Hallo mede forummers!
Mijn vriendin heeft nu dan eindelijk zin om zelf een auto te gaan kopen. Ze wil iets kleins en ik ben zo ver dat ze een AX wel een leuk autootje vind (in tegenstelling tot mijn BX!).
Omdat ik mezelf tot nu toe nooit heb verdiept in AXen heb ik een aantal vragen voor jullie.
Ik zit zelf wel te denken aan een auto vanaf 1994 met minder dan 140.000km. 1.1 of 1.4 benzine!
- Wat zijn de zwakke punten van een AX in het algemeen?
- Wat zijn bijvoorbeeld leuke actiemodelletjes?
- Hoe zit ‘t met de betrouwbaarheid van deze kleine telg?
- Is er een beetje aan te sleutelen?
Verdere (aankoop) tips zijn natuurlijk van harte welkom!!!
Alvast bedankt!!
Serge.
ohja, ze wil een blauwe
Re: Vragen over vriendin en AX!
voge schreef:
- Wat zijn bijvoorbeeld leuke actiemodelletjes?
- Hoe zit ‘t met de betrouwbaarheid van deze kleine telg?
Hoe moeten wij dat weten… het is jouw vriendin!
Even serieus nu:
een 1100 volstaat. een 1400 is natuurlijk sneller, maar ook met de kleinere motor is de AX een snelle auto.
meer weet ik niet eigenlijk
ze mag mijne wel kopen bijna van ‘94
maaruhm: wel goede keus.. goed, betrouwbaar, zuinig en goedkoop!
‘94ers roesten vrijwel niet.. bij de aanschaf altijd achter de koplampen kijken! alstie daar niet roest is dat of een goed teken of het is geen ax
km-stand onder de 150k is wel te vinden.. zoek een GT’tje of GTItje, lekker vlot, luxe uitgerust en er zijn er zat van!
mooie modellen zijn verder de Volcane en GT chiq (‘91) de Furio is ook goed, dat is gewoon een GT alleen andere naam (daardoor goedkoper in de verzekering)
betrouwbaar zijn ze zeker.. blauw zijn er helaas niet zoveel.
Volcane is trwns geweldig qua uitvoering, helaas alleen in 1.1 geleverd volgens mij (1.4 iig erg zeldzaam) , goede stoelen (beste), veelal alles electrisch en verder het uiterlijk van een GT!
bel me anders maar ff keertje Serge, of kom keerjte langs altijd gezellig
Ga eens naar www.axclub.net. Daar vindt je meer info over de AX.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
In principe een zeer betrouwbare, goedkope, comfortabele en zuinig model die AX.
De meeste AXjes zijn 1.1 injecties. Koop liever geen 1.0 (ivm kantelende zuigers en lekke koppakingen)
aandachtspunten bij aankoop:
aandrijfassen
koppakking
roest
aandrijfassen moet je niet horen in een bocht als je op het gas gaat .
Koppakking komt vooral voor bij 1.0 maar ook wel bij 1.1 en 1.4
Roest vrijwel altijd achter de koplampen (binnenscherm) Niet erg overigens.
verder soms in kofferbak/binnenscherm en de naad onder de achterbank (onderzijde) en raamstijlen voor, door slechte ruitreparaties.
En vraag wanneer de distririem is vervangen.
mijn 1.0 van 95” heeft inderdaad enkel roest achter de koplampen, en dan nog enkel maar wat lichte roest (onder het motor-managment en aan de andere kant ter hoogte van de batterij)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
sleutelen is iig heel eenvoudig..
zonder enige ervaring heb ik vorig jaar een achteras kunnen vervangen
en dit jaar zelfs vanaf de grond af een hele GT opgebouwd..
(ok dattie nou nog niet rijd zeg ik er niet bij)
Marc, laten we even helder zijn: Je koopadvies negeer ik maar, voor de rest geef je zeer nuttige info!!
Roestplekjes zal ik onthouden!
1.0 lijkt me ook niks..
Rocco komt in de lijst van beste opmerkingen op dit forum!!!!!!!!!!
Volcane ga ik eens onderzoeken, 1.1 lijkt me voldoende..
Lekke koppakking—> is dat ook van buitenaf te zien?
Bedankt voor de reacties vast!
lekke koppakking is soms wel te zien.. aan distriubutiezijde zit een slecht oliekanaal wat nou eenmaal altijd kapot gaat.. daar zal je dus (aan de voorkant bij de dynamo) olie kunnen vinden..
verder uiteraard onder de dop kijken voor sludge, zeker ook in het koelsysteem na het rijden! (hij kan doorgespoeld zijn he!)
de bovenste slang vh koelsysteem, dus de dikke slang vd thermostaat terug naar de radiateur, mag niet hard zijn (bij koude motor volgens mij), dat duidt op gas in het systeem!
1.1 is idd voldoende om goed mee te komen, als je dan og wat extra power wil kan je het injectiehuis + ecu van een 1.4/GT erop zetten en dan heb je weer wat extra vermogen! (niet bij een volcane overigens, die heeft een magnetti Marrelli systeem met DIS ontsteking, heel betrouwbaar!)
nadeel van de volcane: overdreven duur
verdere kenmerken van lekke koppakking zijn me wel bekend, voor zover je dit natuurlijk zult ontdekken. Blijft toch altijd een beetje geluk hebben.. Power is niet zo belangrijk hoor, als ‘ie maar goed mee kan komen.
Prijsidee: i.i.g. onder de €1.750
voge schreef:
Prijsidee: i.i.g. onder de €1.750
dat zal wel lukken, ik heb 100 € betaald voor de mijne
anders koop je een ZX die vind je ook in die prijskasse
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
1750 kan je wel een axje voor vinden..
1.1 first is trwns ook altijd wel goed, veelal wel duur.. en magertjes uitgevoerd..
zag op autotrader al wel ‘t een en ander staan voor onder die prijs inderdaad.. Kom wel een keer bij je proefrijden hoor Marc, op één of andere vage zaterdag ofzo!
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Aan te sleutelen is er prima, ook zonder al te veel ervaring kan ik (uit ervaring vertellen…) vertellen.
Op het AX forum staat idd al een hoop over veel voorkomende problemen.
Let ook op roest bij de ophanging van de achterbumper aan de zijkanten, dus schuinachter-boven de wielkasten. Daar kun je soms een hele vuist aan roest in je hand verkruimelen
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Vragen over vriendin en AX!
Typische AX-dingetjes:
- 1.0 motor gaat niet lang mee; laten staan dus
- versleten aandrijfassen (stil gaan staan, helemaal insturen en dan optrekken: hoor je wat regelmatig gebonk, dan is er slijtage. Ook in bochten te horen)
- versleten stuurkogels (idem als boven, maar dan eenmalige bonk)
- versleten remschijven voor (is te meten; let op: heet! dus alleen voor een rit. Oplossing: vaak blokjes vervangen)
- versleten achterremmen (vooral bij stadsgebruik)
- versleten hoofdremcilinder (idem. Oplossing: elke 2 jaar remvloeistof vervangen)
- versleten handremkabels
- roest op chassisbalk achter koplampen
- doffe koplampen
- roest in kofferruimte/tussen achterlichten
- roest rondom voorruit
- motorisch: slecht starten wegens achterstallig onderhoud (kleppen, bougies, verdeelkap)
- lekkende koppakking (aan de kant van dynamo mag het niet vettig zijn)
- slechte deursloten
type 1:
- krakend dashboard, soms zelfs scheuren in dashboard
- stoelen zijn soms kapot of zitten los
- roest rondom bagageruimte/wielschermen
Verder wil de dynamo, accu, uitlaat, en startmotor nog wel eens de geest geven. Maar daar zijn slopen voor. onderdelen AX zijn absurd goedkoop.
heel erg bedankt voor de vele aandachtspunten die ik nu al heb!!! (en dat binnen een paar uur!)
Ik kan wel wat sleutelen aan m’n BXen dus dan moet een AX ook wel te doen zijn geloof ik…
Nog een vraag: roest aan de achterzijde (wielkasten/tussen achterlichten), is dat alleen bij de vroege AXen of eigenlijk nooit echt opgelost? Of is dat iets wat heel soms voorkomt?