Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hola beste mensen!
Ik heb een probleempje met mn BiX!
de drukgroep van mn 16TRi was volledig aan gort getrokken door een versleten druklager, dus we hebben heel het zooitje maar eens vervangen.
De bak hebben we helemaal schoongemaakt, en daar was verder niets raars aan te zien. Maar na het monteren van een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep, het terugplaatsen van de bak en het op z’n plek hangen van het motorblok komen we ineens tot een zeer vervelende ontdekking.
de hefbomen van de koppeling, dus die aan het druklager, en die waar de kabel aan zitten, verschillen ongeveer een centimeter in hoogte, waardoor het pinnetje tussen die twee onder een hoek komt te staan waardoor je met geen mogelijkheid de koppeling kunt stellen, ook lijkt de kabel nu ineens langer, (ik heb de koppeling nogal straf afgesteld de laatste keer voordat ik ging rijden om de auto nog enigszinds te ontzien met schakelen, want hij moest naar de sleutelplaats ongeveer 15km verderop) dus in principe zou hij nu te strak moeten staan.
DE hefboom van de drukgroep zelf kan trouwens ook flink bewegen alhoewel hij wel nog op het kogeltje vastzit.
Iemand suggesties? want ik heb zooo weinig zin om die bak er weer af te moeten trekken!
Alvast bedankt! groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik zit dus nog steeds met dit probleem, en heb nog nergens een beetje een vrolijke noot gehoord.
Wat het vermoeden nu is, is dat het kogelgewricht van de hefboom op de drukgroep niet in orde is, of althans de nylon bus die daar hoort te zitten waardoor de hefboom teveel speling heeft, en onder een verkeerde hoek gaat zitten.
Is dit plausibel? want dát zou betekenen dat de bak er weer vanaf moet, ik ben van plan om dat aankomende dinsdag te gaan doen, maar als iemand nog ideeen heeft? help me help me, want het is geeen pretje om de motor er uit te moeten joekelen, nu is alles wel gangbaar dus het zal niet zo heel erg veel werk meer zijn, maar toch blijft het zonde van de tijd!
ik hoop dat er nog suggesties komen!
groetjes Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ha Tonie,
Ik ben inderdaad bang dat je de versnellingsbak er weer af moet hebben. De hefboom die in de versnellingsbak gaat moet je niet met de hand kunnen bewegen, tenminste niet meer dan een centimeter. Ik kan me trouwens herinneren dat je het palletje er met wat moeite tussenkreeg bij een nieuwe koppeling, maar niet onomgelijk. Heb je wel eerst de schroef in de hevel helemaal teruggedraait zodat je maximale ruimte hebt?
Als je geluk hebt heb je net als ik destijds alleen de handle niet goed op je druklager geschoven. Dan kun je de bak iets opzij trekken en proberen om de handle toch goed over het druklager te schuiven. Maar waarschijnlijk kun je het makkelijker met de bak eraf.
Ook zou het kunnen dat er iets van de nylon bus is afgebroken, ook dat heb ik gehad. Die heb ik gerepareerd met een paar houtschroeven. Ik zal wel even wat foto’s meesturen die ik zojuist heb gemaakt met zoals het hoort te zijn:
Hier heb ik het druklager helemaal naar voren gehaald, zoals bij totaal ingedrukt koppelingspedaal (eigenlijk nog verder). Goed te zien vallen de twee schroefjes waarmee ik de nylonbus heb vastgezet halverwege de handle.
Hier zit het druklager helemaal teruggedrukt, zoals in ontkoppelde toestand. Je kunt ook goed zien hoe de handle achter het lager schuift.
Op deze foto is goed te zien wat de ruimte is waarin het palletje past. Als het bij jou er anders uit ziet is er iets absoluut niet goed. Ik kan de schroef nog een stuk verder indraaien zoals je ziet.
Deze foto is ter vergelijking met de vorige om te zien hoeveel speling er op de hanlde zit. De vorige foto zit ie maximaal naar links en op deze foto zit ie maximaal naar rechts.
Als je in de gelegenheid bent zou ik graag wel een foto willen zien van jouw koppelingshevel en handle, misschien dat we er dan samen meer wijs uit worden? Verder veel sterkte en succes!
Vriendelijke groet,
Chinco
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey Chinco,
Thx voor de info & pics!
Zoals bij jou het druklager op de hefboom zit, zit dat ook bij mij, maar de hefboom heeft véél meer speling dan die centimeter die je zegt.
