Nou, mijn GTi heeft vorige week een hele operatie ondergaan. hij heeft het hart gekregen van zijn grote broer. Het oude D6A blok is dermate er aan toe, dat deze nu compleet gereviseerd word. mijn rode 16V was kwa carrosserie ook helemaal rot, op de meest vreemde plekken zaten gaten en rotte plekken. daarom heb ik besloten deze auto naar de sloop te brengen. hoe erg het ook is, ergens moet je een grens trekken ooit.
Ik heb de hele week aan de auto gewerkt, en niet alleen aan de motor. maandag ben ik begonnen, woensdag was ik met de motor klaar. toen heb ik de draagarm rubbers vervangen, remmen rondom nagelopen en weer gangbaar gemaakt, Hydraulisch systeem schoongemaakt, nieuwe inktvis erop, nieuwe terugslagklep, nieuwe hoofdbol, nieuwe voorbanden, nieuwe leidingen, nieuwe remklauwen achter en de motor heeft een complete grote beurt gehad. Alle vloeistoffen zijn weer nieuw en fris
zo kan hij er weer een hele poos tegenaan.
van de ombouw heb ik wel een hele foto reportage gemaakt.
hier komen ze op een rijtje.
ps: sommige foto’s zijn wat aan de wazige kant, had geen goeie dag blijkbaar met het toestel
hier staat de auto op de brug, ontdaan van alle onnodige elementen.
en nog eentje….
nu vanaf de voorkant
motortakel staat al gereed
hier de ketting aan de motor gehaakt
hey…wat kaal !!!
en daar staat het oude blok…goed voor 3 ton rijplezier, en nu wacht ie op een verjongingskuur
LHM-tank weer mooi schoon
BLING-BLING van binnen, en schone filters
ook de binnenschermen ontdaan van alle vuiligheid
“fresh and clean”
ook het subframe is weer helemaal schoongemaakt
het blok staat hier nog te wachten om opgetild te worden naar zijn nieuwe verblijfplaats
hier het blok in zijn nieuwe verblijfplaats:wink:
gelijk maar nieuwe inktvis erop gezet, kon er nu toch mooi bij
hier de bak. even netjes in-gevet voor een probleemloze levensduur, inclusief nieuwe voorraad bol.
hier de bak gemonteerd
hier de pomp ook weer op zijn plaats
onderkant netjes helemaal vetvrij, van de bak en het subframe kan je weer eten
tja, moet toch de bekleding ook weg…en nog een roestplekje tegen gekomen precies op de hoek-naad naast de doorvoer voor de kabelboom. maar even een plaatje maken en dicht lassen.
zo, hier zit alles weer op zijn plek, met 2 mooie koelvennen
TIP: SMEER JE VEERPOTEN VOOR IN MET TEFLON, EN ZE VEREN WEER ALS NIEUW !!!! dat heb ik ook gedaan, en ze gaan weer zo soepel als de neten. hij komt omhoog en zakt in 1 vloeiende lijn nu.
tja, zo kom je toch nog wat dingetjes tegen. de koelvennen schakelen ook niet in, dus ik denk dat er ergens een breuk in de kabel van de accu naar de sensor zit. dus dat word nog even meten.
draagarm rubbers waren goed gaar
Remmen weer netjes in het vet gezet
En gemonteerd
blijft mooi zo’n spruitstuk
hier de vloerbedekking eruit gehaald voor de bedrading
daar was het een beetje nat
eigenbouw bedrading naar externe ECU-chip.
en hier de chip zelf, maar nog niet afgewerkt en weg gewerkt.
en het interieur zit er weer in
motor klaar voor gebruik
en hier staat ie buiten
ik had ook een filmpje gemaakt, alleen het geluid is dermate slecht van de camera, dat ik een nieuw filmpje wil maken met degelijk geluid erop.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Knap werk :46
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1192.jpg)
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Dat ziet er goed uit zeg kwijl kwijl
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Ik moet er eerlijk gezegd niet ana denken om zo’n klus te doen. Niet in m’n eentje en zonder iemand die er verstand van heeft in ieder geval. Knap werk !
Schijt aan originaliteit.
Errug leuk zo´n fotoreportage. Knap werk.
Ennnuh…...Mooie leren stoelen zeg ....... !!
Phritz schreef:Errug leuk zo´n fotoreportage. Knap werk.
![]()
Ennnuh…...Mooie leren stoelen zeg ....... !!
Heel gedoe geweest zeg; bijna klaar, ik zie dat je ruitenwisser nog niet helemaal goed terugkomt in de ruststand
Die roest op de naad in de A-stijl is overigens “standaard”; openkrabben en in de vaseline spuiten anders gaat ie geheid weer rot.
Ich bin ein Breaker
tjonge wat een operatie, wil ik ooit ook kunnen!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2341.jpg)
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Hoi…
Ik zag de reportage van de ombouw…
Bij een van de foto´s zei je `smeer de veerpoten in met teflon` , wat smeer je dan precies en waar.
Bij mijn BX kraakt er een veerpoot en kan ik dat dan verhelpen door te smeren met teflon
Is dat dan teflon vet of spray.
Dank , Ton
citro-ton
Citroën , C’est une tres bien voiture !
de veerpoten kan je smeren door LHM of andere smeermiddelen door de gaten boven aan de veerpoot te gieten of te spuiten.
op iedere veerpoot, vlak onder de bol, heb je een gat zitten. via daar kan je de veerpoot smeren.
op de foto hieronder is te zien waar de gaten zich bevinden. op de foto is deze afgedopt, en bevind het gat zich aan de andere kant van de veerpoot.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
de poten zijn trouwens ingespoten met teflon spray, Hi-Tef Spray van Innotec. dat goedje laat een mooi laagje achter en blijft ook lang zitten.
ze veren nog steeds als nieuw
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
En dat dopje kun je er gewoon vanaf pielen? moet ie daar drukloos voor zijn?. Heb weinig zin dat me de LHM om mijn oren spuit
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
aan weerszijde van de veerpoot zit zo’n opening. maar aan 1 kant zit ie dicht, en de andere kant is al open. er staat verder niets geen druk op. dat zit allemaal in de cilinder van de veerpoot.
trek je kap open en kijk maar aan weerszijde van de veerpoot. zie je het gat vanzelf zitten.
dus je hoeft niets te pielen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
nou, vandaag verder gegaan met de BX, ik wil namelijk ook graag de side-skirts monteren. die liggen al 1½ jaar maar een beetje te liggen, en daar komgt nu verandering in.
vandaag ben ik eerst maar eens de skirts gaan ontdoen van de 10-tallen lagen kit die er opzaten
werkelijk waar te gek voor woorden. maar, eind goed al goed, de kit was eraf, en er kon gepast worden. aangezien de achterschermen van mijn BX uitgeklopt zijn, moeten ze nu weer terug in hun model komen. een heel klusje word dat nog.
hier zitten de skirts vast “geplakt”
hier het “antisteenslag” plaatje verwijderd. mochten ze van mij er gewoon aflaten als ik dit zo zie.
en een close-up
dat word dus eerst aangepakt !!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Pijnlijk
Wel leuk dat je je BX zo aanpakt, mijn complimenten
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Hartstikke mooi project.
Had zelf ook enige plannen om een keer uit de verveling te komen een een soort van projectauto te nemen.
Maar helaas realiseer ik me dan weer dat ik er helemaal geen onderdak voor heb.
Maar die beejiks is gaaf:)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
zitten de sideskirts er al op?
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere