Ik vraag me af welke olie ik in mijn C5 Break 2.0 Hdi (Ligne prest.) van okt 2001 moet gooien.
In de boekjes heeft men het over de dunne 10W of 5W olien.
Bij Kwikfit en dergelijke hebben ze standaard 15W40 olie. Die gebruikte ik trouwens ook bij al mijn vorige diesels.
Mag ik die 15W40 ook in deze Hdi (laten) doen, of is dat hartstikke stom?
Klein subvraagje: ik heb helemaal geen automatische verlichting! Het staat niet op de stengel en ik kan dat knopje niet echt indrukken, (zoals die van de boordcomputer dat wel kan)
Is dit raar, geacht forum??
Groeten en bedankt (maar weer)
Ronald
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
15W40 zowiezo niet doen. Volgens mij gaat er 5W40 in.
Dat schrijven ze niet voor niets voor.
Ik gebruik al jaren olie van het merk Comma uit de handel: semi-of volsynthetisch voor een schappelijke prijs.
Voor een normale ouderwetse diesel (BX 1.9D) gebruik ik 15w40, volgens voorschrift. (Soms ook van de Karwei.)
Voor mijn C5 2.0-16V op gas synthetische 5W40 vanwege de hydraulisch klepstoters.
Zie ook
Ik zou 10W40 aanhouden met de juiste specificatie (zie onderhoudsboekje) , het merk mag je dan zelf uitzoeken.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: welke olie? (met een subje over verlichting)
aktaion schreef:Bij Kwikfit en dergelijke hebben ze standaard 15W40 olie.
Bedoel je te zeggen dat ze daar niet eens even kijken naar het soort olie dat er in een auto moet?! Wat een prutsers….
Het verschil tussen 15W40 en 20W50(voorgeschreven) is bij mijn blok duidelijk hoorbaar zelfs, ik zou er niet iets anders in willen hebben. En al helemaal geen nieuwerwetse synthetische olie. (maar da’s voor jou niet van toepassing)
Je moet een relatief dunne synthetische olie gebruiken, precies wat het boekje ook zegt. De benzines zijn er zelfs zo gevoelig voor dat je meldingen krijgt van de boordcompu’.
Voor de DW10ATED synthetisch of semi synthetisch:
5W30, 5W40 of 10W40
Voor de DW12TED4 alleen volledig synthetisch:
5W40.
De 2.0HDi 110 is de DW10ATED, waarschijnlijk geldt hetzelfde voor de HDi90.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: welke olie? (met een subje over verlichting)
aktaion schreef:Klein subvraagje: ik heb helemaal geen automatische verlichting! Het staat niet op de stengel en ik kan dat knopje niet echt indrukken, (zoals die van de boordcomputer dat wel kan)
Is dit raar, geacht forum??Groeten en bedankt (maar weer)
Ronald
op ligne prestige is automatish inschakelen van de verlichting altijd standaard geweest dus je moet het wel hebben (sleutel in de eerste stand draaien (de stand voor contact…) dan het knopje op de stengel v/d verlichtings hendel een tijdje ingedrukt houden en dan hoorje een piep en als het goed is staat er om het display ‘‘Automatische verlichting ingeschakeld’’ dan moet ie het doen!!
eviltwin schreef:Je moet een relatief dunne synthetische olie gebruiken, precies wat het boekje ook zegt. De benzines zijn er zelfs zo gevoelig voor dat je meldingen krijgt van de boordcompu’.
Voor de DW10ATED synthetisch of semi synthetisch:
5W30, 5W40 of 10W40
Voor de DW12TED4 alleen volledig synthetisch:
5W40.De 2.0HDi 110 is de DW10ATED, waarschijnlijk geldt hetzelfde voor de HDi90.
Tegenwoordig zie je ook 5W30 of zelfs 0W30. Is dit niet goed? (meteen smering op de nokkenas).
Re: welke olie? (met een subje over verlichting)
aktaion schreef:
Bij Kwikfit en dergelijke hebben ze standaard 15W40 olie. Die gebruikte ik trouwens ook bij al mijn vorige diesels.
Als ze dat er net zo makkelijk ingooien weet je weer met wat voor soort tent je van doen hebt. Mijden dus die toko.
De juiste motorolie is van levensbelang voor de motor. Hierrmee spotten is “penny wise, pound foolish”
Re: welke olie? (met een subje over verlichting)
mpostma schreef:aktaion schreef:
Bij Kwikfit en dergelijke hebben ze standaard 15W40 olie. Die gebruikte ik trouwens ook bij al mijn vorige diesels.
Als ze dat er net zo makkelijk ingooien weet je weer met wat voor soort tent je van doen hebt. Mijden dus die toko.
De juiste motorolie is van levensbelang voor de motor. Hierrmee spotten is “penny wise, pound foolish”
Nee ik heb dat nog niet laten doen, maar in hun bedrijven staat dat zij er 15 W40 ingooien. Wellicht kun je ook wel andere olie krijgen als je daar om vraagt. Ze zijn tenslotte niet duur als het om olieverversen gaat.
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Re: welke olie? (met een subje over verlichting)
PjotrBlom schreef:aktaion schreef:Klein subvraagje: ik heb helemaal geen automatische verlichting! Het staat niet op de stengel en ik kan dat knopje niet echt indrukken, (zoals die van de boordcomputer dat wel kan)
Is dit raar, geacht forum??Groeten en bedankt (maar weer)
Ronaldop ligne prestige is automatish inschakelen van de verlichting altijd standaard geweest dus je moet het wel hebben (sleutel in de eerste stand draaien (de stand voor contact…) dan het knopje op de stengel v/d verlichtings hendel een tijdje ingedrukt houden en dan hoorje een piep en als het goed is staat er om het display ‘‘Automatische verlichting ingeschakeld’’ dan moet ie het doen!!
nee dus, het knopje kan ik helemaal niet induwen, en op de stengel staat geen AUTO
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
das vreemd
Hoi
Gebruik in je mooie HDI diesel synthetische olie volgens de specificaties. Ik koop bij de oliegroothandel al 15 jaar mijn olie. eerst (minerale) 15w40 voor mijn “gewone (turbo)diesles en nu synthetische 5w50. Ik betaal daarvoor ongeveer €5 p/l. Als je ververst zou ik ook zeker het filter vervangen. Dit kost ook niet zoveel bij de onderdelenshop, dus voor een gering bedrag heb je de juiste kwaliteit olie in je auto zittengenoeg voor de eerstvolgende 20. 000km En het is zeker goed voor de levensduur van de motor
oliesoort
De vier auto’s*) in ons gezin draaien allen op de olie van Praxis:
Okar 5W40 (private label van Impex Benelux) Dit is een synthetische olie en kost nog geen 20 euri voor 5ltr
Maar om het verantwoord zelf te doen heb je wel het volgende nodig:
een 1)goede en ruime lekbak die onder de 2)opvangbak komt.
De juiste 3)carterplug-sleutel en een 4)nieuwe dichtingsring
5)Doeken en een 6)grote trechter voor de nieuwe olie en om de oude olie af te voeren: een 7)lege 5ltr-can
Bij een C5 moet een beschermplaat verwijderd worden met een sleuteltje 10 en een 9)schroevendraaier(set)
Om het risico van milieuvervuiling te mijden is het raadzaam om deze klus uit te besteden aan een bedrijf dat hiervoor is ingericht.
*) C5 1.8 16V ligne prestige; Mazda 323 1.6 16V; Nissan 100NX 1.6 16V; Daihatsu Sirion 1.0 12V