Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
In een ander onderwerp las ik dat het slim is, de schroefdraad van de bougies even in te vetten met kopervet.
Mijn vraag : als ik schroefdraad in het algemeen wil invetten, niet speciaal bij de bougies, maar bij andere onderdelen, kan ik dan altijd kopervet gebruiken ? Of is dat alleen geschikt voor heet - wordende - schroefdraad ?
Dit is geen auto ; het is een schip.
Kan volgens mij overal gebruikt worden mits je een zeer dun laagje aanbrengt.
Gebruik het ook op mijn wielbouten.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Behalve als het met elektriciteit te maken heeft. Koper vet geleidt.
Een accupool is daar weer een uitzondering op…Daar is de geleiding juist goed!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wel oppassen met de momentsleutel: door het kopervet verlaag je de wrijving op de schroefdraad. Als je vervolgens je wielbouten/moeren vastzet met het voorgeschreven aanhaalmoment draai je ze te vast…
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!
Voor sommige dingen kun je weer beter zinkvet gebruiken (bv. remkauwen), is wel duurder dan kopervet.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
dank je.
voorzichtige conclusie :
kopervet als de schroefdraad heet wordt, bijv. bij bougies, of als het moet geleiden, bijv. accupolen ;
uitkijken met kopervet wat je draait de boel snel te strak aan.
zinkvet bij de remklauwen (waarom eigenlijk ?)
nog meer vetten ? ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van vet, maar wil de boel wel weer-losmaakbaar vastdraaien.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Jaap de Schipper schreef:zinkvet bij de remklauwen (waarom eigenlijk ?)
Waarom weet ik ook niet, ik weet alleen dat het bij de C5 door citroen voorgeschreven is.
Dus bij andere types waarschijnlijk ook wel.
vaseline
Ik gebruik bij schroefdraad wat niet heet wordt altijd zuurvrije witte vaseline. Het is goedkoper dan kopervet en ik heb er zelf geen klachten over. Bij bougies en ander heet wordend schroefdraad werkt dit middel niet. Het smelt eigenlijk meteen en verbrand daarna. Dus het “koekt” juist heel erg aan.
precies, vaseline…..werkt prima. is ook een goed middel tegen het vastvreten van bouten in daarvoor gevoelige materialen als rvs
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
lijkt me allemaal redelijk juist
ik heb kopervet in een spuitbus, ook gemakkelijk
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Phritz schreef:Jaap de Schipper schreef:zinkvet bij de remklauwen (waarom eigenlijk ?)
Waarom weet ik ook niet, ik weet alleen dat het bij de C5 door citroen voorgeschreven is.
Dus bij andere types waarschijnlijk ook wel.
Omdat de achterremklauwen anders door oxidatie tussen de klauw en de draagarm scheef komt te zitten. De draagarm is van een andere soort licht metaal als de klauw, en daar komt oxidatie tussen te zitten . Hierdoor wordt de klauw scheef tegen de remschijf te zitten.
Zinkvet voorkomt kennelijk deze oxidatie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
er was enige tijd geleden een test rond deze vetten en daaruit bleek dat (het moeilijk verkrijgbare) keramisch vet, beter scoort dan kopervet.
Ik denk dat Bardahl dit ondermeer verkoopt.
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
welk vet je gebruikt is eender.
kopervet word vaak bij de remklauwen gebruikt en toch is dat niet slim.
immers vet plakt, en houd dus je remstof vast waar het eigenlijk niet wenselijk is.
andere vetten zou een optie zijn ware het niet dat die de hoge themperaturen aldaar niet kunnen weerstaan.
ga je met vet in de weer bedenk dan dat enkele milligrammen al meer dan voldoende is.
ik zie geregeld bouten en andere onderdelen onder de klodders vet en dus ook dik onder het vuil.
maw, ben erg zuinig met vet op schroefdraad en andere onderdelen.
gebruik het voorgeschreven vet waar mogenlijk, het zal niet de eerste x zijn dat lagers naven en fussee’s voortijdig kapot lopen vanwege onjuist en teveel vet.
prop bv kogelagers niet vol,wat vaak wel gebeurd.
want het vet gaat dan als weerstand werken,en weerstand = warmte.
teveel warmte en de zaak loopt kapot.
op schroefdraad in afgesloten bouten (waar je dus het uiteinde niet kan zien) kan je het beste met een dunne olie insmeren ipv vet.
naaimachine olie motorolie als het maar dun en schoon is.
in carrosserie delen (bumper GS bijvoorbeeld) kan je bet beste met zwaar vet/zoals zinkvet keramisch vet/of kopervet ed insmeren.
dit voorkomt dat het uiteinde roest,en dus bij demontage de zaak soepel los laat komen.
je kan ook bitac of ml gebruiken in die sitiatie.
alles wat de bout/moer bevestiging tegen roest beschermd dus.
in aluminium en andere legeringen moet je alleen het voorgeschreven vet gebruiken.
in transmissie delen bv mag je alleen zuurvruie vasseline gebruiken, tenzij anders voorgeschreven.
er is ook blauw vet (transrep) duur goedje, maar het is speciaal ontwikkelt om op te lossen in ATF en bakolie/motorolie.
maw, je kan op veel plaatsen gewoon in de weer gaan met kogellagervet van de goedkoopste orde, duur vet is vaak niet nodig en soms zelfs onwenselijk.
een drupke motorolie volstaat vaak al.
greets van kreazyV8wuppo:testpiloot bij slands grootste 40 tonner producent.
