Ik ben laatst bezig geweest om een bx gti te kopen. Ik ben toen afgehaakt maar denk er nu toch weer aan om een bx gti te gaan kopen.
Nou zie je in de prestaties van de bx gti van het 2e en het 3e type een aanmerkelijk verschil. In de sprint van 0-100 is de bx van het 3e type gewoon 2 seconden trager dan de gti van het 2e type
Hieronder de linkjes waar de gegevens van de auto’s staan.
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=2526&cache=no
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=5001&cache=no
Wat is nou precies het verschil in de beide auto’s waardoor het 2e type zoveel sneller is als het 3e type?
Zelf had ik al het verschil gevonden van de catalysator, maar is dit enigste wat die 2 seconden verschil maakt?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik heb zo’n type 2…
En vooral de kat geeft een enorm verschil. Die heb ik dus niet. Kijk vooral eens naar het verschil in koppel, dat scheelt nog meer dan het verschil in vermogen.
Verder is het type 2 gti-blok best wel anders dan het latere type. Schijnt iets met een andere nokkenas te maken te hebben, een lang inlaattraject en een dubbel gasklephuis.
Het blok dat in mijn GTi ligt is vooral lekker onbehouwen en lomp. Niks geen kat! Geef gad bij 1500 toeren en hij gaat er soepel vandoor. Geef gas bij 4000 toeren in z’n 3 en hij vliegt er vandoor.
Ik kan trouwens niet zeggen dat ik ooit zo’n type 3 gti heb gereden, maar ik vermoed dat die wat beschaafder zijn. Zullen waarschijnlijk ook wel mooier stationair lopen.
Onder de motorkap kun je overigens heel makkelijk zien. Het type 3 blok heeft een breed, plat inlaatspruitstuk, het type 2 blok heeft een spruitstuk dat is opgedeeld in 4 buizen.
Voor het verbruik hoef je het denk ik niet te laten. Met mijn GTi haal ik rond de 1 op 11 a 1 op 12, valt dus niet tegen.
Het type 2 blok heeft wel een fijn karakter. Vanuit lage toeren pakt ie mooi op, maar vanaf 4000 toeren merk je dat ie ‘t echt naar z’n zin heeft. Dan vliegt ie er echt vandoor, zoals meerdere mensen hier kunnen beamen
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het bovenstaande kan ik geheel onderschrijven, evenals het verbruik, ik scoorde min of meer hetzelfde. Echt een zalige BX, zo’n “vieze” 19 GTI zonder kat.
Ik vond ‘r eigenlijk maar 1 nadeel hebben: het bokken bij filerijden. Heeft ongetwijfeld ook wat te maken met de niet zo mooie stationaire loop van zo’n vroege GTI, die blokjes zijn helaas niet echt mooie naaimachientjes, maar eerder wat onbehouwen en ruw. Maar ik heb me daar nooit aan gestoord, het past wel bij een ruige GTI.
Maar 1 ding: denk niet dat je er een rustige snelwegzoever mee koopt, want dan kun je beter op zoek gaan naar een TZD Turbo. Boven de 120 km/u begint er een lichte resonerende brul uit de uitlaat te komen die voor de een wat sportief overkomt, en voor de ander puur herrie is. Maar een pretpakket is het zeker!!
edit by erwt: 4 dezelfde berichten lijkt me onnodig .. heb er 2 weggehaald
Ik vond ‘r eigenlijk maar 1 nadeel hebben: het bokken bij filerijden. Heeft ongetwijfeld ook wat te maken met de niet zo mooie stationaire loop van zo’n vroege GTI, die blokjes zijn helaas niet echt mooie naaimachientjes, maar eerder wat onbehouwen en ruw. Maar ik heb me daar nooit aan gestoord, het past wel bij een ruige GTI.
Klopt… toen ik de mijne kocht, had ie een jaar stilgestaan en was het bokken echt vreselijk. Ergens tussen de 2000 en 3000 toeren zat er een soort hapering.
Eerst maar eens begonnen met v-power te tanken, dat hielp al iets. Toen de verdelerkap en rotor vervangen, weer wat minder. Toen bleek de vacuumvervroeger niks te doen. Ding vervangen, probleem weg!
Na een tijd kwam ‘t toch een beetje terug, samen met het slechte stationair lopen. Hij bleef altijd lopen, maar zakte vaak terug naar 500 tpm, en dan sta je echt te schudden.
