De 19de ga ik het een en ander bekijken zonder de lexia. Dan ga ik samen met een kennis sleutelen, en hij weet veel van auto’s (ex hoofdmonteur bij Citroen). Ik zal hetgeen dat Oldenhage geschreven heeft in gedachten houden, en die punten eerst checken!
Groet,
Maarten
Ooh nog even iets anders: Ik zat eraan te denken om een reinigings middel in de tank te gooien (om de injectoren te reinigen) Dan moet ik dus een tijdje op benzine rijden. Heeft dit dan wel zin? Zowel op benzine als op gas heeft hij de problemen. Maar als ik het goed begrijp worden de benzine injectoren helemaal niet meer gebruikt bij het rijden op gas: dus heeft het geen zin om een reinigingsmiddel in de benzine tank te gooien? Of is mijn gedachte verkeerd?
hoi ik rij ook op gas en bij mij klopt het verbruik wel aardig.
vooral het gemiddelde 1 op 8 klopt wel.
alleen ik zet hem daar niet vaak op want dan zie je als je de gas onderin trapt hij even 1 op 3 loopt.
bij gas loslaten 1 op 200 is natuurlijk weer wel leuk om te zien.
groetjes fraaske
Ach ach, het lijkt allemaal op elkaar, de storingen van de C5 op LPG. En meestal komen de storingen óók op benzine (bij mij wel tenminste en bij veel anderen ook). Bij mij (zie ook draadje “katalysator storing/uitlaatgas fout” en “werking EGR-klep”) zijn inmiddels de bobine,olie,bougies (3x), MAP-sensor en EGR-klep vervangen en ik ben echt nog geen steek verder. Het meest frustrerende is als je de auto meekrijgt met de mededeling dat “hij nú hélemaal OK is” om vervolgens na 200km weer aan de kant te staan…zeg dan dat je het niet weet. Maar ik volg al deze berichten over de wispelturigheid van de C5 (1.8 én 2.0) met belangstelling want ik hoop op een oplossing…......
Even opfrissen: na +/- 40 km begint het stotteren en wordt steeds erger, als ik overschakel op benzine is het na 30 seconden (nóóit meteen) weg om na +/- 60 km weer terug te komen. Nu laat ik dat laatste meestal niet gebeuren, ik schakel na 10 km weer terug op gas en dan kan ik er weer 30à 40 km tegenaan. Meestal na zo’n “vermoeiende” lange rit slaat de motor af bij het intrappen van de koppeling. Het stotteren is het ergst bij konstante snelheden, maakt niet uit hoe hard dat is.
Van de garage waar ik nu ben mag ik een “overgebleven” katalysator proberen, maar ik heb er een hard hoofd in. Volgens alle geleerden die er tot nu toe naar gekeken hebben wordt er nergens valse lucht aangezogen en loopt de computer niet uit zijn “bereik”. De enige die uit zijn bereik gaat lopen ben ik…....
Ik denk dat ik de dader gevonden heb! Ik heb er een flash lube systeem in zitten, en nou veroorzaakte deze waarschijnlijk voor een ‘‘fout’’ vacuum. Deze zat met een T stuk tussen een slangetje op het vacuum aangesloten. Waarschijnlijk ging er af en toe (bij gas geven vanuit uit laten rijden toestand) flashlube vloeistof de verkeerde kant op, en blokkeerde dit tijdelijk een slangetje. Zoiets zal het geweest zijn. Nu is er een gaatje in het spruitstuk geboord, met hierop een nippeltje. Hierop zit dan het flashlube systeem. Nu geen problemen mer gehad, hoewel ik nog niet te hard moet juigen, want ik heb sinds dien pas 70km gereden.
oldenhage schreef:
het is onmogelijk dat de boordcomputer het verbruik van het gas weergeeft. het verbruik van de benzine wordt gemeten aan de hand van de openingstijden van de injectoren. Maar aangezien de injectoren niet meer opengaan kan hij dus geen kloppend verbruik aan geven. ij geeft wel een verbuik weer aan de hand van waarden uit het verleden, maar tselt deze bij aan de hand van die openingstijden. Dit is ook een van de redenen dat de brandstofmeter van een kant meer klopt.
wat ik al eerder schreef, bij “het niet meer zien zitten van een probleem” wordt er maar al te vaak geroepen dat de computer ge-update-d moet worden.