Ik denk dat dan idd de bak er toch weer vanaf moet.
Het pennetje krijg ik zonder enige moeite tussen de hefbomen, maar omdat de hefboom van het druklager zoveel speling heeft, gaat deze schuin staan, en verder is er teveel ruimte tussen de hefbomen dan, je kunt hem met de hand in positie duwen, maar hij blijft zo niet staan.
MOrgen ben ik weer bij mn auto, dan zal ik er ff fotootjes van knippen, dat zal eea wel duidelijker maken dan.
Nogmaals thx, en ik hoop dat we er uit gaan komen!
Hoe heb je dat trouwens met die schroefjes gedaan dan? ik zie ze idd wel zitten, mar heb je ze gewoon in de nylon bus geschroefd?
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ha Tonie,
Ik kwam er gelukkig achter toen de bak (en het blok) nog naast de wagen stonden, maar wel vlak voor het spulletje erin ging. Dat was even flink stressen, zoals jij dus nu nog een graadje erger hebt.
Die nylonbus zit door die twee gaatjes heen en dan “omgesmolten” zodat het werkt als een popnagel. Oplossing van drie keer niks, natuurlijk, dat kan niks hebben. Het leuke is dan dat het van origine niet echt sterk is, dus moet het ook simpel op te lossen zijn met twee schroeven in het nylon gedraaid. En het heeft 50.000 km perfect gewerkt, zoals je ziet! Ik weet het, het is een oplossing van niks (ik hou niet zo van die last-minute oplossingen) maar het heeft perfect gefunctioneerd.
Zoals jij het beschrijft klinkt het net zoals ik het drie jaar terug had.
Je hebt geluk dat het blok inmiddels al weer was gedemonteerd zodat ik de foto’s vanmiddag even kon maken. Ik ben benieuwd naar jou foto’s
Groeten,
Chinco
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hey chinco!
Ik heb zoals beloofd een foto gemaakt, hij is niet al te scherp, maar wel is duidelijk te zien dat de pen in een nogal ongewone hoek staat.
LINK
dinsdag gaan we maar weer de zooi uit elkaar halen, want eigenlijk moet het wel de nylon bus zijn, ben benieuwd wat dat nog moet gaan kosten bij de citroën garage, maar we zullen wel weer zien
ik kan me in ieder geval eigenlijk niets anders voorstellen dan dat het dat busje moet zijn, want verder is er niets waarvan ik zou kunnen vermoeden dat het die hefboom zo laat bewegen.
Maar nog ff een vraagje, moet die bus er voor zorgen dat de hefboom maar in één op en neer gaande beweging kan bewegen? want nu kan ie in iedere richting geduwd worden, terwijl hij wel duidelijk nog op z’n gewricht zit, en als je aan de hefboom trekt in de verkeerde richting zeg maar, dan voel je een rubberachtige weerstand.
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Hallo Tonie,
Opzich zit het palletje niet heel verkeerd, maar dat kan ook door de foto komen. Als ik het goed begrijp krijg je de koppeling met geen mogelijkheid ingedrukt?
Die nylon bus dient ervoor te zorgen dat de handle precies daar schaniert. Ik heb nog wat foto’s gemaakt, ik hoop dat dat wat duidelijkheid brengt. Ik heb er voor de foto nog even het schroefje uitgedraaid en dan kan ik precies hetzelfde als jij, de handle in alle richtingen trekken en dan voelt het ook “rubberig” aan.
Even ter illustratie hoe groot het schroefje is…
Een overzichtsfoto met het schroefje eruit. Je kunt de nylon bus zien zitten achter de handle.
Helaas heel onduidelijk, maar ik heb de batterijen leeg van de camera, dus kan even geen nieuwe foto maken. Dat bruine rond de nylon bus is kopervet wat ik erop gesmeerd heb om het te smeren/preserveren.
De zwarte rand is de onderkant die normaal tegen de handle zit geklemt. Dat witte vlekje tussen het zwart is het uitsteeksel waar de popnagel inzit en waar ik dus nu een schroefje ingedraait heb.
Nogmaals een overzichtsfoto, maar nu weer vastgeschroeft. Duidelijk is te zien: schroefje, bobbeltje (voor de schanierkogel en de popnagel aan de andere kant. Ik verwacht dat jij ongeveer hetzelfde aan zult treffen… Als je het met een schroefje oplost, zorg dan dat je een moertje met zelfborgend boutje krijgt, dit schroefje zit na 50k niet echt heel stevig meer, namelijk.
Succes dinsdag, ik ben benieuwd naar het resultaat. Het zou natuurlijk nog iets heel anders kunnen zijn, maar dat lijkt me niet. Zeker niet omdat je alles goed opnieuw gemonteerd hebt. Owja, ik heb eventueel grotere versies van de foto’s, dan moet je me maar even mailen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
Groeten,
Chinco
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey Chinco, idd krijg ik de koppeling niet meer met het pedaal ingedrukt, maar dat komt omdat het palletje onder een hoek staat, en de druk dus niet kan houden, maar met een bandenijzer kunnen we de koppeling wel bedienen, maar dat rijdt toch niet zo heel erg goed maar ik heb de foto nog even aangepast, ditmaal met een rood lijntje om de huidige stand te laten zien, en een groen lijntje van hoe die zou moeten zijn, nu is het wel duidelijk in hoeverre het palletje schuinstaat.
Ik ben blij dat jij exact dit probleem kent, dat schept vertrouwen, want ik heb al wel gekkere dingen met mn bixjes meegemaakt. maar goed! ik hou je op de hoogte van het verhaal!
groeten tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
woeptidoe! de koppeling is bedienbaar! mu nog ff blok op zijn plek, en alles afmonteren, maar hij doet het in ieder geval!
ff een nieuw ringetje gehaald (kostte 1.60 euri incl. btw), deze gemoteerd op de hefboom, ff wat kracht op gezet om te kijken of ie het kan houden, en *KNAK* ringetje naar de tering daar ga je toch wel een beetje niet mooi van praten zeg maar.
Maar goed, ff wat Chinco ook gedaan had, boutje, ringetje moertje, en alles zit nu goed vast, dat geloof je toch ook niet he, dat ze juist zo’n onderdeel waarvoor je je halve auto moet slopen van zulk plastic maken!
Mja, het zit, en ik mag hopen dat het bij mij ook 50.000KM’s houdt.
Wat is trouwens de reden dat je nu de bak er weer vanaf moest halen? want ik vind dat ongeveer het minst leuke geintje dat je maar kunt doen aan je BiX, alhoewel ik het vervangen van subframe en voor en achter train ook niet echt leuk vond, maar das alweer een paar jaar achter de kiezen.
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
he tonnie! Fijn dat de bx het weer doet! Ik had hiervoor ook een tri en mijn koppeling was zo zwaar dat filerijden niet te doen was! Ik vermoed dat dat te maken zal hebben met de drukgroep die op is, maar misschien weet jij daar meer van?
Hoeveel werk en hoeveel geld was jij kwijt voor het vervangen van platen, drukgroep en de hele motor in en uitbouwen? Wellicht komt de bx toch weer mijn kant op en ga ik de boel nog eens vervangen…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hola Pietje!
De kosten op zich vielen wel mee, de drukroep + koppeling + druklager kreeg ik voor 115,- incl btw mee, een setje van sachs, maar goed, die prijs zal wat varieren hier en daar, ik denk dat je tond de 150 euro uitkomt daarvoo, ik kreeg nml korting er op.
Verder heb je 2 liter versnellingsbak olie nodig, eurootje of 20 schat ik zo.
Wellicht nog keerringen van de aandrijfassen, dat hoefde bij mij niet, dat ringetje dat bij mij dat gekloot veroorzaakte van de drukgroep hefboom zou ik zeker ook maar vervangen, das 1,60 euri, en verder kan ik zo 123 niets verzinnen dat je moet aanschaffen, dus qua kosten een eurootje of 180.
en dan het werk, je moet de wielen er af halen, de fusee’s los tikken, de assen er uit trekken, de startmotor losschroeven, het luchtfilter en de accu weghalen, enkele slangen op het motorblok loshalen om ruimte te creeeren, ik heb de motorkap er ook nog vanaf gehaald om meer licht te hebben, de hd-regelaar moet van het blok af, en er moet een balk die in het midden onder de motor hangt losgehaald worden, vervolgens de motorsteun bij de accubak loshalen, dan moet je het stuk tap waarmee die steun vast zit uit de versnellingsbak draaien, dan het blok iets laten zakken aan de accu kant, en dan kun je de bak er af pakken (zit ook nog met 3 bouten vast) al met al en zeker met het juiste gereedschap is het in en uitbouwen van de hele boel een uurtje of 10 werk, behalve als je dus net als ik die ring over het hoofd ziet :-s.
