Ik hoop dat hier ook een Lexia/C5 specialist aanwezig is…..............misschien weet hij/zij (niets uitsluiten natuurlijk ) antwoord op het volgende.
Ik heb wat stotter/inhoud probleempjes met de C5. Er is geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. telkens een andere storing. Soms doet hij het dagen goed, dan weer dagen achterelkaar slecht.
We (Mijn garage, een kennis, en ik zelf) denken dat een update van de auto software misschien wel uitkomst bied. Het is een C5 1.8 16v van 20 November 2001.
we maken gebruik van een Lexia 3 diagnose computer. Hij leest zonder problemen de storingen (indien aanwezig) uit. Vervolgens willen we hem automatisch laten updaten. hij begint met de update (volgens het scherm) maar na +/- 20 seconden geeft hij als melding: Geen dialoog met auto
Er is wel gewoon verbinding met het internet.
Ra ra ra….................wat doen we verkeerd?? Moeten we misschien nog een extra handeling verrichten om de software te kunnen updaten (iets van een beveiliging of zo?)
Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier een antwoord op weet.
Groet,
Maarten Trilsbeek
Ik dacht dat je alleen kunt updaten als er een bepaald dealer ID nummer (en nog wat andere zaken) in het programma ingevoerd zijn. Als niet Citroen dealer lukt het niet de software te updaten.
Enigste remedie, auto gewoon naar de dealer brengen. Die weten waar ze mee bezig zijn. Zeker met zo’n vrij geavanceerde auto als de C5.
Het is al wel gelukt om een Xsara up te daten. Wat betreft ID nummer enzo zal het dan wel goed zitten.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
een update voor een C5 uit 2001 haal je niet van internet maar van een CD.
Maar als ik het goed begrijp is de Lexia niet bij/van een citroen dealer?
heeft dan ook niet de laatste updates gehad?
En welke lexia is het de eerste of de tweede serie?
nogmaals vanaf CD 30 staan daar volgens mij alle updates op voor de eerste serie’s C5 en.
Nou zou ik voor dat inhouden trillen ook even een nieuwe bobine proberen.
succes
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Die lexia is inderdaad van een niet citroen dealer. Ze hebben de lexia pas 2 wkn, dus ik ga ervan uit dat hij volledig up to date is. Het is i.i.g. de lexia 3.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
maar ff wat anders, waarom denken jullie aan een update voor het MM?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:maar ff wat anders, waarom denken jullie aan een update voor het MM?
Nou…...................ik heb hele onvoorspelbare klachten. Meest voorkomende klacht is: Auto uit laten rijden in de versnelling, beetje gas geven. Dan pakt hij eerst 1 seconde goed op, vervolgens een flinke schok (ene keer erger als andere keer), dan trekt hij verder. Maar dit is niet altijd het geval. 50% van de tijd doet hij het goed. Ook heb ik het idee dat hij niet mooi in 1 lijn trekt. De ene keer trekt hij harder als de andere keer. Ook lijkt het dat dew versnelling niet constant is. Soms zitten er ‘‘dode stukken’‘in. Maar ook weer niet altijd.
Bij het storingen uitlezen kwam er een storing van de EGR klep uit. Die hebben we schoon gemaakt en m.b.v. de Lexia getest: Goede werking. Vervolgens 1 week goed gereden, vervolgens weer zelfde symptomen.
Storingen weer uitgelezen: een EGR klep storing meer, maar nu een van de stappenmotor. Gereset en geprobeert de MM up te daten: mislukt.
Vervolgens een week later weer de storingen uitgelezen. Nu zat er een storing in van de luchtsamenstelling.
m.a.w. telkens een andere storing. Ons idee hierbij is dat het wel heeeeeel sterk is als al die onderdelen (tijdelijk) stuk zijn. We hopen dit op te kunnen lossen met een update. Misschien zit het wel ergens in de software. De motor loopt immers als een zonnetje, op het schokken na. Wat mij trouwens ook opviel: het brandstofverbruik is niet constant. Toen ik de auto net had (10.000 km terug) redde ik 1:12 op LPG. Verschil LPG en benzine is te verwaarlozen. Nu rij ik de ene keer 1:9 en de andere keer 1:11. Ik rij elke dag de zelfde route, en probeer mijn rechtervoet ook constant te bedienen. Heb overigens er ook cruisecontroll op zitten. Het valt mij ook op dat het verbruik bij 80 km/uur de ene keer veel hoger is als de andere keer. Dan rijd ik op hetzelfde stuk weg, met dezelfde weersomstandigheden en temperatuur van de motor.
Door deze rare waarnemingen verdenken wij de software. Misschien heb jij andere ideen? Ik hoop wel dat ik snel een oplossing vind. Om zomaar op de ‘‘gok’’ allerlei onderdelen te gaan vervangen, zie ik niet zo zitten.
Groet,
maarten
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Doet ie dat ook op benzine?
de lexia wordt er vaak veel te snel bijgepakt!! en even een programma overschijven is zeker niet de oplossing.
