3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Zuiniger rijden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 21 april 2006 10:02 PM
  [ # 31 ]
vcm_willems schreef:

Nou jongens ik weet het niet, maar ik rij met mijn bx 1.6 chic 1:15.5

KLOPT…..een Chic is erg zuinig…heb er 1 gehad en die kwam met normaal doortrekken (dus niet het *nieuwe rieden* Razz ) toch al uit op 1 op 14,5 ! Wink
Nu waren dat wel veel snelweg-km’s…..maar toch knap voor een auto uit die tijd. Cool

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 21 april 2006 11:11 PM
  [ # 32 ]

Hmmmm, allemaal rond de 1 op 10 bij hard wegtrekken?
Als ik dat flik hoor ik geslurp onder de achterbank…boardcomputer zegt: “Hohooo, mak an, doe ff geen stoplichtsprint! 1 op 5!!!”

Hèhèhèhè!Dus wat doe je dan voor woon-werk verkeer?...‘k pak de AX van de vrouw, 1 op 16 à 17. Fijn joh!
Zuinig rijden met een XM, 1 op 12 op de snelweg, 1 op 10 gecombineerd, maar met wat sportief rijden, gemiddeld 1 op 7 à 8.
Tja Rolling Eyes de hoeresloep is een zuipschuit Twisted Evil

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 22 april 2006 12:05 AM
  [ # 33 ]
vcm_willems schreef:

ik kwam er trouwens gisteren achter dat mijn chic-je waarschijnlijk de special edition betreft waarvan er maar 700 zijn gemaakt.

Wat bedoel je daarmee? Een Chic ís toch een soort special edition?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 22 april 2006 01:36 AM
  [ # 34 ]
karel schreef:
vcm_willems schreef:

ik kwam er trouwens gisteren achter dat mijn chic-je waarschijnlijk de special edition betreft waarvan er maar 700 zijn gemaakt.

Er zijn toch 2 reeksen chic? De RAI-editie met de BDZ uit februari 91 en de nakomertjes met BDY uit najaar 91. Ben benieuwd welke motor zuiniger was? De BDZ in de toen nieuwe Progress (1991) bij ons thuis deed hoofdzakelijk 1:11 en een beetje en dat was met veel snelweggebruik.
Alleen op doorreis in Duitsland (> 155km/u) besloot ie 1x met 1:14 genoegen te nemen, waarom is me nooit duidelijk geworden.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 22 april 2006 01:41 AM
  [ # 35 ]
rb schreef:
karel schreef:
vcm_willems schreef:

Er zijn toch 2 reeksen chic? De RAI-editie met de BDZ uit februari 91 en de nakomertjes met BDY uit najaar 91. Ben benieuwd welke motor zuiniger was? De BDZ in de toen nieuwe Progress (1991) bij ons thuis deed hoofdzakelijk 1:11 en een beetje en dat was met veel snelweggebruik.
Alleen op doorreis in Duitsland (> 155km/u) besloot ie 1x met 1:14 genoegen te nemen, waarom is me nooit duidelijk geworden.

Een Progress met een BDZ? Dat is een vroege geweest dan. Vanaf juli of aug 1991 oid zaten er BDY’s in, en ik dacht altijd dat dat ook de eerste progjes waren.

Ik heb zelf zo’n Chic met BDZ, eentje van de vroege serie dus (maart 1991), met krul-letterlogo (nouja, dat ligt in het asbakje).

Ik dacht altijd dat het aan de staat van de injectie-meuk lag, maar als ik je zo hoor lijken BDZ’s wel geen zuinigheidswondertjes te zijn; de BX met BDY-motor die ik kort had reed heel erg veel zuiniger, en van meer mensen met een BX met zo’n motor heb ik van die fabeltastische getallen gehoord als 1:15 en hoger.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 22 april 2006 02:32 AM
  [ # 36 ]

Ik had toen geen verstand van BDY / BDZ m.u.v. het feit dat de BDY’s het maximum vermogen pas bij 6400 toeren haalden, de BDZ hield het op 6000.

