2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
ik stel me voor, en vraag over kleprubbers
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 24 oktober 2005 10:33 PM
  [ # 16 ]
Serge schreef:
erwt schreef:

Waarom moeten die zover weg zitten? Anders was ik er direct naar toe gereden.

Er zit er 1 praktisch bij jouw op de hoek die het voor €250 doet;  De 2 Broers Auto’s, Struisvogelstr 3, 9713BT Groningen, Tel: 050-3111290.

Hele aangename en kundige lui, die goed werk leveren voor weinig geld. Ik kom hier regelmatig en heb toen ik nog een BX had, daar ook de klepsteelrubbers laten doen. Verbruik ging van 1 op 500km, naar 1 op 3000km.

daar heb ik het al 4 keer gevraagd en nog geen reactie. Ze besteden het uit aan een mannetje. Ik ga het denk ik nog een keer vragen en als ze het dan nog niet willen dan is het jammer voor hun ..

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 24 oktober 2005 10:35 PM
  [ # 17 ]
marx-7 schreef:
erwt schreef:

zo technisch ben ik ook weer niet! ik ben bij mij in de buurt al bij een paar garages doen en daar kostte het 500 euro of meer en een wou het niet eens doen.

Wilde het niet doen? zegt genoeg over die garage zou ik zeggen Evil or Very Mad

die ene garage is best een bekende .. zeg maar de oldtimer specialist in het noorden. (garage timmer)

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 24 oktober 2005 11:39 PM
  [ # 18 ]

Het wordt toch naar Dirksland rijden of een rondje bellen in het noorden vrees ik..

Profiel  
 
cwg
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 25 oktober 2005 12:03 AM
  [ # 19 ]
erwt schreef:
mpostma schreef:

Sommige garages (onder andere Hesselink in Dirksland, van Gompel Eindhoven) kunnen het gewoon met de kop erop. Moet wel de nokkenas eraf. Zetten ze via het bougiegat de verbrandingsruimte onder druk zodat de klep bovenin blijft staan als je het kleprubber vervangt. Het is een beste puist werk (of je de kop er nu wel of niet afhaalt) maar zonder de kop eraf te halen is het wel goedkoper (ong. 300 EUR).

Waarom moeten die zover weg zitten? Anders was ik er direct naar toe gereden.

Deze reparatie heb ik 3 jaar geleden eens laten uitvoeren op de tzi break. Was nog gewoon bij een cit. dealer in Veenendaal, kostte zo’n 300 EUR. Denk dus niet dat je het ver weg hoeft te zoeken.  Olieverbruik daalde overigens van 1 l per 1000 km naar 1 l per 10.000 km.

Overigens: ooit had ik ook een 16RE Biarritz, daar wilde ik de klepsteelrubbers van laten vervangen, maar voordat ik dat deed liet ik de auto eens goed nakijken. De lijst van dingen die ook aandacht nodig hadden was iets te groot (en de auto iets te onbetrouwbaar), toen heb ik hem maar ingeruild op de tzi break. Misschien is het wel verstandig voordat je gaat investeren, dat je de auto ook even goed laat nakijken.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 25 oktober 2005 01:52 AM
  [ # 20 ]
Douwe schreef:

ik ben nog student en heb dus eigenlijk niet erg veel geld om uit te geven. Het is dus verstandig om goed te overdenken voordat ik zulke grote uitgaven ga doen.

En 300 euro is niet niets, dan denk ik dat ik beter even door kan sparen om een beter exemplaar te kopen.

maar zoals het nu staat ga ik gewoon met deze verder en moet ik gewoon even elke week olie pijlen. wel erg jammer trouwens, ik had hem graag weer gezond gemaakt.

Ga er maar van uit dat zo ongeveer alle bx’en die je nu koopt iets olie verbruik hebben. Ook mijn GTI heeft er last van, al wordt het wel steeds wat minder heb ik het idee maar ik rij er ook alleen maar lange ritten mee waarbij de motor telkens goed op temperatuur komt. Misschien dat dat ook wat scheelt. Bij mij gebruikt ie nu zo ongeveer een liter op 1500 km, vind ik nog redelijk netjes. Gaat het op een liter op < 1000km komen dan laat ik de klepseals ook vervangen. Voor 300 euro heb je geen andere bx en zeker niet zo’n mooi exemplaar als je nu hebt Smile

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 oktober 2005 02:00 AM
  [ # 21 ]
metro2005 schreef:
Douwe schreef:

ik ben nog student en heb dus eigenlijk niet erg veel geld om uit te geven. Het is dus verstandig om goed te overdenken voordat ik zulke grote uitgaven ga doen.

