Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Graag wil ik, voor ik begin, even bevestiging hebben over de werkwijze om veerbollen te verwisselen.
Zoals ik het in mijn hoofd heb;
> BX in hoogste stand zetten
> opkrikken en op assteunen zetten
> in laagste stand zetten
> ontlast-schroef los draaien
> draagarm omhoog druken d.m.v. krik
> bol er af draaien en nieuwe er op draaien
> im omgekeerde volgorde afmaken
Heeft iemand hier nog aanvullingen op?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Achterveerbollen vervangen
Met een kunststof hamer een ferme tik tegen de veerbol als er nog spanning op staat. En niet onder de auto liggen zolang er geen steunen onder staan…
Ik zou het precies zo doen.
Alleen is het wel handig om als de ontlastschroef los is, je hoogte regeling een paar keer van hoog naar laag te zetten, zodat je zeker weet dat de hoogteregelaars meewerken. (ervaring met een BX 16RE… ik dacht dat het systeem drukloos was, en ik draaide de hogedrukleiding van de voorveerpoot af. *KNAL* toen liep er een spoor van 10 meter lhm door de werkplaats, en ik was doorweekt….)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Top! Bedankt, ik ben benieuwd naar het resultaat!
inderdaad de bol een tikje geven als er nog druk op staat, zeker als deze goed vast zit wil dit nog wel eens helpen. Verder kan er niet zo veel fout gaan als je de bovenstaande werkwijze aanhoud volgens mij.
Let wel op dat de BX weg wil rijden als je ‘m in de laagste stand zet, hij zal dus de assteuntjes een beetje naar voren proberen te trekken. Misschien helpt ‘t om ‘m in ieder geval in de versnelling te zetten?
GoofBlikscha schreef:Ik zou het precies zo doen.
Alleen is het wel handig om als de ontlastschroef los is, je hoogte regeling een paar keer van hoog naar laag te zetten, zodat je zeker weet dat de hoogteregelaars meewerken. (ervaring met een BX 16RE… ik dacht dat het systeem drukloos was, en ik draaide de hogedrukleiding van de voorveerpoot af. *KNAL* toen liep er een spoor van 10 meter lhm door de werkplaats, en ik was doorweekt….)
Je kan de veercircuits alleen drukloos maken door em in de laagste stand te zetten. Je kan de ontlastschroef rustig laten voor wat ie is. Het enige wat telt is dat je voelt dat de veercilinders los liggen in de achterbrug als ie echt goed drukloos is. En idd, soms werken de hoogteregelaars niet helemaal lekker mee met het laatst beetje en moet je een paar keer met de handle spelen voor er echt wat gebeurt!
Ik bedenk mij net nog wel een reden om toch de onlastschroef los te draaien. Stel dat tijdens het pielen de handle van de hoogteregeling uit zijn vergrendeling schiet (dat gebeurt bij mij wel eens) dan is het prettig dat ie geen druk meer krijgt van de accumulatorbol wat een hoop rommel (LHM lekkage) zou schelen mocht het gebeuren.
Succes
ik zie inderdaad ook geen reden om ‘m niet even een slagje te geven hoor!! Bovendien weet je dan zeker dat de zaak drukloos is. Als je je wagenhoogte op laag zet en na 10 sec. weer op rijhoogte dan komt ‘ie nog terug in zijn normale stand. Betekend dus dat dan nog niet alle druk weg is. Als dit zo is zou ik er nog geen bolletje vanonder willen draaien hoor!
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Je kan ook de auto in de hoogste stand achteruit op oprij-bokken rijden,
op de handrem en dan laten zakken.
Weet je zeker dat alle druk uit het veersysteem is. De ontlastschroef is volgens mij om het remsysteem en stuurbekrachtiging drukvrij te krijgen.
En als je eenmaal op die bokken staat, kan je er ook goed bij.
correct me if i’m wrong.
Groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
je hebt gelijk. Je moet dan alleen wel goed onder de auto kunnen komen terwijl die in de laagste stand staat. Betekend dus dat je de beschikking moet hebben over hoge oprijbruggen, dat heeft niet iedereen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb ondertussen de nieuwe bollekes er onder. Eerst wilden de bollen niet los komen, er op tikken enzo hielp niets. Uiteindelijk ben ik maar een shagje gaan roken terwijl ik wat WD=40 op de bol-aansluiting had gespoten. Het resultaat: ik kon ze ineens met gemak los draaien!
Erg bedankt voor de tips, het gaf mij toch even een beter gevoel om hiermee voor de eerste keer aan de slag te gaan. Jullie zijn immers ervaringsdeskundigen, daar kan geen boekwerk tegen op!
ben blij dat ‘t is gelukt hoor!!! (zou het alleen niet zo zijn dat het drukverlies onder jou shagje meer heeft geholpen dan de WD40?)
Al mee gereden nadien??
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jep, we zijn even naar L-E geweest om haar te laten zien. Hij was zelf druk bezig zijn koeltunnels van zijn 2CV te fixen. (heerlijk, om anderen te zien werken! )
En, ze reed weer heerlijk trouwens! Vlgende stap is klussen aan het blok. Maar eerst moet ik de GS van nieuwe achter-remblokken voorzien.
haha, mooi is dat hè, naar werk kijken!! Ik kan dat ook lang volhouden. Maar gelukkig dat ‘ie weer een stuk beter reed als met lege bollen!!! Dus nu eerst nog eens een uurtje werk aan de GS en dan serieus aan de BX beginnen. Ben benieuwd of dat zal gaan met dat vloeibare metaalspul!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Nog even vraagje. Welke tool heb jij gebruikt om je bollen los (en vast) te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Handjes schreef:Nog even vraagje. Welke tool heb jij gebruikt om je bollen los (en vast) te krijgen?
Zo’n oliefilter-tang;
Het ketting was net lang genoeg, ik moest gebruik maken van de laatste schakel.
inderdaad… Die heb ik 1 keer gebroken, dan is een hamer + beitel ook handig… op de dikke rand van de bol zetten en een goede tik geven.