Met een GPS aan boord heb ik geconstateerd dat mijn C5 op de originele banden (195/65/15) slechts 1% marge heeft . Na vervannging door de door Citroen voorgeschreven 16 inchers (215/55/16, VEEL BETER) blijkt door de ca 1% grotere omtrek de snelheidsmeter nu exact de juiste snelheid aangeeft.
Op zich al een beetje irritant (je rijdt net iedereen voorbij bij een snelheidsbeperking ) , echter ik zou als winterband 205/60/16 willen overwegen (iets smaller, dus beter in winter, iets hoger dus comfortabeler als 205/55/16, veel goedkoper als 216/55/16).
Weet iemand of er iets aan de snelheidsmeter is af te stellen. Bv in de lexia computer of door een opnemer te vervangen?
Frank
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Afwijking snelheidsmeter
exroosje schreef:Met een GPS aan boord heb ik geconstateerd dat mijn C5 op de originele banden (195/65/15) slechts 1% marge heeft . Na vervannging door de door Citroen voorgeschreven 16 inchers (215/55/16, VEEL BETER) blijkt door de ca 1% grotere omtrek de snelheidsmeter nu exact de juiste snelheid aangeeft.
Op zich al een beetje irritant (je rijdt net iedereen voorbij bij een snelheidsbeperking ) , echter ik zou als winterband 205/60/16 willen overwegen (iets smaller, dus beter in winter, iets hoger dus comfortabeler als 205/55/16, veel goedkoper als 216/55/16).
Weet iemand of er iets aan de snelheidsmeter is af te stellen. Bv in de lexia computer of door een opnemer te vervangen?
Frank
Snelheidsmeters hebben altijd een marge (naar boven). Waarom, omdat het wettelijk verboden is dat ze te laag aangeven, dus fabrikanten zijn liever ‘safe than sorry’.
C5 snelheidsmeters hebben de naam dat ze behoorlijk precies zijn, dus maar berkete afwijking hebben, uiteraard bij voorgeschreven wiel diameter.
‘IJken’ tegen GPS is beperkt zinvol door het ontwerp van GPS.
Als je GPS hebt, is de oplossing redelijk simpel, bepaal de afwijkingsfactor tussen GPS en de snelheidsmeter met banden op maat, bepaal vevolgens de afwijkijngsfactor tussen GPS en je afwijkende maat (winter)banden. Dan weet je heel nauwkeurig welke marge je moet aan houden op je snelheidsmeter.
Knoeien met de snelheidsmeter om te compenseren voor andere banden lijkt mij niet toegestaan, maar ja , ik ben geen jurist.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Afwijking snelheidsmeter
exroosje schreef:Met een GPS aan boord heb ik geconstateerd dat mijn C5 op de originele banden (195/65/15) slechts 1% marge heeft . Na vervannging door de door Citroen voorgeschreven 16 inchers (215/55/16, VEEL BETER) blijkt door de ca 1% grotere omtrek de snelheidsmeter nu exact de juiste snelheid aangeeft.
Op zich al een beetje irritant (je rijdt net iedereen voorbij bij een snelheidsbeperking ) , echter ik zou als winterband 205/60/16 willen overwegen (iets smaller, dus beter in winter, iets hoger dus comfortabeler als 205/55/16, veel goedkoper als 216/55/16).
Weet iemand of er iets aan de snelheidsmeter is af te stellen. Bv in de lexia computer of door een opnemer te vervangen?
Frank
in de ABS computer is de bandenmaat aan te passen. Doordat de auto ge-multiplexed is wordt dan ook het snelheidssignaal op het dashboard aangepast
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Afwijking snelheidsmeter
oldenhage schreef:
Doordat de auto ge-multiplexed is wordt dan ook het snelheidssignaal op het dashboard aangepast
Ik vind de afwerking van Citroen de laatste jaren er flink op vooruit gegaan, kom jij aan met multiplex, das nog rotter dan triplex.
Effe serieus, wat is: ge-multiplexed ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
dan loopt er geloof ik één grote signaalkabel door de auto die in principe alles aanstuurt. (of zoiets…)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
nou even in het kort dan, het is al laat…
in de auto zit een centrale computer, (BSI) zeg maar de server, daar hangen talloze computers/componenten aan vast. Die communiceren met elkaar dmw. een draadje met nullen en eenen. Er worden dus boodschappen over en weer gestuurd.
In dit voorbeeld komt er dus een snelheidssignaal binnen bij de ABS computer, die zet dat signaal het netwerk, dat wordt dus opgepikt door het Dashboard, maar ook door de radio en door de navigatie en door de ESP computer en ga zo maar door…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Re: Afwijking snelheidsmeter
oldenhage schreef:
in de ABS computer is de bandenmaat aan te passen. Doordat de auto ge-multiplexed is wordt dan ook het snelheidssignaal op het dashboard aangepast
Dat klinkt precies als wat ik zou willen . Weet je toevallig ook wat er vastgelegd kan worden (specifieke maten of zelfs traploos de rolomtrek in mm)? Hoeveel werk is dit schat je?
Kennelijk vind de ABS computer dit gegeven erg belangrijk (waarom?), zou ik eigelijk de overgang van 195/65/15 naar 215/55/16 ook al moeten laten aanpassen ?
Frank
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100