beste citroen liefhebbers,
Ik rij sinds 8 juli in een citroen bx 16 RE uit het jaar 1989. Als luxe heb ik centrale deurvergrendeling en electrische ramen voor op mijn bx. De reden dat ik mij voorstel is omdat ik denk dat ik binnenkort met veel vragen zal komen op dit forum.
Ik was van plan om een bx gti te kopen maar deze deal is niet doorgegaan, vandaar dat ik 1600 RE blijf rijden. Maar dan wil ik wel het een en ander aan mijn bx gaan doen. Ik zal hier mijn eerste vraag stellen.
Mijn bx heeft in 3 maand 9 liter olie genomen, de buurman (is automonteur bij citroen garage) zegt dat dit waarschijnlijk door uitgedroogde kleprubbers komt.
Wat ik nu wil weten is het volgende:
Kan ik als noob met jullie hulp de kleprubbers zelf vervangen?
En wat heb ik hier bij nodig?
Ik wil graag leren en hou wel van een uitdaging!!
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
allereerst van harte welkom.
is niet echt goed zelf te doen. Ik heb er zelf ook last van met mn BX GTi. Je moet de kop van de motor afhalen en zorgen dat de zuigers blijven staan. Gemiddeld kost een reperatie bij een garage ongeveer 400 - 600 euro.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:allereerst van harte welkom.
is niet echt goed zelf te doen. Ik heb er zelf ook last van met mn BX GTi. Je moet de kop van de motor afhalen en zorgen dat de zuigers blijven staan. Gemiddeld kost een reperatie bij een garage ongeveer 400 - 600 euro.
Sommige garages (onder andere Hesselink in Dirksland, van Gompel Eindhoven) kunnen het gewoon met de kop erop. Moet wel de nokkenas eraf. Zetten ze via het bougiegat de verbrandingsruimte onder druk zodat de klep bovenin blijft staan als je het kleprubber vervangt. Het is een beste puist werk (of je de kop er nu wel of niet afhaalt) maar zonder de kop eraf te halen is het wel goedkoper (ong. 300 EUR).
mpostma schreef:Sommige garages (onder andere Hesselink in Dirksland, van Gompel Eindhoven) kunnen het gewoon met de kop erop. Moet wel de nokkenas eraf. Zetten ze via het bougiegat de verbrandingsruimte onder druk zodat de klep bovenin blijft staan als je het kleprubber vervangt. Het is een beste puist werk (of je de kop er nu wel of niet afhaalt) maar zonder de kop eraf te halen is het wel goedkoper (ong. 300 EUR).
Waarom moeten die zover weg zitten? Anders was ik er direct naar toe gereden.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:mpostma schreef:Sommige garages (onder andere Hesselink in Dirksland, van Gompel Eindhoven) kunnen het gewoon met de kop erop. Moet wel de nokkenas eraf. Zetten ze via het bougiegat de verbrandingsruimte onder druk zodat de klep bovenin blijft staan als je het kleprubber vervangt. Het is een beste puist werk (of je de kop er nu wel of niet afhaalt) maar zonder de kop eraf te halen is het wel goedkoper (ong. 300 EUR).
Waarom moeten die zover weg zitten? Anders was ik er direct naar toe gereden.
Er zullen ook bij jou in de buurt wel garagebedrijven zijn die het zo kunnen. Overigens, de kop eraf, een fris koppakkinkje ertussen, fijn nieuw distributiesetje, en je kunt er weer kilometers tegen.
overigens kun je wellicht de distributie en de koppakking zelf doen, en de kop wegbrengen voor de klepseals, als je dat zelf niet ziet zitten.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Over hoeveel km is dat olieverbruik geweest? Als je nou in 3 maanden 50.000 km hebt gereden….
Klepseals vervangen + kleppen stellen kostte voor mijn GTi bij Hesselink inderdaad 300 euro
zo technisch ben ik ook weer niet! ik ben bij mij in de buurt al bij een paar garages doen en daar kostte het 500 euro of meer en een wou het niet eens doen.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nodig:
een oude bougie
een compressor
een lasapparaat.
Neem de oude bougie en sloop het emaille eraf/uit. Las op het resterende ijzer een luchtslang nippel.
Draai de bougie plus nippel in de cylinder die je wil gaan doen.
Zet 7 bar op de nippel en vervang voorzichtig de inlaat rubbers.
Wel eerst de nokkenas eruit ( niet zo moeilijk met een boek erbij) en een nieuwe distri snaar eropzetten naderhand…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk dat dit overeenkomt met 1 liter olie op 500 km rijden.
Maar de kosten van het laten doen zijn mij cker te hoog, dit zal waarschijnlijk de waarde van de auto overschrijden.
Zelf doen zit er waarschijnlijk ook niet in dan, ik zal de buurman nog vragen of we het niet samen kunnen doen ofzo.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Kan ik als noob met jullie hulp de kleprubbers zelf vervangen?
Als noob is het eigenlijk wel een van de dingen die je niet zelf moet gaan doen lijkt me zo…
Maar de kosten van het laten doen zijn mij cker te hoog, dit zal waarschijnlijk de waarde van de auto overschrijden.
Wat maakt dat nou uit als je die auto gewoon fijn vindt en wel blijven rijden?
ik ben nog student en heb dus eigenlijk niet erg veel geld om uit te geven. Het is dus verstandig om goed te overdenken voordat ik zulke grote uitgaven ga doen.
En 300 euro is niet niets, dan denk ik dat ik beter even door kan sparen om een beter exemplaar te kopen.
maar zoals het nu staat ga ik gewoon met deze verder en moet ik gewoon even elke week olie pijlen. wel erg jammer trouwens, ik had hem graag weer gezond gemaakt.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
maar als je voor €300,- voor de rest een prima auto hebt is ‘t toch niet zo heel veel?
bogaard77 schreef:nodig:
een oude bougie
een compressor
een lasapparaat.
Neem de oude bougie en sloop het emaille eraf/uit. Las op het resterende ijzer een luchtslang nippel.
Draai de bougie plus nippel in de cylinder die je wil gaan doen.
Zet 7 bar op de nippel en vervang voorzichtig de inlaat rubbers.Wel eerst de nokkenas eruit ( niet zo moeilijk met een boek erbij) en een nieuwe distri snaar eropzetten naderhand…
jaja .. zo handig ben ik ook weer niet .. jij mag het wel doen voor me .. 150 euro lijkt me een leuk bedrag ..
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:zo technisch ben ik ook weer niet! ik ben bij mij in de buurt al bij een paar garages doen en daar kostte het 500 euro of meer en een wou het niet eens doen.
Wilde het niet doen? zegt genoeg over die garage zou ik zeggen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
erwt schreef:Waarom moeten die zover weg zitten? Anders was ik er direct naar toe gereden.
Er zit er 1 praktisch bij jouw op de hoek die het voor €250 doet; De 2 Broers Auto’s, Struisvogelstr 3, 9713BT Groningen, Tel: 050-3111290.
Hele aangename en kundige lui, die goed werk leveren voor weinig geld. Ik kom hier regelmatig en heb toen ik nog een BX had, daar ook de klepsteelrubbers laten doen. Verbruik ging van 1 op 500km, naar 1 op 3000km.
Animal triste post coitum