Gezien jouw uitleg in een ander draadje over de verschillen in de toegepaste stappenmotor (los of in injectiehuis) die bij onze Progress zo’n beetje elke 20k km wel aan schoonmaken toe was, zat er een BDZ onder de kap.

Overigens waren de eerste Progressen (zonder chromen sierlijsten) met ZK-00-xx en ZL-00-xx in april/mei 91 al gekentekend. Het is mij niet exact duidelijk wanneer de overgang naar de BDY is geweest, als dat later in het jaar was, klopt het zeker.

Profiel  

mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534

Gepost: 22 april 2006 03:13 AM
  [ # 37 ]

Mijn progress is van mei 91 (zl-10-tl) en rijd ongeveer 1:14 gemiddeld. Wat is het verschil in motoren met latere versies en welke heb ik dan?

Gezien jouw uitleg in een ander draadje over de verschillen in de toegepaste stappenmotor (los of in injectiehuis) die bij onze Progress zo’n beetje elke 20k km wel aan schoonmaken toe was, zat er een BDZ onder de kap.

Ik rij er al 45 duizend km mee maar hij loopt nog steeds perfect en heb in de motor nog nooit wat schoongemaakt.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 22 april 2006 04:17 AM
  [ # 38 ]
mvbbx schreef:

Mijn progress is van mei 91 (zl-10-tl) en rijd ongeveer 1:14 gemiddeld. Wat is het verschil in motoren met latere versies en welke heb ik dan?

Jij hebt een BDZ; de BDY komt (logisch Wink) ná de BDZ. Qua motorblok/kop weet ik het verschil niet, maar het hele injectiesysteem verschilt. Er zijn enkele overeenkomstige componenten (pomp, pulsdemper, MAP-sensor, dampafzuigingsysteem); injectiehuis, computer en ontsteking (met bobine en verdeler vs verdelerloos) zijn verschillend.

Overigens is hetzelfde injectiesysteem van de BDY (Magneti Marelli G6) op veel Peugeots volgens mij al veel eerder toegepast, en ik meen ook gezien te hebben dat dat op BDZ motoren zat, die dus in de BX een Magneti Marelli G5 ontsteking hebben. Verschil in motorcode zal

Ik rij er al 45 duizend km mee maar hij loopt nog steeds perfect en heb in de motor nog nooit wat schoongemaakt.

Houden zo!

Btw, de “omslagdatum” is juli 1991, dat heb ik uit RTA; is dus wel “vrij precies”.
Motorcodes zijn XU5M (BDZ) en XU5M-3/Z (BDY) om de verwarring nog iets groter te maken Smile

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27888

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 april 2006 10:06 PM
  [ # 39 ]

even voor de leken hier wat is het verschil tussen de RAI-editie en de BDZ ConfusedRolling Eyes

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 22 april 2006 10:39 PM
  [ # 40 ]
arjan_verkade schreef:

even voor de leken hier wat is het verschil tussen de RAI-editie en de BDZ ConfusedRolling Eyes

Mmm, je haalt iets door elkaar denk ik:

rb schreef:

De RAI-editie met de BDZ uit februari 91

BDZ en BDY zijn motor-codes; als ik het zo lees is de Chic op de RAI aangekondigd, en dat was de vroege serie, met BDZ motor.

De Chic’s met BDY-motor kwamen later in 1991, vanaf september oid, op de markt.

De 1600’s hadden tot juli 1991 een BDZ, en daarna een BDY motor. De latere chics zijn dus met BDY motor geleverd.

Het verschil bij de BX is zichtbaar aan de G5 danwel G6 ontsteking, met de kenmerkende stationairklep.

Ook zijn de BDY’s (met G6) op de BX altijd geleverd met verdelerloze ontsteking (een vierkante klont met bougiekabels) ipv de verdelerkap en losse bobine die je bij de BX op de BDZ met G5 aantreft.

Maar dat zegt niks over de theoretische mogelijkheden, want verdelerloze ontsteking kan in ook op de G5 computer aangesloten worden; de Peu’s hebben dat dus terwijl de ouderen wel G5 ontsteking (met die beroemde klep) hebben.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook