onze XM is al enige tijd ons zorgenkindje, t’is een xm break 1e type op LPG
de problemen zijn al volgt: in het nabije verleden vaak problemen met de ontsteking. na een korte rit en daarna weer willen wegrijden geen vonk. na lange ritten had ie geen last. soms afslaan onderweg en dan niet meer aan de praat komen.
Nu hebben we op aanraden van een chef-werkplaats van de locale Citroën dealer alle stekerverbindingen schoongemaakt en het probleem leek over.
nu echter het weer kouder en natter begon te worden startte die iets minder snel maar wel nog steeds altijd.
De laatste paar weken is t echter vaak dat als de toerenteller 1600 toeren aangeeft (bij benadering) dat ie inhoudt en nogal schokt waarna weer op te pakken. T is vrij irritant.
Hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen en evt een oplossing?
Groetjes Evan
CX GTi Turbo 2 - All Black
Hoe oud zijn je bougiekabels?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
ik geloof inderdaad dat ie zoiets heeft, ik zal er eens naar gaan kijken
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: inhouden bij 1600 toeren
Evan schreef:onze XM is al enige tijd ons zorgenkindje, t’is een xm break 1e type op LPG
de problemen zijn al volgt: in het nabije verleden vaak problemen met de ontsteking. na een korte rit en daarna weer willen wegrijden geen vonk. na lange ritten had ie geen last. soms afslaan onderweg en dan niet meer aan de praat komen.
Zo heeft m’n pa eens op de ring van Antwerpen stil gestaan met z’n serie 1 2 liter. Het bleek dat door lokatie van de ontstekingsmodule deze op een gegeven moment te heet wordt en stil valt, dit is op de latere series 1 gemodificeerd (net als de massapunten).
Ik zou eens een garagist bezoeken die wat meer van xm’s weet
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De massa punten zijn al gedaan,
de ontstekingsmodule zit op de accubak, is dat de originele plaats of de gemodificeerde?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
gemodificeerd, hij zat nl. dicht bij de cilinderkop.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
naast het inhoud-probleem (zie hierboven) begint ze nu ook bij stationair draaien, zomaar uit zichzelf meer toeren te maken. Zoals als je bij het stoplicht staat te wachten gaat de motor ineens van 1000 naar 2000 toeren en blijft dan telkens varieeren. terug zakken, en dan weer klimmen in toeren.
Zeer op de nerven werkend in ieder geval…..
Iemand enig idee wat hiervan de oplossing kan zijn?
CX GTi Turbo 2 - All Black
wel, ik kan je wel vertellen dat dat veranderen van toeren mij bekend voor komt als zijnde het zoeken van de potentiometer naar het juiste toerental, maar die doet dat alleen nadat de ecu gereset is…
En aangezien al eerder de potentiometer aan de orde kwam (stationair toerentalmeter) is het misschien aan te raden daar eens naar te kijken, hoewel kijken niet zo gek veel nut heeft, misschien gewoon eentje van de sloop er op hangen en kijken wat ie doet..
Bij mijn 205-je liep ie stationair schitterend maar als je gas gaf ging ie extreem op en neer zoeken met het toerental, zonder dat ie pakte op het gas. Uiteindelijk een nieuwe potentiometer in gezet en daarna de ecu gereset, dat heeft het probleem verholpen.
Het resetten van de ecu doet je trouwens bij een 205je op de ovlgende manier(vraag is of bij een XM het hetzelfde werkt natuurlijk…)
Laat de motor warm draaien totdat de fan aanslaat. Zet de motor uit, haal de + pool van de accu af voor ongeveer 4 a 5 minuten. Zet de + pool er daarna weer op, en zet de auto gedurende precies 10 seconden op contact om vervolgens direct door te starten (dus niet eerst weer van contact en dan starten!). De ecu is dan gereset, dus terug naar fabrieksinstellingen. Maar dat houdt wel in dat de ecu eerst alles weer moet berekenen en bepalen, dus hij kan daarna een tijdje zoeken naar het juiste toerental etc.,
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!