Zorg er ook voor trouwens dat je iets hebt dat je in je differentieel kunt steken als je beide assen er uit hebt, anders heb je kans dat de tandwielen er in vallen, en dan mag je je versnellingsbak ook nog openslopen.
Ikzelf heb gewoon een oude aandrijfas gepakt, en daar een stuk vanaf gezaagd, met een stuk plastic van een vuilniszak eroverheen blijft ie netjes in het diff steken!
ik hoop dat je wat aan de info hebt!
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
bedankt! Dat klinkt alsof het allemaal niet zoveel voorstelt, maar laat me raden, je hebt een brug en onbeperkt gereedschap tot je beschikking?
Opzich hoeft het niet moeilijk te zijn lijkt me inderdaad, maar het probleem is dat ik het op straat moet doen, welliswaar is het bij mij voor de deur eerder regel dan uitzondering dat er gesleuteld wordt, maar ik zie wel wat praktische problemen bij dat soort ingrepen..
In ieder geval zou een investering van 150 a 180 euro nog best wel te doen zijn, want het is wel echt heel opvallend hoe snel de boel achteruit gaat..
Bedankt voor je uitleg zover, als ik ga sleutelen dan laat ik het je wel weten!~
Bedankt!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
nou, dat van die brug en onbeperkt gereedschap valt heel erg tegen hoo
Ik had wel een luchthamer, en dat is zooooo heerlijk als alles al 20 jaar vastgerot zit, en de auto stond gewoon op 2 bokjes, dus het was nog gewoon ouderwets kruipen!
Wat wel zo was is dat de auto in een garage staat, en we dus het motorblok op konden hangen aan het plafond, alhoewel je er ook rustig een krik onder kunt zetten om het blok te laten zakken, dat hoeft ook maar een centimeter of 20 en als alles goed is hoeft ie niet heel erg lang te hangen.
Wat ik wel nog vergeten was te vermelden is dat ik bij mijn koppelingsset geen centreerpen kreeg, we hebben de plaat op het oog gecentreerd, en dat ging goed, maar dat is natuurlijk wel een puntje op op te letten, want als je plaat maar een fractie uit het lood hangt krijg je de bak er niet op, en de bak weegt ook wel wat kilo’s natuurlijk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ha Tonie,
Gelukkig heb je de oplossing te pakken. Zal wel een geweldig gevoel zijn om het eerste stukje te sturen na zo ontzettend veel werk. Vooral het ontzettend lichte koppelingspedaal was voor mij erg wennen.
Op de manier zoals jij beschrijft heb ik ook destijds mijn motorblok incl. bak vervangen. En na 20.000 km (na de zoveelste reparatie) heb ik de auto maar gesloopt en het blok in een andere wagen gehangen. Daar heeft het blok nog 30.000 km ingehangen en nadat deze wagen gesloopt is (eigenaar vond een Xsara hdi veeeel interessanter :S) ligt de bak al weer een jaaf of twee in mijn garage. Jah, ik moet nodig opruiming houden…
Owja, koppelingsplaat kun je uitstekend met je vinger centreren, dat is handiger dan op het zicht. Ik had er dus ook geen centreerpen bij.
Wel lullig van die nylon bus/ring, maar ik denk dat een metalen ring niet goed genoeg glijdt. Of er moet een (veel duurder) lager op. Anders was het misschien een goed idee om een paar van die ringen te laten draaien van b.v. aluminium.
Succes met de laatste loodjes!
Groeten,
Chinco
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
woehieej, vandaag voor het eerst sinds maanden weer in m’n eigen autootje kunnen rijden!
eindelijk eindelijk eindelijk na al dat gemier zit alles goed en doet ie het!
Chinc, bedankt voor je hulp, want ik was een inzinking nabij toen die het laatst niet deed, en houw oplossing met het schroefje heeft het weer helemaal in orde gemaakt! ik mag hopen dat de BiX explodeert voor dat die ring naar de klote gaat!
ik ga lekker mn nieuwe koppeling inrijden!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ha Tonie,
GEFELICITEERD! Fijn dat het dan alsnog lukt met een beetje hulp van een ander! Geniet maar volop, dat heb je wel verdient na al die tegenslagen!
Groetsels,
Chinco