In de scheepvaart gebruiken we potten vol met kopervet, zeker voor schroefverbindingen aan dek. Het is het enige dat blijft zitten en roest voorkomt in deze zeer zoute omgeving, zelfs zeewater bestendig vet verdwijnt na verloop van tijd. Bij de motoren gebruiken we het altijd bij uitlaatverbindingen en een lik op de verstuivers zodat ze niet vast gaan zitten.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
even terug naar de eerste vraag, of het verstandig is om schroefdraad van bougies in te vetten…
ik vind van niet en vind het ook onnodig, als je voor het verwijderen van de bougie, het gat even uitblaast is alle rommel weg en draai je de bougie er zo uit en de nieuwe er zo weer in.
Bij oudere auto’s zal je het ook niet merken, maar bij de nieuwere modellen C1 en hoger is het onverstandig om het bougiedraad in te vetten ook al is het vet geleidend. Ok kopervet zou meten geleiden, maar ik heb wel eens de overgangsweerstand gemeten van een bougie met en zonder vet in die behoorlijk hoog. Maw er onstaat een mindere vonk en dus een mindere verbranding.
Nog wat over vet op de wielbouten, Michelin raad dat af. Ik kan het zlef niet onderbouwen, maar heb ooit eens een vraag gelezen in het vakblad Auto en Motor Techniek, en daar beantwoorde Michelin de vraag, of het dus verstandig is om de wielbouten in te vetten..
En wat betreft de draagarmen/remklauwen Xantia en C5, de corrosie onstaat door verschil in materiaalspanning. Vet er tussen of nog beter een papieren pakking voorkomt dit probleem
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:even terug naar de eerste vraag, of het verstandig is om schroefdraad van bougies in te vetten…
ik vind van niet en vind het ook onnodig, als je voor het verwijderen van de bougie, het gat even uitblaast is alle rommel weg en draai je de bougie er zo uit en de nieuwe er zo weer in.
Bij oudere auto’s zal je het ook niet merken, maar bij de nieuwere modellen C1 en hoger is het onverstandig om het bougiedraad in te vetten ook al is het vet geleidend. Ok kopervet zou meten geleiden, maar ik heb wel eens de overgangsweerstand gemeten van een bougie met en zonder vet in die behoorlijk hoog. Maw er onstaat een mindere vonk en dus een mindere verbranding.
Nog wat over vet op de wielbouten, Michelin raad dat af. Ik kan het zlef niet onderbouwen, maar heb ooit eens een vraag gelezen in het vakblad Auto en Motor Techniek, en daar beantwoorde Michelin de vraag, of het dus verstandig is om de wielbouten in te vetten..
En wat betreft de draagarmen/remklauwen Xantia en C5, de corrosie onstaat door verschil in materiaalspanning. Vet er tussen of nog beter een papieren pakking voorkomt dit probleem
sluit ik me helemaal bij aan.
maar ik heb wat puntjes.
wielbouten van moderne auto’s corroderen mindersnel.
maar bij auto’s op leeftijd willen deze wel eens gecorrodeerd zijn.
je weet wel, het vastdraaien gaat gepaard met kraken en piepen.
beste optie zou dan zijn om nieuwe bouten te monteren, maar als nie niet voorhanden zijn, is een beetje vet vaseline olie denk ik wel op zn plaats.
dat papiertje tussen remklauwen kan ik ik inkomen echter ik heb een maar.
gebleken uit test bij mn werkgever is het volgende.
pakkingen kunnen minimale afwijkingen in de maatvoering en afstelling geven.
nou snap ik wel dat er bij remklauwen een gerede tollerantie is, maar ik wil wel aangeven dat je voorzichtig moet zijn met dergelijke aanpassingen.
in zuivere theorie is het zo ontworpen dat je niks aan het oorspronkelijke ontwerp moet en hoeft te wijzigen.
2 zuivere pasvlakken sluiten het zo af dat corrosie eigenlijk niet mogenlijk is.
en dat is vaak het springpunt, zuivere pasvlakken, en dan zie je ze in de garage ed met schuurpapier en staalborstels tekeer gaan.
weg pasvlak dus.
beter is het bewuste onderdeel zuiver poetsen en een drupje dunne olie eroverheen ,of bv mengsmering benzine,licht inpoetsen en schoonblazen, dan monteren.
vaak beter dan klodders vet en dergelijke.
greets van wupke.