Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Hoi, ik ruik sinds enkele weken een benzine lucht bij de tankdop in de buurt. Ik ben er eens ondergaan liggen en heb alles aan de binnenkant en bij het filter schoongemaakt met remmenreiniger.
Ik kan nergens een lekkage ontdekken of benzine op straat zien liggen.
Toch blijf ik het ruiken.
Heeft iemand hier ervaring mee en suggesties?
bvd en groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
De dampretourslang ligt waarschijnlijk los. Deze kun je volgens mij van binnenuit weer vastmaken.
Hey broer, en de volgende keer niet meer met een aansteker bijlichten :17
die dampretourleiding zit die onder de achterbank bij de vlotter bij dat luikje of daadwerkelijk naast de tank?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
tweede mogelijkheid, en een heel waarschijnlijke, is de pulsdemper, die boven op het achtersubframe zit, die langzaam aan het doorroesten is. Kreng van een ding, op een haast onmogelijke plaats.
Door de rechterwielkast kun je hem zien zitten.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
pulsdemper.
En jawel hoor beste stoterstangen, het was de pulsdemper.
Inderdaad haast onbereikbaar. Je moet het achterwiel demonteren en het aanslagrubber en niet te grote kolenschoppen hebben. Hij was inderdaad doorgeroest aan de nippel. Ik heb een bypass gemaakt met een koppelstuk ertussen met een doorstroom opening van ongeveer 3 mm.
Ik hoop dat dit goed is. Ik kan alleen maar zeggen dat de auto beter is gaan rijden; hij houdt niet meer in en loopt stationair rustiger, dus het zal wel goed zijn. Ik moet deze reparatie wel binnenkort weer opnieuw doen, omdat ik geen benzine slang voorradig had en het was na sluitingstijd, dus heb ik maar een camping-gaz gasslang gebruikt. Dit is een afkeurpunt en de benzine is waarschijnlijk te agressief voor dit rubber.
Wat is eigenlijk de presieze functie van deze pulsdemper??
Om de doorstroom-snelheid af te remmen??
Groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Re: pulsdemper.
Pasqual schreef:En jawel hoor beste stoterstangen, het was de pulsdemper.
Inderdaad haast onbereikbaar. Je moet het achterwiel demonteren en het aanslagrubber en niet te grote kolenschoppen hebben. Hij was inderdaad doorgeroest aan de nippel. Ik heb een bypass gemaakt met een koppelstuk ertussen met een doorstroom opening van ongeveer 3 mm.
Ik hoop dat dit goed is. Ik kan alleen maar zeggen dat de auto beter is gaan rijden; hij houdt niet meer in en loopt stationair rustiger, dus het zal wel goed zijn. Ik moet deze reparatie wel binnenkort weer opnieuw doen, omdat ik geen benzine slang voorradig had en het was na sluitingstijd, dus heb ik maar een camping-gaz gasslang gebruikt. Dit is een afkeurpunt en de benzine is waarschijnlijk te agressief voor dit rubber.
Wat is eigenlijk de presieze functie van deze pulsdemper??
Om de doorstroom-snelheid af te remmen??Groeten Pasqual.
de pulsdemper dempt de pulsen die ontstaan door het in en uitschakelen van de brandstofstroming door de injectoren. De brandstofpomp vindt die pulsen niet leuk. die pulsdemper kun je overigens ook terugplaatsen op een beter bereikbare plek in de brandstofleiding. Bij een xm zit ie bijvoorbeeld in de motorruimte, waar ie niet doorroest.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Re: pulsdemper.
stoterstangen90 schreef:Pasqual schreef:En jawel hoor beste stoterstangen, het was de pulsdemper.
Inderdaad haast onbereikbaar. Je moet het achterwiel demonteren en het aanslagrubber en niet te grote kolenschoppen hebben. Hij was inderdaad doorgeroest aan de nippel. Ik heb een bypass gemaakt met een koppelstuk ertussen met een doorstroom opening van ongeveer 3 mm.
Ik hoop dat dit goed is. Ik kan alleen maar zeggen dat de auto beter is gaan rijden; hij houdt niet meer in en loopt stationair rustiger, dus het zal wel goed zijn. Ik moet deze reparatie wel binnenkort weer opnieuw doen, omdat ik geen benzine slang voorradig had en het was na sluitingstijd, dus heb ik maar een camping-gaz gasslang gebruikt. Dit is een afkeurpunt en de benzine is waarschijnlijk te agressief voor dit rubber.
Wat is eigenlijk de presieze functie van deze pulsdemper??
Om de doorstroom-snelheid af te remmen??Groeten Pasqual.
de pulsdemper dempt de pulsen die ontstaan door het in en uitschakelen van de brandstofstroming door de injectoren. De brandstofpomp vindt die pulsen niet leuk. die pulsdemper kun je overigens ook terugplaatsen op een beter bereikbare plek in de brandstofleiding. Bij een xm zit ie bijvoorbeeld in de motorruimte, waar ie niet doorroest.
