet echt erg sleutelvriendelijk. De ultieme sleutelnachtmerrie? Ds Injectie hyraulique met Lpg en Airco.. grrrrrrrrrrrrrrrrrr
Ook sta je als er iets misgaat met de hyraulique meestal echt ernstig stil.
Niet aan te slepen, en wegrijden zonder koppeling kan met een handbak nog wel, maar met een hydraulique echt niet!
Maar, erg leuk als ie goed is en apart!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Geen DS zonder hydraulique, mijn gedacht!