En 300 euro is niet niets, dan denk ik dat ik beter even door kan sparen om een beter exemplaar te kopen.

maar zoals het nu staat ga ik gewoon met deze verder en moet ik gewoon even elke week olie pijlen. wel erg jammer trouwens, ik had hem graag weer gezond gemaakt.

Ga er maar van uit dat zo ongeveer alle bx’en die je nu koopt iets olie verbruik hebben. Ook mijn GTI heeft er last van, al wordt het wel steeds wat minder heb ik het idee maar ik rij er ook alleen maar lange ritten mee waarbij de motor telkens goed op temperatuur komt. Misschien dat dat ook wat scheelt. Bij mij gebruikt ie nu zo ongeveer een liter op 1500 km, vind ik nog redelijk netjes. Gaat het op een liter op < 1000km komen dan laat ik de klepseals ook vervangen. Voor 300 euro heb je geen andere bx en zeker niet zo’n mooi exemplaar als je nu hebt Smile

Tja, dat olieverbruik geldt vooral voor veel 19 en 19 GTI BXen sommige 1600’s. Mijn 19TGD pakt ondanks zijn ruim 4 ton nog geen drup olie. 1400’s horen ook niet per sé olie te verbruiken overigens.

Maar gelijk heb je; zoek eens een écht mooie BX voor 300 eur? En ondertussen klagen we wel met z’n allen als een auto wordt afgedankt vanwege een onbenullig defect (wat al snel net zoveel kost om op te lappen).

Als je BX wilt rijden is dat fijn maar doet het wel eens pijn….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 25 oktober 2005 12:01 PM
  [ # 22 ]
voge schreef:

maar als je voor €300,- voor de rest een prima auto hebt is ‘t toch niet zo heel veel?

Als je inderdaad zo gaat denken kun je beter geen BX rijden…

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 oktober 2005 03:08 PM
  [ # 23 ]

En anders gewoon lekker olie bijvullen en doorrijden. De motor vindt het op zich helemaal niet erg dat er wat olie wordt verbrand, het is vooral wat minder voor je medeweggebruikers (rook!!!) en het milieu. En olie kost natuurlijk ook geld. Maar nogmaals, de motor loopt er niets minder om hoor!  Wink

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 26 oktober 2005 03:21 PM
  [ # 24 ]

ik heb ook wel eens gehoord dat de 19 motoren altijd olie verbruiken. Volgens mij omdat ze schuin naar achter staan.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 oktober 2005 03:22 PM
  [ # 25 ]
erwt schreef:
bogaard77 schreef:

nodig:
een oude bougie
een compressor
een lasapparaat.
Neem de oude bougie en sloop het emaille eraf/uit. Las op het resterende ijzer een luchtslang nippel.
Draai de bougie plus nippel in de cylinder die je wil gaan doen.
Zet 7 bar op de nippel en vervang voorzichtig de inlaat rubbers.

Wel eerst de nokkenas eruit ( niet zo moeilijk met een boek erbij) en een nieuwe distri snaar eropzetten naderhand…
Cool

jaja .. zo handig ben ik ook weer niet .. jij mag het wel doen voor me .. 150 euro lijkt me een leuk bedrag ..

ok.. voorrijkosten bussum groningen….150 euro arbeidsloon…

Ik wil best die bougie voor je lassen… Moet je zelf de compressor regelen.

Of ff de bx komen inleveren hier! inclusief alle onderdelen zoals klep rubbers en een distri snaar!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 oktober 2005 03:23 PM
  [ # 26 ]
erwt schreef:

ik heb ook wel eens gehoord dat de 19 motoren altijd olie verbruiken. Volgens mij omdat ze schuin naar achter staan.

Mogelijk, ik kan me niet herinneren dat mijn 19 GTI daar destijds last van had. Maar als het aan de positie van het blok zou liggen zou dat ook voor de 1600’s moeten gelden, is in wezen hetzelfde blok (XU).

bogaard77 schreef:

Ik wil best die bougie voor je lassen…

Hoe doe je dat eigenlijk bij een diesel? Verstuiver ombouwen? Gloeibougie?  Confused

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 26 oktober 2005 08:52 PM
  [ # 27 ]
Robin schreef:
voge schreef:

maar als je voor €300,- voor de rest een prima auto hebt is ‘t toch niet zo heel veel?