De code P1186, is hoogstwaarschijnlijk in de computer gekomen door onder het rijden te schakelen van LPG naar benzien.
P1186 is ook heel iets anders dan P0186
begin eens met bougies en compressie meten. Laat de garage de uitlaatgassen eens analyseren. Niet meteen die lexia eraan!!
Ik heb meteen ook even gevraagd (bij de gas specialist) hoe het verbruik gemeten word als hij op gas loopt. Inderdaad bepaald hij het verbruik a.h.v. de openingstijden van de benzine injectoren. Als hij op gas loopt, berekend hij echter wel degelijk het actuele verbruik, en niet een gemiddelde van waarden uit het verleden.
De auto computer denkt nog steeds dat hij benzine inspuit, echter stuurt hij de gas injectoren aan en niet de benzine injectoren. Het verbruik kan dus wel wat afwijken, maar veel zal het niet zijn. In de praktijk klopt dit ook wel.
Ik heb laatst een hele tijd op benzine gereden. Hierbij viel het volgende op: Het werkelijke verbruik was gemiddeld 1:12,5 en de boordcomputer gaf gemiddeld 8,5 liter/100km aan (1:11,. Als ik naar de cijfers op gas kijk, zie ik een kleinere afwijking, en klopt zo goed als altijd! meestal geeft de comoputer zo’n 9,5l/100km aan. Bij het aftanken klopt dit aardig! Varieerd zo’n beetje tussen de 1:10,3 en 1:10,8
Ik geloof dus wel dat hij het verbruik werkelijk meet als hij op gas loopt. In tegenstelling tot oudere installaties (in mijn vorige auto b.v.) stuurt de inspuit computer van de auto zelf de gas installatie aan. Bij mijn xantia was dit niet het geval, maar ja, daar zat weer geen verbruik meter in, dus kan ik het niet goed vergelijken.
groet,
Maarten
Mooi dat je de “dader” denkt gevonden te hebben! Maar wat is een flash-lube systeem? Over lube gesproken: gisteren nieuwe olie in de auto gekregen (Kroonoil 0W30) en dit is tot nu toe een hele verbetering. Meteen vanaf koud tot en met redelijk opgewarmt. Waar er normaal gehikt werd blijft het nu weg…..Ik denk dat mijn auto “staanderitis” heeft (gehad), want er zat een paar maanden tussen het “uit de lease komen” en dat ik hem kocht. Volgens mij is de olie toch ergens gaan koeken of zo waardoor het orgel vals is geraakt. De katalysator had echt schade opgelopen van het op 3 poten lopen. En het hikken is ook niet goed. Waarom denk ik dit van de olie???? Ik heb een keer de EGR-klep afgedicht met een plaatje en toen ik het eraf haalde zat er op het uitlaatgedeeltje een klont “snot” wat ik aleen met thinner eraf kon krijgen. Vond dat toen wel raar maar heb er verder geen aandacht aan gegeven. Ik kan me levendig indenken dat als dat soort klonten door de motor gaan de boel gaat hikken. En als de motor koud is en de olie te dik ook, en als hij warm is en de klonten komen los….dan is de cirkel rond.
Vraag aan de professionals: bestaat er een olie waarmee je in korte tijd je motor kunt schoonmaken? Er zullen veel ex-lease auto’s zijn die staanderitis hebben…....
Ik ben benieuwd hoe hij zich houdt!!! En ik houdt jullie op de hoogte.
Johan.
Flashlube is een systeem dat de kleppen en klepzittingen beschermd. Het is a.h.w. een lood vervanger. Omdat er geen lood in LPG zit (overigens ook bijna niet meer in de 95 benzine) en LPG een hogere verbrandings temperatuur heeft, slijten de kleppen en klepzittingen sneller. Het flashlube systeem vertraagd deze slijtage aanzienlijk. zie:
probeer het bij kendal,
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v