Vraag de volgende keer eens om de EOBD codes van de fouten die er in zitten, zelf denk ik aan een te arm mengels op LPG
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Re: C5
M&M schreef:Ben blij dat ik niet op LPG rij ... veel te veel problemen met die combinatie ( C5 & LPG ) , snap niet dat iemand daarvoor kiest .... maar dat blijft persoonlijk natuurlijk
Deze problemen doen zich ook voor op benzine. Ik heb zelfs het gevoel dat het op benzine erger is als op LPG. Nooit problemen gehad met LPG in de jaren dat ik er op rij. Eerst Xantia 2.0 16V en nu C5 1.8 16V.
Ik denk dan ook niet dat de oorzaak van dit probleem in de LPG installatie zit.
Ik heb nog wel een printje van een van de foutmeldingen in de auto liggen. Ik zal die straks wel even pakken en kijken naar de code.
oldenhage schreef:Vraag de volgende keer eens om de EOBD codes van de fouten die er in zitten, zelf denk ik aan een te arm mengels op LPG
Als hij een te arm mengsel heeft, is het dan ook logisch dat het verbruik aan de hoge kant is?
Re: C5
M&M schreef:m.a. trilsbeek schreef:Deze problemen doen zich ook voor op benzine. Ik heb zelfs het gevoel dat het op benzine erger is als op LPG.
Ah ok , dat was mij niet helemaal duidelijk , sorry voor het misverstand.
Geeft niets, ik had het er immers ook niet bij staan
Re: C5
mijne heeft maandag zijn update gehad, nu stottert hij niet meer
oldenhage schreef:Doet ie dat ook op benzine?
de lexia wordt er vaak veel te snel bijgepakt!! en even een programma overschijven is zeker niet de oplossing.
Vraag de volgende keer eens om de EOBD codes van de fouten die er in zitten, zelf denk ik aan een te arm mengels op LPG
Op een print van de computer staat:
Tijdelijke storing, brandstofinjectie (Mengselregeling)
De code die erbij staat: P1186
Status mengselregeling: Gesloten Circuit 1
Helaas heb ik alleen van deze storing een printje thuis liggen. Ik heb meer storingen gehad van o.a.: Stappenmotor en EGR klep
trilsbeek schreef:
Op een print van de computer staat:
Tijdelijke storing, brandstofinjectie (Mengselregeling)
De code die erbij staat: P1186
Status mengselregeling: Gesloten Circuit 1
De 1 achter de P geeft aan dat dit een Citroën fabriekscode is maar er zal ongetwijfed een verband bestaan met de standaard code P0186 en deze betekend - een bereik- of functie fout van de brandstof temperatuur sensor in het B circuit-. Helaas ben ik niet goed genoeg op de hoogte met de C5 motor maar misschien weet iemand op dit forum of deze sensor in de C5 zit en waar.
Overigens zijn de verschijnselen die je beschrijft met rijden exact de verschijnselen die ik had met een defecte EGR klepmotor. Ook deze klep is uitgebreid getest op de Lexia zonder een fout te vinden maar toch was hij defect (slechte soldeerverbindingen naar de potentiometer in de klepmotor) (zie Werking EGR klep op dit forum)
Het vervelende van deze slechte soldeerverbindingen is dat ze soms wel en soms geen goed contact maken waardoor het probleem niet constant aanwezig is.
Het is eindelijk gelukt om in het update proces te komen…..........echter de nieuwste update staat er al op
Nu heb ik de hoofdverdachte van het probleem (egr klep) vervangen. Het probleem blijft echter. Heeeeeel vreemd. Ik heb wel het idee dat hij beter trekt, maar stotteren blijft hij doen, zoals eerder omschreven. Tevens vind ik ook het brandstof verbruik aan de hoge kant (of er klopt ineens niets meer van de boordcomputer) Op de snelweg (constant 120) geeft een verbruik op de computer van 13 l/ 100 km (op gas).
Dan moeten we maar weer verder zoeken
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
m.a. trilsbeek schreef:Het is eindelijk gelukt om in het update proces te komen…..........echter de nieuwste update staat er al op
Nu heb ik de hoofdverdachte van het probleem (egr klep) vervangen. Het probleem blijft echter. Heeeeeel vreemd. Ik heb wel het idee dat hij beter trekt, maar stotteren blijft hij doen, zoals eerder omschreven. Tevens vind ik ook het brandstof verbruik aan de hoge kant (of er klopt ineens niets meer van de boordcomputer) Op de snelweg (constant 120) geeft een verbruik op de computer van 13 l/ 100 km (op gas).
Dan moeten we maar weer verder zoeken
het is onmogelijk dat de boordcomputer het verbruik van het gas weergeeft. het verbruik van de benzine wordt gemeten aan de hand van de openingstijden van de injectoren. Maar aangezien de injectoren niet meer opengaan kan hij dus geen kloppend verbruik aan geven. ij geeft wel een verbuik weer aan de hand van waarden uit het verleden, maar tselt deze bij aan de hand van die openingstijden. Dit is ook een van de redenen dat de brandstofmeter van een kant meer klopt.
wat ik al eerder schreef, bij “het niet meer zien zitten van een probleem” wordt er maar al te vaak geroepen dat de computer ge-update-d moet worden.
De code P1186, is hoogstwaarschijnlijk in de computer gekomen door onder het rijden te schakelen van LPG naar benzien.
P1186 is ook heel iets anders dan P0186
begin eens met bougies en compressie meten. Laat de garage de uitlaatgassen eens analyseren. Niet meteen die lexia eraan!!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115