Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Komende donderdag ga ik de 1.6 TRS van hel1 ophalen. De motor lekt koelvloeistof en zal vervangen moeten worden.
Om thuis te komen wil ik gebruik maken van zo’n radiator pil. Omdat er nu water in het systeem zit en dit goedje het beste werkt in koelvloeistof wil ik graag weten hoe ik het systeem het beste kan aftappen en na het vullen kan ontluchten.
Kan iemand mij hierover inlichten?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wacht ff, de motor lekt koelvloeistof, dus zet je d’r een andere in?? : :
Als er een gat/ scheur in zit ok, maar weet je het echt zeker??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Wacht ff, de motor lekt koelvloeistof, dus zet je d’r een andere in?? : :
Als er een gat/ scheur in zit ok, maar weet je het echt zeker??
Ja, dat lijkt zeker te zijn. Er is een scheur geconstateerd door een garage. Zelf heb ik het nog niet kunnen zien, maar ga er van uit dat het blok verloren is.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kijk toch maar ven heel goed.
Misschien is er gewoon een vriesplaatjes doorgerot. komt vaker voor.
En ook een gare waterpomp kan voor hele rare lekkage sporen zorgen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb persoonlijk bijzonder slechte ervaringen met zulke radiatorpillen.
Ik heb al een keer een Renault naar de sloop mogen brengen omdat 2 dagen na het toepassen van zo’n pil de waterpomp het ‘zomaar’ begaf. Een collega van mij had precies hetzelfde, na het toepassen van zo’n pil deed de kachel het niet meer en begaf de waterpomp het een week later.
Ik gooi die rommel er niet meer in.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
pil is een noodoplossing, je radiateur kan er verstopt van raken (heb ik helaas zelf ervaring mee) en allerlei andere dingen raken misschien ook wel verstopt.
Ga er maar van uit dat als je zo’n ding gebruikt dat je daarna je radiateur en waterpomp ed kan laten vervangen, al was het maar preventief.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bij mythbuster was dat je beter er een rauw ei in kon doen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De bijverschijnselen van zo’n pil zijn bekend, omdat het blok vervangen zal worden neem ik deze bijverschijnselen voor lief.
Maar de hamvraag; waar kan ik het systeem ontluchten en wat is hiervoor de procedure?
och, bekijk het positief… beter een scheur in je blok dan andersom
nou, ik ben blij dat we een antwoord op de vraag hebben!!!
dat die pil niet best is, dat weten we. dat er een scheur in het blok zit en dat dat zowiezo opgegeven is, dat weten we. maar de vraag was hoe water afgetapt kan worden, koelvloeistof er in, en dan willen we ontluchten. ik heb dat nooit hoeven doen bij een type 1 (of 2 of drie; drie keer geluk en één keer vette pech denk ik), patje ook niet.
dus de vraag is niet of het fijn is een scheur of pil in je blok te hebben, de vraag is: hoe het water er uit, en vraag twee: hoe daarna de lucht er uit.
heeft iemand een zinniger bijdrage?, morgen is de grote expeditie.
(sorry ik ben een beetje pissig!)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
aftappen weet ik niet. dat ging vanzelf
Maar het vullen/ontluchten heb ik pas bij een 1.6 tgi break gedaan. Geen idee of dat hetzelfde is maar zal ongeveer wel kloppen lijkt me.
Ik leg het ff op de vrouwenmanier uit. Iemand mag het voor me herschrijven als ie zin heeft.
Je staat voor je auto:
De vulpijp zit links onder. Volgieten. De eerste ontluchting zit aan de rechterkant op de radiateur. Vrij grote schoefdop. Lekker doorgieten totdat de boel overstroomt. De tweede ontluchtingsplek zit naast de thermostaat (een soort dwars pijpje op de slang met een schroefje er in)
De derde zit achterop recht boven het spruitstuk.
Zelfde principe doorgieten tot ie over loopt en dan dicht draaien. En niet schrikken als het gaat roken/dampen (witte rook dus) als je de motor start.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een vrouwen manier of niet, het is duidelijk! Dank je!
patje74 schreef:Een vrouwen manier of niet, het is duidelijk! Dank je!
Behoorlijk duidelijk. Ik weet de punten bij de 16 niet te zitten, dus dat is hierboven mooi uitgelegd.
Nog een paar puntjes
- Draai nog wel even de kachelkraan vol open voordat je begint. (vewarming op de hete stand).
- Laat de motor stationair draaien desnoods met een beetje bijgassen tot de koel fan aanslaat. Houdt de controlelampjes op het dash wel in de gaten, want als de fan niet werkt is het niet de bedoeling dat de motor dan oververhit raakt.
- Niet verder dan ong. 20 cm onder de rand van de dop vullen. Deze expansieruimte heeft ie echt nodig. Gooi je er teveel in dan komt dat er geheid een keer uit.
Let erg goed op of die scheur gaat lekken.
we gaan het proberen morgen, en nog sorry voor mijn pissige reaktie hierboven.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hel1 schreef:we gaan het proberen morgen, en nog sorry voor mijn pissige reaktie hierboven.
Jups! En ik vond je reactie wel vermakelijk eigenlijk.
Heleen, tot morgen!
Sja, sorry hoor.dat ik niet gelijk reageer. kmoet ook nog het lingerietopic bij zien te houden Plus andere sociale verplichtingen enzo.
Ik hoop wel voor Patje dat de scheur niet te groot is. Want als het eruit zeikt dan is er geen houden aan. Je kan er dan nog wel een pil in proberen te gooien. Mits je kan leven met de geschetste gevolgen is het geen probleem. Het kan een niet al te groot gat nog best opvullen. Je wilt immers ook thuiskomen. Neem vooral ook VEEL water mee.
De opmerking van vriesdoppen vond ik een hele goeie. Ik heb hier ff een plaatje met hoe zo’n ding eruit ziet. Stoor je niet aan het feit dat het blok er compleet anders uitziet, het gaat om die vriesdoppen.
Kijk naar de pijl…
DE doppen zitten ook op een benzineblok en op de cilinderkop (mdaar dan iets kleiner). Het zijn gaten die gebruikt zijn bij het gieten en daarna afgedopt. Ze zijn van ijzer en kunnen dus gaan roesten als er slecht koelwater is gebruikt. Vervangen is tres simple (mits bereikbaar).
Als je nog problemen ziet, laat maar weten.