Maar daar dan weer wel bijdraagt aan het “brandbom-gehalte”; nee, laat zo’n ding dan maar liever stil wegroesten op een plek die niet echt boeit bij doorroest of aanrijding.
Ich bin ein Breaker
Ben hem maar even gaan helpen want wat bleek nu s’morgens…..was weer een beetje .....beetje veel gaan lekken. en dan krijg je deze verschijnselen: benzine gedrenkt zand opruimen….
Gelijk maar even de goeie wieldoppen erop gezet om verder commentaar te voorkomen
en na gedane arbeid (de mijne is helemaal gecleanerd vandaag en gewaxet wat me een paar Arnold Schwarzenegger bovenarmen heeft opgeleverd) staan ze netjes naast elkaar. Tevens spoiler gemonteerd, typeplaatjes verweiderd waardoor er een mooie strakke kont aanzit nu.
Ik moet eerlijk bekennen toen ik die grijze 2 weken geleden kocht voor een schijntje had ik er weinig vertrouwen in maar nu bijna 600 km verder ga ik bijna denken dat ie zo slecht nog niet is. Olieverbruik is niet te constateren, rijdt prima, veert wat stug maar dat kan met wat verse bolletjes weer verholpen worden, geen rare geluiden en ik begin waarachtig plezier in dat ding te krijgen.
Die daueville wielen zijn die te schuren en daarna te polijsten? de blanke laag wat erop zit is grotendeels verrot waardoor je zo’n bloemkoleneffect krijgt. Iemand dit al eens geprobeerd?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: pulsdemper.
ReneZX schreef:Pasqual schreef:Ik kan alleen maar zeggen dat de auto beter is gaan rijden; hij houdt niet meer in en loopt stationair rustiger, dus het zal wel goed zijn.
Heeft mijn ZX ook een pulsdemper? Mijn auto houdt ook in dus ik wil graag weten of ik die ook op de lijst van de mogelijke oorzaken/na te kijken punten kan zetten….
Ik denk het wel renee,
dan zou die ergens op een onmogelijke plaats bij het achterwiel aan de bijrijderskant moeten zitten. Maar bij de BX van mijn broer was al weken een duidelijke benzinelucht achter de auto te ruiken. Mocht dat bij jou niet het geval zijn dan is de kans groot dat het niet je pulsdemper is maar dat je de oorzaak toch ergens onder de kap moet zoeken.
Bij de BX zit ie als je het achterwiel verwijderd hebt achter de balk waar je dan tegenop kijkt. Een beetje weggemoffeld. Als een andere mede-forummer niet had verteld waar ie zat was het moeilijk geworden.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
bij de AX zit hij in het rechter voor scherm, volledig uit plastiek gemaakt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Nou bx-genoten, jullie hebben op de foto’s kunnen zien wat er gebeurt als je een verkeerde slang als benzine slang gebruikt ops: !!!
De slang was bij het slangeklemmetje gescheurd en ook akelig flexibel geworden . Ik dacht dat ik het weekend wel zou halen maar dat was dus maar 3 dagen, 1 dag te kort.
Mocht dit met een van jullie ook gebeuren en je hebt geen tijd om meteen te repareren, toch ondanks heftige lekkage, in de hoogste stand zetten en starten, motor uit, krik eronder en op bokken plaatsen want als je terug komt van je werk ofzo en dat ding is ter aarde gestort en er is echt geen benzine meer in de leiding om te starten, heb je nog geen ruimte meer om een krik te plaatsen.
En dat wiel moet er af!! en het stootrubber ook!
Ik heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden met het feit dat er geen pulsdemper meer tussen zit, maar als ik er een tegen kom, zet ik ‘m er in de motorruimte wel weer tussen. Ik ben geen ontwerper bij PSA, maar daar had ik die pulsdemper echt niet geplaatst
Groeten Pasqual en als er nog vragen zijn, graag
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Nou ja, op het moment dat je een los achtersubframe in je handen hebt, kun je er prima bij…..................
Wij rijden gewoon te lang met onze auto’s rond. (en dat blijven we doen )
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Het lullige is dat als je een bx koopt deze al een hele tijd door andere mensen is gereden en aleen de hoognodige reparaties zijn uitgevoerd.
Het moeilijkste is om een bx te beoordelen op het moment van kopen.
Je gaat kijken naar een auto voor een prijs waar je nog geen fatsoendelijk setje bandjes voor kunt kopen en dan kun je niet de hoofdprijs verwachten, maar wel geluk hebben. De wet van Murphy schrijft dan ook voor dat alle ellende pas begint na de koop .
Wij zijn dan ook liefhebbers dus heb je er ook iets voor over, maar als het een opel ofzo was geweest, had ik ‘m al lang gedumpt .
Maar op gegeven moment belandt je op het punt dat je al zo veel tijd, moeite en geld hebt geinvesteerd, dat je de auto net zo goed in ere kan blijven houden. Dat punt ben ik overigens al een hele tijd geleden gepasseerd .
Groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0