Hoge brandstofprijzen hebben me bewust zuiniger laten rijden. Normaal haalde ik de 1 op 11 bijna niet. Altijd 1 op 10.5.
Nu heb ik de banden op 2.2 bar. Laat de auto vaak zo snel mogelijk uitrollen indien ik een rood stoplicht nader (als er niemand achter mij rijdt die ik daarmee zou hinderen). Bij drukke stoplichten met lange wachttijden doe ik de motor gewoon uit. Soms sta je een paar keer twee minuten te wachten voor je weer een stukje vooruit kan. Ook is mijn kruissnelheid iets gedaald. 120 ipv 140 en 100 ipv 120. Het “nieuwe rijden” heb ik zelf altijd al gedaan. En nu haal ik zowaar in op 12.6. Een verbetering die ik de moeite waard noem. Zeker met een 19TZI. Ik heb er zelfs een beetje plezier in om zo zuinig mogelijk te rijden. Met een 66 liter is een tankbeurt snel 75 euro, 165 ouderwetse guldens!
Mijn tip: ga kleven achter vrahtwagens. Als ik dat niet doe, heb ik ook de neiging door te trappen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:Mijn tip: ga kleven achter vrahtwagens. Als ik dat niet doe, heb ik ook de neiging door te trappen.
Mijn tip: niet doen, en ook niet op reageren!
Sneller doorschakelen naar de 5 en niet te lang in de 4 blijven zitten ( als je een 5e versnelling hebt).. Dus eigenlijk zo laag mogelijk in de toeren.
Plus daarbij snel overschakelen wil ook wel eens een beetje helpen.
Maar alsjeblieft mensen, doe wel altijd je verlichting aan!
Laat dit niet een van de besparingen zijn..
Heb er zo’n hekel aan als ik mensen ( ook bij mooi weer overdag) zie rijden zonder hun lichten aan..
How to Raise your I.Q. by Eating Gifted Children…
Bij mij is het de laatste tijd ook goed gegaan. Inderdaad: op een ritje Rotterdam/Enschede maakt 110 of 120 rijden niet zo heel veel uit (niet terug te vinden in de reistijd). Maar ik kan dan wel gratis en voor niets maar zo 100 km verder rijden op een tank diesel.
Heb alleen op weg naar, en terug van de sleutelmeeting weer eens ouderwets gezondigd: Zowel op de heenweg als op de terugweg geruime tijd op topsnelheid gecruised. En dan scheelt het behoorlijk: toch een klein half uur korter dan gepland over de rit gedaan (enkele reis).
Is me al tijden niet meer gebeurd dat bij minder dan 600 km op de dagteller de brandstofmeter onder de helft stond ops:
Oja, oorspronkelijke reden om mij aan 120 enzo te houden zijn de vrienden van het CJIB in Leeuwarden. Had ik zaterdag geen last van door de gekozen route.
Hoe rij ik zuinig:
heel snel opschakelen:
10 -15km naar 2
30 naar 3
50 naar 4
60-70 naar 5
- Constant rijden
- Uit laten rollen voor stoplicht
- niet te snel willen optrekken
- goed anticiperen
Verbruikscijfers van de BX GTI:
bij flik doorgassen: 1 op 9,5
bij zuinig rijden zoals hierboven beschreven: 1 op 11,5
Verbruikscijders van de Xantia
Bij flink doorgassen (in het geval van de xantia hoge snelheden van > 150km/u) 1 op 10,5
Bij extreem zuinig rijden heb ik een keer 1 op 16,5 gehaald (500km lang 100km/u rijden )
Moet wel zeggen dat de verbruikscijfers flink minder zijn geworden sinds ik er bredere banden onder heb laten zetten. Gemiddeld zit ik nu op de 1 op 12 waar ik voorheen met gemak 1 op 14 gemiddeld haalde.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
normaal rij ik +- 1 op 10 op lpg op benzine +-1 op12.5 km maar van de week was het 1 op 5 op zolder
Door doorrijden heb ik toch pas de reistijd aanmerkelijk verkort. Over een ritje naar Charleroi-Airport van 150 km deed ik een kwartier korter dan TOMTOM aanvankelijk dacht, hoewel ik 130-140 heb gereden.
edit: typfoutje
jebbers schreef:Door doorrijden heb ik toch pas de reistijd aanmerkelijk verkort. Over een ritje naar Charleroi-Airport van 150 km deed ik een kwartier dan TOMTOM aanvankelijk dacht, hoewel ik 130-140 heb gereden.
Een kwartier: Dat is één vrachtwagen die met minimaal verschil wil inhalen…..
jebbers schreef:Door doorrijden heb ik toch pas de reistijd aanmerkelijk verkort. Over een ritje naar Charleroi-Airport van 150 km deed ik een kwartier dan TOMTOM aanvankelijk dacht, hoewel ik 130-140 heb gereden.
ik rij er 2 uur over vanaf utrecht
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
citrocitrus schreef:Maar alsjeblieft mensen, doe wel altijd je verlichting aan!
Laat dit niet een van de besparingen zijn..
Heb er zo’n hekel aan als ik mensen ( ook bij mooi weer overdag) zie rijden zonder hun lichten aan..
Koop een bril zeg . Echt, licht aan overdag is onzin.
Ik rijd trouwens 1 op 11 op LPG en 1 op 12 euro95 met mijn Xantia 1.8 16V.
Handjes schreef:citrocitrus schreef:Maar alsjeblieft mensen, doe wel altijd je verlichting aan!
Laat dit niet een van de besparingen zijn..
Heb er zo’n hekel aan als ik mensen ( ook bij mooi weer overdag) zie rijden zonder hun lichten aan..Koop een bril zeg . Echt, licht aan overdag is onzin.
is absolut geen onzin als jeveel rijd merk je het verschil zeker ik rij veel naar frankrijk en het help zeker overdag
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
citroenc2 schreef:is absolut geen onzin als jeveel rijd merk je het verschil zeker ik rij veel naar frankrijk en het help zeker overdag
Ik heb nooit last gehad van auto’s die hun licht niet aan hadden. Sorry, maar misschien ligt het aan mijn ogen .
ik rij veel door bos gebied en je merkt elkaar gewoon beter op vooral in de winter
met licht aan wordt je beter gezien!
Laagstaande zon recht in je ogen en je ziet geen auto aankome. Hebben ze de lampen aan wel..
Hoe rij ik zuinig?
Niet…
ik rij overal door, geef gas, en toch 1: 15 gemiddeld…:P
Leuk he, een eend .
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
citroenc2 schreef:ik rij veel door bos gebied en je merkt elkaar gewoon beter op vooral in de winter
Ja, bos en winter zijn natuurlijk bijzondere omstandigheden. Als je last hebt van auto’s zonder licht overdag in normale verstedelijkte situaties, dan kan ik echt een opticien aanbevelen.