karel schreef:Martijnus schreef:even wat pics gemaakt van zekeringengedoe.
zijn dus 4 relais…waar is de linkse van? waar is de hoge van? de derde is van het knipperlicht…
en die groene? das de enige italiaanse… (die is het vast )Je moet volgens mij het relais hebben waar je met je vinger naar wijst; de rechtse twee zijn bij typen 2 van de elek ramen als ik me niet vergis (maar de BX schemas zijn wat dit betreft niet erg helder, en die oude schemaas - lamaar).
Overigens zie ik dat je (volgens schema is het F5) een 10A zekering hebt zitten voor de koelfan; dat lijkt me niet overdreven zwaar maar ik heb het boekje niet oid, 25A is normaal voor een motorfan (is ie dus nog wel heel?).radiateur schakelaarding….is dit de goede? die dus de fan laat aanslaan? (ben er bijna zeker van dat dat hem is…gezien de draden enzo…)...
bruine en gele stekkertje dus paar keer kortgesloten voor de test.
denk dat het in het relais zit.Waarmee, maakte dat dan wel goed contact?
Ook in Haynes staat het; die relais gaan zelden kapot (maar je kunt het treffen).en de witte dop aan de zijkant aan de kant van het LHM tankje. wat dus volgens mij geen schakelaar is maar een dummy.
Het LHM tankje is hier niet in beeld; dat is de koelvloeistofniveausensor waar je tegenaan kijkt, of een dummy. Een echte stelt ook niks voor (gewoon 2 messing staafjes die in het water hangen).
Dacht al dat dat witte ding de niveausensor had moeten zijn, dus ik zat wel met de goede te kloten op de achterkant
Ik vind die hele zekeringenkast maar een raar ding, want mijn boekje klopt voor geen meter met de sticker die op de zekeringenbak zit…en volgens mij klopt de sticker wel. Dus ik weet zo niet uit mn hoofd wat die F5 doet, zal ik ook eens naar kijken.
wat ik kortgesloten had, was het bruine en het gele stekkertje met elkaar, waardoor de sensor dus gefaket wordt…in de aan-stand.
Waar zijn de andere relais voor trouwens? ...de derde van links is in ieder geval knipperlichtrelais. Stel dat de linkse volgens jou dus het relais voor de fan is..waar zijn de anderen dan voor?
BX-loos
Martijnus schreef:
Waar zijn de andere relais voor trouwens? ...de derde van links is in ieder geval knipperlichtrelais. Stel dat de linkse volgens jou dus het relais voor de fan is..waar zijn de anderen dan voor?
De groene en zwarte aan uiterste zijden zijn vlgs mij uitwisselbaar (waren ze bij mijn plaat tenminste wel) maar kijk voor de zekerheid op de relais zelf voor de specs.
NB: ik zie net dat in “de zekeringkast” vanaf 1986 R1 (die je aanwijst dus) en zekering 4 over de motorventilateur gaat en niet zekering 5. Moet ook 25A zijn btw.
De volgorde in de schakel/zekeringenplaat is:
R1: motorventilator relais (gaat over F4)
R2: elek ruiten achter (gaat over F6)
I: intervalrelais voor ruitenwisser (gaat over F3)
C: knipperlichtschakeling (gaat over F2)
R3: elek ruiten voor (gaat over F9)
R4: achterruitverwarmingrelais (gaat over F8 )
gewoon in oplopende volgorde, van links naar rechts, dus met de zekeringennummering mee.
Als je schemaas kunt lezen kun je jezelf verder helpen door in het schema voor een BX 14 vanaf 1983 te kijken.
Ich bin ein Breaker