de scheur zit aan achterkant, bij een tapeind. er uit zeiken doet het niet, ik ben er het laatst nog mee van amsterdam naar haarlem gereden en had nog water in de radiateur (always look on the bright side of life). daarna heb ik de auto nog wel eens gestart (deed ie meteen) en sinds die tijd staat ze stil.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:de scheur zit aan achterkant, bij een tapeind. er uit zeiken doet het niet, ik ben er het laatst nog mee van amsterdam naar haarlem gereden en had nog water in de radiateur (always look on the bright side of life). daarna heb ik de auto nog wel eens gestart (deed ie meteen) en sinds die tijd staat ze stil.
Bij een tapeind hmm. Ik zou zeggen: “picz”!! ware het niet dat ik weet hoe rottig je wat aan de achterkant kan zien.
Succes morgen.
Ontluchten van een BX is best een rotklus hoor! Zorg inderdaad dat je kachel helemaal openstaat. Aftappen kan onderaan de radiateur met een schroefje maar een dikke slang eraf trekken gaat stukken sneller!!! Daarna inderdaad vullen tot ong. 15cm onder de rand (zit een peilstokje in bij een type 1) en alle vindbare ontluchtingsmogelijkheden opendraaien totdat er koelwater uit komt. Motor laten draaien totdat fan aanslaat met de radiateurdop eraf! Controleer ook of de kachel warm wordt als de motor een tijdje draait. Kachel werkt namelijk niet als er nog veel lucht in het koelsysteem zit.
Succes!
bedankt allemaal
jullie krijgen ongetwijfeld een verslag vanavond
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hel1 schreef:bedankt allemaal
jullie krijgen ongetwijfeld een verslag vanavond
Een foto verslag!
waarschijnlijk ben je al bezig, maar probeer er nog wel even voor te zorgen dat je zoveel mogelijk de stekkers rondom de radiator en bij de thermostaat ontluchtingsnippel droog houdt, dat scheelt een heeeele hoop ge$%&#$% en gezeur!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo, na een lange rit met ongeveer 30Km file ben ik eindelijk thuis. De rit is probleemloos verlopen.
Ik ben zo’n 4 keer gestopt om vloeistof toe te voegen, maar dat viel allemaal erg mee, blijkbaar heeft de pil zijn werk goed gedaan.
Helaas was ik te laat om onderweg bij Rene Spaan de achtebollen even op druk te laten brengen, ik heb dus heeeeel rustig gereden. Want elke hoppel in het wegdek gaf mij het gevoel dat ik aan het skippieballen was!
Ik heb erg veel zin in het klussen aan deze wagen, het is werkelijk nog een plaatje. Het is bijna onvoorstelbaar dat het blok naar zijn grootje is…
Maar goed, ik zal deze dame koesteren!
Heleen, heb je al foto’s online?
nog niet, durfde niet voor je aangekomen was.
dus je bent met die lege bollen naar friesland getuft
petje af patje!!!!
ik zal dit weekend een topic maken over het afscheid van de spaanse dame (dat wordt zondag, want zaterdag werk ik weer eens
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Goed te horen dat je het hebt gered. Veel succes met je aanwinst.Ik zal mijn ogen openhouden voor 1600 blokken.
patje74 schreef:
Helaas was ik te laat om onderweg bij Rene Spaan de achtebollen even op druk te laten brengen, ik heb dus heeeeel rustig gereden. Want elke hoppel in het wegdek gaf mij het gevoel dat ik aan het skippieballen was!
Dat “skippyballen” kan ook best aan de achterdraagarmlagers liggen overigens. En nee, die hoeven niet erg scheef te staan voor dit effect.
Ich bin ein Breaker
Als er een scheur in het motorblok zit is dat hoogstwaarschijnlijk ter hoogte ven de waterpomp. Als de koppakking is vervangen en je vergeet de ring bij de achterste linker kopbout , pers je namelijk een gat in het waterpomphuis. Dit is uitstekend te dichten met vloeibaar staal, een epoxy uit twee componenten die hard en sterk blijft. Ik heb dit zelf een keer aan de hand gehad en dat heeft langer gezeten dan het blok bleef lopen. Het is dus zonde om direct het blok te vervangen.
Jan Staat
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Als er een scheur in het motorblok zit is dat hoogstwaarschijnlijk ter hoogte ven de waterpomp. Als de koppakking is vervangen en je vergeet de ring bij de achterste linker kopbout , pers je namelijk een gat in het waterpomphuis. Dit is uitstekend te dichten met vloeibaar staal, een epoxy uit twee componenten die hard en sterk blijft. Ik heb dit zelf een keer aan de hand gehad en dat heeft langer gezeten dan het blok bleef lopen. Het is dus zonde om direct het blok te vervangen.
Jan Staat
Klopt ja! Heeft Henk Hovis eens beschreven in de En Avant (BX Club blad). Ook dat blok deed het daarna weer goed.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mensen, dat zijn me goede tips! Ik ga daar mee aan de slag.
Even een picje van de Spaanse dame toen ze vanochtend ontwaakte in haar nieuwe omgeving.
Het ziet er vredig uit, vind je niet?
Die oprit is wel heel mooi geworden zeg !
Schijt aan originaliteit.
zo te zien was de GS al wel wakker maar de BX nog redelijk slaperig hoor