Als je inderdaad zo gaat denken kun je beter geen BX rijden…

Waarom niet? Ik bedoelde juist dat een reparatie van €300,- niet veel is voor een auto die voor de rest wel goed is!

En over dat olieverbruik: Ik heb een TZD Turbo en een 1.4e maar die gebruiken geen van tweeën olie. Hiervoor had ik een 1.9 TZI, die gebruikte wel wat maar ook niet zo veel als ik hier lees hoor. Niet alle BXen hebben er dus last van!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 oktober 2005 04:01 AM
  [ # 28 ]
erwt schreef:

ik heb ook wel eens gehoord dat de 19 motoren altijd olie verbruiken. Volgens mij omdat ze schuin naar achter staan.

Sorry Erwt, zo ken ik er ook nog wel een paar Wink

Goed, paar feitjes

Een motor verbruikt altijd olie, wat voor motor dan ook. Dit is gewoon inherent aan de constructie punt

Je mag je in je handjes knijpen als een motor minder dan een halve liter verbruikt op 10.000km.

Dat het niet altijd zo lijkt komt nogal eens door kortje ritjes. Bij de verbranding van organische brandstoffen komt water vrij (H2O). Dit komt voor het grootste gedeelte als condens of damp uit de uitlaat (let maar eens op bij een auto met koude motor in de winter). Een deel van dat water komt via de zuigerveren (die rampzalig afdichten bij koude motor) in de olie terecht. Normaal verdampt dat water als de olie lekker heet wordt met een lange rit. Met korte ritjes gebeurt dat niet en kan het oliepeil zelfs lijken te stijgen!!

Bij de BX XU motoren (1600/1900) zijn de klepseals een zwak punt op hogere leeftijden. Ze gaan bijna allemaal olie verbruiken. Maar zoals gezegd: op leeftijd en niet omdat ze schuin staan. Soms gebeurt het bij TU motoren ook wel, zeker als die eens zijn warmgelopen.  Dan worden de klepseals helemaal keihard en dichten ze niet meer goed af.

Die klepseals dichten trouwens de inlaatbuis af van de ruimte onder het kleppendeksel. ALs je gas los laat (gasklep geheel gesloten) bij veel toeren, smoor je de motor geweldig. Deze snakt naar lucht en creeert een behoorlijke onderdruk. Als de klepseals niet meer goed afdichten wordt via deze afdichting olie naar binnen gezogen vanuit de ruimte onder het klepdeksel. Bij een diesel zijn klepseals dan ook nooit een probleem omdat die geen gasklep hebben en dus geen vaccuum. Bij een turbodiesel zelfs behoorlijke overdruk.

Een 1900 waarvan de klepseals is gedaan en die verder gezond is zal na zo’n operatie dan ook nauwelijks olie meer gebruiken.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 oktober 2005 12:13 PM
  [ # 29 ]

ik begrijp het probleem niet zo eigenlijk, je hebt een buurman die het kan doen!?! Als het een beetje een aardige kerel is, dan kan je hem toch vragen om voor een goeie fles jenever of wis jou te helpen met de klus, uiteraard op voorwaarde dat jij de onderdelen koopt.

Bovendien is het best zelf te doen hoor, alleen een kloteklus die nogal wat tijd in beslag neemt.
Ik zou je wel het volgende kunnen aanraden bij alle klussen in de toekomst:
* koop een haynes (zelfs hier te downloaden)
* lees de betreffende hoofdstukken goed door
* koop (of leen eventueel) de juiste gereedschappen
* gebruik je gezonde verstand en ga aan de slag
Het staat stap voor stap beschreven, met alle benodigdheden dus echt fout gaan kan eigenlijk niet. mits je de beschrijvingen volgt en logisch nadenkt.

Laat ik het zo zeggen, als je maar gewoon begint met de instelling, als het fout gaat dan kan ie alsnog weg, dan lukt alles! Echt waar!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 oktober 2005 12:17 PM
  [ # 30 ]
winnetou schreef:

Hoe doe je dat eigenlijk bij een diesel? Verstuiver ombouwen? Gloeibougie?  Confused

Bij een diesel zijn de klepseals niet zo’n issue omdat je geen gasklep en dus geen onderdruk hebt in het luchtkanaal. Zie mijn eerdere verhaal in dit draadje.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook