Hallo allemaal,
Mijn zoektocht naar een Bx heeft eindelijk resultaat opgeleverd. Ik heb een witte 1.4 deauville uit ‘93 aangeschaft, van binnen en van buiten in hele nette staat en slechts 107.000 kms op de teller. Hij kan er nog jaren tegen!
Dit is mijn eerste hydropneumaat en hij rijdt best goed, maar ik heb geen referenties en daarom een aantal dingen.
De auto komt in een mum van tijd omhoog (eerst voor, dan achter) en zakt langzaam (uurtje of 5,6 voordat ie weer op z’n buik ligt). Naar de allerhoogste en allerlaagste stand gaat ook snel en zonder kraken. Dat zal zo horen.
Naar ik heb begrepen hoort de pomp 1x per 20 sec. te tikken, maar ik heb het gevoel dat hij tijdens het rijden soms vaker tikt en dan ook vaak 2x of 3x achter elkaar. Als ik bij een stoplicht sta, is ook duidelijk zichtbaar dat de achterkant weer een stukje omhoog gebracht wordt, als de pomp begint te tikken. Is dat zoals het hoort?
Verder zijn de standaard aluminium-velgen een beetje (heel erg) verweerd en ik vroeg me af of dat nog op te poetsen is? Ik wil een perfecte Bx rijden!
Foto’s volgen hopelijk snel, alvast bedankt voor het antwoord op deze vragen!
Re: Nieuwe aanwinst
B_iks schreef:Naar ik heb begrepen hoort de pomp 1x per 20 sec. te tikken, maar ik heb het gevoel dat hij tijdens het rijden soms vaker tikt en dan ook vaak 2x of 3x achter elkaar. Als ik bij een stoplicht sta, is ook duidelijk zichtbaar dat de achterkant weer een stukje omhoog gebracht wordt, als de pomp begint te tikken. Is dat zoals het hoort?
1 keer per 20 seconden is zelfs wat aan de krappe kant. Dit moet echter gemeten worden in de normale rijstand met stationair draaiende motor en stilstaande auto. Onder het rijden moet de auto de wagenhoogte wel eens aanpassen (optrekken/afremmen) dus zal het wat anders liggen.
Dat de achterkant van je BX na het remmen weer wat omhoog komt is niet zo gek, de achterkant zakt namelijk bij afremmen in om ‘duiken’ te voorkomen.
Veel plezier met deze BX!!!
Re: Nieuwe aanwinst
voge schreef:B_iks schreef:Naar ik heb begrepen hoort de pomp 1x per 20 sec. te tikken, maar ik heb het gevoel dat hij tijdens het rijden soms vaker tikt en dan ook vaak 2x of 3x achter elkaar. Als ik bij een stoplicht sta, is ook duidelijk zichtbaar dat de achterkant weer een stukje omhoog gebracht wordt, als de pomp begint te tikken. Is dat zoals het hoort?
1 keer per 20 seconden is zelfs wat aan de krappe kant. Dit moet echter gemeten worden in de normale rijstand met stationair draaiende motor en stilstaande auto. Onder het rijden moet de auto de wagenhoogte wel eens aanpassen (optrekken/afremmen) dus zal het wat anders liggen.
Dat de achterkant van je BX na het remmen weer wat omhoog komt is niet zo gek, de achterkant zakt namelijk bij afremmen in om ‘duiken’ te voorkomen.Veel plezier met deze BX!!!
Klinkt als een BX met een veersysteem wat goede spoeling & bollen hervullen niet zal afslaan - veel plezier ermee!
20 seconden is een soort ondergrens; tikt ie (de drukregelaar, niet de pomp) veel vaker dan is er mogelijk iets mis.Blijft de tik langer weg dan is het alleen maar beter (meer drukreserve / minder interne lekkage).
Velgjes net maken wordt lastig, of beter gezegd: duur. Ook gaan ze nogal eens lekken. Jopie goedkopie oplossing: helemaal afschuren en in de gewenste kleur spuitbussen. Niet voor niets zie je veel autoos die oorspronkelijk deze velgen hadden met stalen velgen + wieldoppen rondtuffen.
Ich bin ein Breaker
Ik heb zelf ook een Deauville met de bekende velgen. Mijn velgen zijn na 75.000 km nog in “redelijke” staat.
Elke week maak ik de velgen grondig schoon om de aftakeling enigzins te vertragen. Helaas helpt poetsen van de velgen niet om al aangevreten stukken van de velg weer mooi te krijgen.
Uiteindelijk zit er niks anders op om de velgen grondig onder handen te/laten nemen. Ik vind het persoonlijk wel erg mooie velgen. Het is erg zonde dat ze snel beschadigen.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Vanochtend even gestopt bij Jan van Gompel en hij kon vrijdag ruimte maken om het veersysteem na te kijken. Dat is mooi! Een van de bollen is ook erg roestig, dus die zal niet meer de jongste zijn.
Hoewel de auto beslist soepel is, vind ik het verschil met m’n vorige auto, ax, helemaal niet zo groot en ik vermoed dat er dus wel wat verbeterd kan worden. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!
Ik vind de Deauville-velgen ook prachtig en ik ga eens ff uitzoeken wat het kost om dat weer heel netjes te krijgen. Het mag ook wel wat kosten , want zo staat het een beetje jammer onder een verder smetteloze bx.
Verder al 400 kilometer genoten deze week .
Nieuwe aanwinst > lekke koppakking?
Het viel me de afgelopen dagen op, dat de koelfan toch wel heel snel aanslaat na een klein stukje filerijden. Nu vond ik gisteren een soort ‘mayonaise’ onder de dop van de radiateur. Kan het een met het ander te maken hebben? Kan het duiden op een lekke koppakking?
Zojuist gecontroleerd en nu echter wel een schone dop.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Een lekke koppakking kun je op een aantal manieren controleren:
komt er witte rook uit de uitlaat? en dan bedoel ik niet als het koud is buiten, maar witte vette rook, dan wordt er koelvloeistof mee naar buiten gegooid.
Een andere optie: smurrie in de koelvloeistof; olie in het koelsysteem.
Dit kun je contoleren door de verwarming aan te zetten. Wordt deze naarmate je langer rijdt steeds koeler, dan is je koelsysteem verstopt door olie.
Dit verklaart misschien het feit dat de fan erg vlug aanslaat.
Maar zolang je geen waarschuwingslampjes ziet van je watertemperatuur, zou ik me nog niet te druk maken. ( oranje=warm, rood=zeer warm, ong.110 gr. C )
Groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
nouja, mayonaise in de koelvloeistof is toch wel duidelijk een lekke koppakking hoor, zoek maar eens onder het trefwoord mayonaise in het forum, kan me herinneren dat er wel wat vaker over gesproken is! Nouja, eerst maar het blokje doen en de velgen nog even laten wachten….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Hohohoooo… Bij kleine stukjes rijden kan er ook “mayo” in de vuldop komen. Vocht slaat dan aan vanuit de carter naar de vuldop. Na een lang stuk rijden moet het weg zijn. Let echter wel op, de BX staat erom bekend een nogal belabberde carterontluchting te hebben (vooral type 1). Het kan voorkomen dat de carterontluchting door de “mayo” in de slangen verstopt raakt. Resultaat: De olie komt met druk omhoog via je luchtinlaat naar buiten en je blok zit lekker onder de troep.
Is niet ernstig, maar wel iets om te onthouden Vooral in deze tijd van het jaar komt het voor…kou en vochtig.
Maar je kan altijd een compressietestje uit laten voeren hoor…voor alle zekerheid. ‘k Meen rondom 9 bar per cilinder ofzo…of zit ik verkeerd?
Veel rijplezier!!!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
xm_turbo schreef:Nog een aanvulling: Bij kleine stukjes rijden kan er ook “mayo” in de vuldop komen. Na een lang stuk rijden moet het weg zijn. Let echter wel op, de BX staat erom bekend een nogal belabberde carterontluchting te hebben (vooral type 1). Het kan voorkomen dat de carterontluchting door de “mayo” in de slangen verstopt raakt. Resultaat: De olie komt met druk omhoog via je luchtinlaat naar buiten en je blok zit lekker onder de troep.
Is niet ernstig, maar wel iets om te onthouden Vooral in deze tijd van het jaar komt het voor…kou en vochtig.Veel rijplezier!!!
Groets Ruben
Hier heb je gelijk in als je ‘t hebt over sludge in de olievulpijp. Hier ging ‘t echter over sludge in de koelvloeistof volgens mij.. Dat lijkt me in ieder geval een slecht voorteken. Als je voor de auto staat en naar de linkervoorhoek van je blok kijkt (dus distributiezijde), lekt ‘t daar dan ook??
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
voge schreef:xm_turbo schreef:Nog een aanvulling: Bij kleine stukjes rijden kan er ook “mayo” in de vuldop komen. Na een lang stuk rijden moet het weg zijn. Let echter wel op, de BX staat erom bekend een nogal belabberde carterontluchting te hebben (vooral type 1). Het kan voorkomen dat de carterontluchting door de “mayo” in de slangen verstopt raakt. Resultaat: De olie komt met druk omhoog via je luchtinlaat naar buiten en je blok zit lekker onder de troep.
Is niet ernstig, maar wel iets om te onthouden Vooral in deze tijd van het jaar komt het voor…kou en vochtig.Veel rijplezier!!!
Groets Ruben
Hier heb je gelijk in als je ‘t hebt over sludge in de olievulpijp. Hier ging ‘t echter over sludge in de koelvloeistof volgens mij.. Dat lijkt me in ieder geval een slecht voorteken. Als je voor de auto staat en naar de linkervoorhoek van je blok kijkt (dus distributiezijde), lekt ‘t daar dan ook??
Oei, beetje verkeerd gelezen…ja, je hebt gelijk ops:
Een compressietestje laten doen is zeker de moeite waard. Zou vervelend zijn als het daadwerkelijk een lekke koppakking is
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: Nieuwe aanwinst > lekke koppakking?
B_iks schreef:Het viel me de afgelopen dagen op, dat de koelfan toch wel heel snel aanslaat na een klein stukje filerijden. Nu vond ik gisteren een soort ‘mayonaise’ onder de dop van de radiateur. Kan het een met het ander te maken hebben? Kan het duiden op een lekke koppakking?
Zojuist gecontroleerd en nu echter wel een schone dop.
Nog een tip: Check even of je bellen in je radiateur hebt. Zie je bellen opkomen, dan duidt dat op een lek. Kan een lekke koppakking zijn, maar ook een slangaansluiting. Bijvoorbeeld binnen bij de kachelradiateur. Gaat lekker ruiken binnen
See, buy, fly C5 V6
tsja, eerst maar eens onderzoek doen naar de dingen die tot nu toe genoemd zijn.. Compressietest kan daarna altijd nog…
Verkeerd lezen mag hoor, maar niet te vaak
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
voge schreef:tsja, eerst maar eens onderzoek doen naar de dingen die tot nu toe genoemd zijn.. Compressietest kan daarna altijd nog…
Verkeerd lezen mag hoor, maar niet te vaak
Hahahaha…‘k ga maar in de hoek zitten, met gezicht naar de muur…op mijn muts staat: “Ik ben een ezel”
See, buy, fly C5 V6
Na vanochtend ff op en neer naar Eindhoven te zijn gereden, was de vuldop van de radiateur bij thuiskomst weer mooi schoon.
Verder is de linkerhoek (en alle andere hoeken) van het blok mooi schoon, net zoals de olievuldop.
Blijft overeind dat de fan nogal snel aanslaat. 10 sec. bij een stoplicht en hij begint al te loeien. Er lichten (gelukkig) geen lampjes op.
Bij mijn ax eigenlijk zelden meegemaakt, dat die aansloeg en daarom ben ik nu ook een beetje verbaasd. De kachel werkt overigens uitstekend, niet eerder een auto gehad die zo’n warme lucht kan blazen. Ik vraag het morgen even na bij van Gompel. Dan kan meteen het laatste uitlaatdeel vernieuwd worden, want nu klinkt ie wel erg sportief .
Heb je je koelvloeistof-niveau wel gecontroleerd ??
Gebruikt hij dat ?
Zo nee, dan zou ik me maar geen zorgen maken….zo te lezen.