Toen maar eens naar Hesselink gebracht voor klepseals, koppeling, en nog wat dingen. Heeft ie ook het gasklephuis schoongemaakt, kleppen gesteld en ontsteking afgesteld ofzo. Daarna is ‘t eigenlijk goed gebleven, maar een klein beetje karakter heeft ie nog wel zo af en toe.
Je voelt de motor af en toe echt enorm kantelen, kwestie van er een beetje op kunnen inspelen.
Filerijden is goed te doen, zonder echt gas te geven wil ie best kruipen. maar zodra je dan heel langzaam wilt blijven rijden zul je toch af en toe de koppeling even moeten intrappen.
Het blokkie is dus erg gevoelig voor kleppen stellen en allerlei ontstekingsdingen.
Een ruige GTi is ‘t zeker wel!
Die resonerende brul vind ik niet echt storend, het windgeruis is storender eigenlijk. Bij flink doortrekken maakt ie eigenlijk wel een sportief geluid zelfs… jammer is wel dat er altijd wel iets in het interieur meetrilt
Oh en over die sportieve brul:
Eric Vertogen heeft een filmpje op z’n site staan, waarin ik van 0-120 accelereer…
http://81.68.229.29/Media3/BX_GTi-Harm.wmv
is dit wat voor jou een 16v…racing :
mis alleen wel die spoiler achterop het deksel
180pk…... wel ffff op de foto klikken voor overige foto’s
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ahum…. ik zie dat ik per ongeluk een aantal keren mijn bericht heb gepost hierboven. Heb momenteel een wat haperende internetverbinding (wireless leiden is momenteel zeker wat druk…. ops:
Misschien wil de mod het teveel aan berichten voor me verwijderen? Ik krijg het niet voor elkaar. Alvast bedankt, en mijn excuses.
Ik heb een “schone” GTi type 3 met automaat. Die zal beduidend trager zijn dan bijvoorbeeld de GTi van Harm,maar ik vind hem rap genoeg. Moet wel bekennen dat ik nooit in een GTi type 2 heb gereden om het goed te kunnen vergelijken. Ik ben een rustige rijder maar als ik het gas echt intrap gaat ie behoorlijk rap van zijn plek en trekt de automaat flink door in de eerste 3 versnellingen. Het zal voor menig sportief rijder niet snel genoeg gaan maar ik ben uiterst tevreden. Ik geniet van het vermogen (122 pk bij 1030kg) en het comfort van een automaat. Lange snelweg ritten op hoge snelheid en snelle inhaal acties zijn geen probleem maar rustig cruisen door de stad met 50 km/pu in z’n 4 ook niet. En in de file is een automaat ideaal. Bovendien zijn GTi’s met automaat nogal zeldzaam. Mijn Gti zal niet iedereen kunnen bekoren,maar mij i.i.g. wel.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
mooie verhalen hierboven schreven.. dankuwel daarvoor, hier geniet ik van.
Zoals het nu staat ben ik een gti van het 3e type op het spoor. Maar ik vind het erg jammer dat deze eigenlijk zoveel trager is. Zou alleen de catalysator verwijderen al veel goed maken? of zou er meer aan de bx moeten gebeuren om in de buurt van de prestaties van de type 2 gti te komen?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik heb een type 3 maar ik kan je wel zeggen dat mijn bixje echt wel wat vlotter naar de 100 sprint als die 10,1 seconden die autoweek neerzet
(record was 8,5 seconden met de stopwatch )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ik heb een kruising van type 2 en type 3 gti. heb een type 2 gti maar heb al wel een kat. Lijkt me dus de ultieme kruising! of niet?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:ik heb een kruising van type 2 en type 3 gti. heb een type 2 gti maar heb al wel een kat. Lijkt me dus de ultieme kruising! of niet?
Heb je dan niet gewoon een type 3 of heb je wel het type 2 blok? (met die pijpjes)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:erwt schreef:ik heb een kruising van type 2 en type 3 gti. heb een type 2 gti maar heb al wel een kat. Lijkt me dus de ultieme kruising! of niet?
Heb je dan niet gewoon een type 3 of heb je wel het type 2 blok? (met die pijpjes)
heb wel de pijpjes .. heb nog wel ergens de originele brief liggen van citroen NL dat mn GTi met een kat is geleverd! zal hem eens inscannen.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Dan heb je juist het slechtste van 2 werelden… wel het karakter van het oude blok, maar het mindere vermogen van de kat…
hmm volgens mij heb ik ook de nieuwe motor. Ik heb het document (origineel 14 pagina’s maar ik heb er maar 11!) ingescant. Wellicht leuk om ff te kijken. Het document kan je hier downloaden
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/