Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik moet eigenlijk eerlijk bekennen dat ik mij totaal niets aantrek van het verbruik van mijn wagens. Ik rijd rustig maar trek redelijk door. Zowel de 2CV als de GS hebben motoren die je niet moet gaan mishandelen met “het nieuwe rijden”.
Verbruik GS 1 op 8 (LPG) gemengd gebruik. Ze heeft wel zuiniger gereden, maar ze loopt/trekt lekkerder als ze wat onzuiniger afgesteld staat.
Tom Duckpower schreef:
ik rij overal door, geef gas, en toch 1: 15 gemiddeld…:P
Leuk he, een eend .
Daar moet ik me toch echt kwaad voor maken!
Dat haal ik nooit. Voor onder de 1 op 16 moet ik mijn best doen!
Leuk hè, Xantia 1.9D
EW schreef:Tom Duckpower schreef:
ik rij overal door, geef gas, en toch 1: 15 gemiddeld…:P
Leuk he, een eend .Daar moet ik me toch echt kwaad voor maken!
Dat haal ik nooit. Voor onder de 1 op 16 moet ik mijn best doen!
Leuk hè, Xantia 1.9D
ik kan ook 1: 19 rijden, maar dan moet ik op vakantie in frankrijk, op de binnendoorwegen, voor 2 weken bagage. Franse rijstijl. Dan haal ik de 1: 19 wel..
Normaal1: 15- 1: 16..
Net nog 1 : 19,5.
Als ik mijn best doe kom ik op 19,51 denk ik… en als ik doortrap op 1 : 18,5
Tja.
Vervelend, zo’n diesel
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Net effe getankt, de sleutelmeeting naar Groningen en weer terug heeft me 1 op 16,4 opgeleverd bij snelheden van 120 a 130 km/u.
En ik heb ook altijd mij lichten aan overdag, uit gewoonte maar ook vanwege de veiligheid, dat laatste is statistisch bewezen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
winnetou schreef:NB: het voeren van dimlicht overdag is onder normale omstandigheden tot op heden niet verplicht.
Al vertelt ons dat natuurlijk helemaal niets over het vraagstuk of het verstandig is of niet.
En ongeacht het juiste antwoord, het niet inschakelen van de verlichting om brandstof te besparing vind ik absurd. De minime besparing die dat zal opleveren zal in de praktijk niet merkbaar zijn aan de pomp.
patje74 schreef:winnetou schreef:NB: het voeren van dimlicht overdag is onder normale omstandigheden tot op heden niet verplicht.
Al vertelt ons dat natuurlijk helemaal niets over het vraagstuk of het verstandig is of niet.
En ongeacht het juiste antwoord, het niet inschakelen van de verlichting om brandstof te besparing vind ik absurd. De minime besparing die dat zal opleveren zal in de praktijk niet merkbaar zijn aan de pomp.
mee eens… en als je het daarom doet, gooi dan ook je blower, autoradio en carkit uit!!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Ik ga ook zeker niet nadenken over het vraagstuk : “ga ik met 30 gr. C weg zitten bakken in de auto omdat hij zuiniger rijdt met alle ramen dicht of doe ik toch een raam open?” Ook ik rij altijd met licht aan. Mijn 1.4e rijdt meestal korte stukjes en komt op euro98 niet veel verder dan 1 : 14. Mijn TZD Turbo rijdt altijd ongeveer 1 : 18,5, wat ik wel netjes vind.
Handjes schreef:citroenc2 schreef:ik rij veel door bos gebied en je merkt elkaar gewoon beter op vooral in de winter
Ja, bos en winter zijn natuurlijk bijzondere omstandigheden. Als je last hebt van auto’s zonder licht overdag in normale verstedelijkte situaties, dan kan ik echt een opticien aanbevelen.
Ben ik het helaas mee eens. Als je nu in deze tijden met slecht weer enz. enz. het licht aan hebt is natuurlijk altijd beter maar in de zomerperiode met prachtig weer vind ik het onzin om met licht aan te rijden. Misschien op de autosnelweg maar toch..
Met de xantia haalde ik gemiddeld 1 op 14,5 met normaal rustige rijstijl, met de bx weet ik het nog niet want die heb ik pas 1 week maar dat zal heus niet slechter zijn. Ik schakel vroeg op zonder ‘n file achter me te veroorzaken en probeer toch een beetje door te rijden, maar dat “nieuwe rijden” werkt wel als je er een beetje aan houdt.
Als ik mee wil helpen aan het broeikaseffect pak ik de RX-7…..lekker 1 op 5 en dan maakt het niet uit hoe je schakelt enz. Heb er al 1 op 3 mee gehaald
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
met doortrappen 1 op 11 maja zuinig ruiden de 1 op 15 soms denk ik wel zal ik zuinig doen? maar dan denk ik weer waarom het op iets leuks besparen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Net weer getankt met de bix, 1 op 11,1
En niet echt zuinig gereden oid, veel fileverkeer en stadsverkeer.
Nu speciaal voor jullie BP ultimate erin gegooid, eens zien wat dat doet voor de verbruikscijfers. ik kan je in elk geval zeggen dat de auto er ERG lekker op rijdt!
Tussenacceleraties voelen verdacht rap aan ineens:
van 80-120 in
3e versnelling: 6 seconden
4e versnelling: 8 seconden
5e versnelling: 9 seconden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Handjes schreef:citroenc2 schreef:ik rij veel door bos gebied en je merkt elkaar gewoon beter op vooral in de winter
Ja, bos en winter zijn natuurlijk bijzondere omstandigheden. Als je last hebt van auto’s zonder licht overdag in normale verstedelijkte situaties, dan kan ik echt een opticien aanbevelen.
Het gaat me niet om wat ík zie maar wie mij ziet!
Ik rijd voor woon/werk dagelijks enkele reis 50 km provinciale weg met veel bochten en inhaal-mogelijkheden, daar is je lampen aanzetten een relatief goedkope “levensverzekering”. Je wordt eerder opgemerkt, mensen schatten een auto met lichten aan namelijk dichterbij in dan ie is (is ooit onderzocht), zodoende wordt je hartspier wat gespaard…
Ich bin ein Breaker
Na het beurtje loopt mijn karretje tussen de 1 op 10 (stad) en 1 op 12,5 (snelweg).
Lekker hoor GTI, als je het gas even intrapt dan (de pomp is wat minder maarja)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
vcm_willems schreef:Nou jongens ik weet het niet, maar ik rij met mijn bx 1.6 chic 1:15.5
Kan heel goed!! Een 1.6 zoals die in de Chic ligt is vooral op zuinig rijden ingesteld, is in potentie zelfs zuiniger dan de 1.4. Komt vast ook door de lange versnellingen van de versnelllingsbak van de 1.6.