Dag,
wie weet hoe je de kentekenplaatverlichting moet vervangen ? Moet dat van buitenaf gebeuren, moet er ergens een schroevendraaier tussengezet worden ? Bij mijn Xantia was dat in ieder geval een makkie, maar bij de C5 is vervangen van lampen en lampjes een crime (afgelopen zaterdag weer een dikke 20 minuten staan pielen om het dimlicht aan de passagierskant te vervangen, en ik weet dat het aan de bestuurderskant nóg lastiger is).
Alvast bedankt !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Ze moeten eruit klikken, maar toen ik dat probeerde bij die van mij brak er een klikvinger van het lampenkapje af. Je moet dus voorzichtig heel veel kracht zetten, quasi onmogelijk dus…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Voor dat “quasi onmogelijk” was ik dus al bang.
Het is toch ongelooflijk dat ontwerpers van zo’n prachtige auto er uiteindelijk genoegen mee nemen dat er dit soort oplossingen bedacht is. Men gaat er vast en zeker van uit dat de auto ingeruild wordt voor een nieuwe als de verlichting defect is…..... (deed men vroeger als de asbak vol was, maar er wordt minder gerookt….)
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Het zit hem niet in de ontwerpers van de auto maar de ergens tussen de toeleverancier van het kunstsstof voor het lampenkapje, de spuitgieter die het maakt, de tier die de hele sub-assemblage maakt etc.
Citroen zegt gewoon: ik wil een kentekenplaat verlichting (of zelfs ik wil een kofferklep) de details worden door toelevaranciers ingevuld.
Met de klikvinger zo’n op kapje is het vrij kritisch hoe groot de hoek is waarmee die teruggaat, anders moet je dus van buitenaf het kapje samendrukken in de hoop dat de klik lost. Maar de gekozen doorzichtige kunststof is daarvoor iets te bros. Of de sputigietconditiies zijn geoptimaliseerd voor productie, niet voor materiaaleigenschappen, of de afrondingte scherp etc.etc.
In alle gevallen is het op te lossen maar voor die paar keer dat zoiets stukgaat loont dat nooit, sterker nog ze verkopen meer kapjes als ze stukgaan en het lampje kost net zo veel…
Je hoeft dus niet je auto in te ruilen, maar je moet een beetje mazzel hebben en anders een nieuw kapje regelen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
toch is het goed te doen hoor,
tip… pak een stuk lasdraad, 1,5 mm of 2 mm dik (bijvoorbeeld) lengte 20 cm. Buig aan een kant een haakse hoek en knip die zo af dat je zeg maar een staafje hebt van 15 cm. met een hoekje eraan van 1 a 2 mm. Aan de andere kant buig je eventjes een oogje of iets om kracht te kunnen zetten. met dat stukje van 1 mm, trek je het kapje er af. Als je goed kijkt zie je een oogje aan beide kanten van het kapje zitten, daar zet je dus dat kleine haakje achter.
er is van Citroen zelf ook niets voor maar zo doen wij het dus, hopelijk is het voor iedereen duidelijk.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Goed nieuws, mocht die andere pit het ook ooit nog begeven…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Dag Johan Oldenhage,
ik kom binnenkort toch voor 4 nieuwe veerbollen , dan mag je meteen twee keer demonstreren hoe je dat doet
Groeten, JoF
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Doe het vooral niet zelf, nieuw kapje kost 15-20 euri (ervaring).
Frank
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
exroosje schreef:Doe het vooral niet zelf, nieuw kapje kost 15-20 euri (ervaring).
Frank
pure onzin,
kapje kost met Btw. 3.01 euro
bestel nummer 3640A3
en als je het doet zoals ik eerder beschreef, kan iedereen het zelf
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Dag,
ik doe het dus wél zelf, maar ik laat het Johan Oldenhage even voordoen (2 keer, want na 1 keer weet ik waarschijnlijk nog niet hoe het moet ). En als hij een kapje molt, dan heb ik pech gehad, en weet ik dat ik voor 3 euro een nieuw kapje heb
Inderdaad goed nieuws dat een ervaringsdeskundige dit even op het forum zet (maar ja, ik heb géén lasdraad maar moet wél naar de garage).
Misschien was die 15-20 euro wel de prijs van een compleet setje ?
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
oldenhage schreef:toch is het goed te doen hoor,
tip… pak een stuk lasdraad, 1,5 mm of 2 mm dik (bijvoorbeeld) lengte 20 cm. Buig aan een kant een haakse hoek en knip die zo af dat je zeg maar een staafje hebt van 15 cm. met een hoekje eraan van 1 a 2 mm. Aan de andere kant buig je eventjes een oogje of iets om kracht te kunnen zetten. met dat stukje van 1 mm, trek je het kapje er af. Als je goed kijkt zie je een oogje aan beide kanten van het kapje zitten, daar zet je dus dat kleine haakje achter.
er is van Citroen zelf ook niets voor maar zo doen wij het dus, hopelijk is het voor iedereen duidelijk.
Da’s lekker Johan,
Zelfs al speciaal gereedschap nodig bij het verwisselen van een lampje! Toch wel van de pot gerukt…
Maar: desalniettemin bedankt voor de tip!
Nu nog degenen die de tip niet kennen….en in hun argeloosheid richting dealer mogen voor een nieuw kapje
Groeten,
Kaaskop
ik ben na mijn argeloosheid naar de sloper gegaan voor een kapje voor weinahg = beter dan pleuris duur.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
eviltwin schreef:ik ben na mijn argeloosheid naar de sloper gegaan voor een kapje voor weinahg = beter dan pleuris duur.
eviltwin, iemand met zo’n C6 in bestelling gaat naar de sloop om een paar euro te besparen ? Dat zal je toch moeten opgeven, weinig C6 onderdelen op de sloop de komende tijd, althans laten we dat hopen
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
hoe denk je dat die Sm, CX en Xm rijdend blijven?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
oldenhage schreef:exroosje schreef:Doe het vooral niet zelf, nieuw kapje kost 15-20 euri (ervaring).
Frank
pure onzin,
kapje kost met Btw. 3.01 euro
bestel nummer 3640A3
en als je het doet zoals ik eerder beschreef, kan iedereen het zelf
Nou, mijn garage (le Velo den haag) wist incl lampje en arbeidsloon er toch 15 euro ex BTW voor te vragen. Dus vandaar kostte een eerdere eigen poging toch uiteindelijk aardig in de buurt van 20 euro!
Frank
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Nou ja, als die garage er een kwartier werk aan heeft gehad, dan begrijp ik die prijs wel.