Ik ga zeer waarschijnlijk komende zondag voor mijn zoon even kijken naar deze motor :
http://www.loontje.nl/markt/yzfr6.html
Zijn er ook ervaren motorrijders hier (en vooral Yamaha goed kennen) die mij wat tips kunnen geven waar ik op moet letten ?
Zijn er bepaalde gebreken die bij dit type weleens voorkomen….zeg maar zoals bij een BX de ADAL’s, klepseals e.d. ?
Renz zit zich helemaal te verlekkeren in Kamp Holland toen ik hem deze link opstuurde…heeft hij wat anders aan zijn hoofd dan aanslagen daar, dieseltekort (bezuinigingen) enz.
En wat zou het mooi zijn als hij straks terugkomt en er staat zo’n mooie Yamaha R6 voor hem in de achtertuin.
Als je naar een motor gaat kijken bij een particulier, vraag dan o.a. waneer hij de laatste onderhoudsbeurt heeft gehad, en door wie die onderhouden is.
Check de ketting goed. Of die nog wel goed op spanning staat. Aangezien de vervanging van een kettingspanner aardig prijzig is.
Kijk ook goed, als er schade aan de kuip zit, dat het frame niet krom is.
nog een klein puntje is de verlichting, of daar geen vocht achter zit.
Ik heb geen ervaring met Yamaha, maar het lijkt mij een prima motor!
Het zou natuurlijk geweldig zijn als je deze motor kan kopen, maar ik raad aan toch een persoon mee te nemen die meer technische kennis heeft van motoren. Die de motor even kan nakijken.
even de puntjes op een rij:
Ketting spanning
miles of km
profiel banden (gaatjes van stenen maken niet uit)
glazen van de lampen goed
kijk goed of het frame niet krom is
waneer laatste buurt?
door wie is die onderhouden?
mocht ie op een bokje kunnen worden gezet, check even het achterwiel of die niet schraapt of geluid maakt als je hem rond draait.
verder weet ik het zo even niet uit me hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
tip: maak een proefrit.
- dan ook ff stukje rijden zonder handjes, trekt ie niet naar één kant of dat t stuur heftig begint te trillen.
- flink remmen > trilt het stuur?
Als ie er nog mee in de winter gaat rijden zou ik nieuwe bandjes eronder laten leggen…
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ajbalmere schreef:Diverse Ducati’s, Monster 1000, ST2, 996 en 998, gehad de afgelopen jaren….. nu geen tijd meer voor en andere hobbies. Als er weer tijd voor is komt er zeker weer een Ducje…
t is toch altijd tijd voor een rondje op de motôh?
hmm sinds vorig jaar ook niet meer gereden…
ieksEmmu schreef:tip: maak een proefrit.
- dan ook ff stukje rijden zonder handjes, trekt ie niet naar één kant of dat t stuur heftig begint te trillen.
- flink remmen > trilt het stuur?Als ie er nog mee in de winter gaat rijden zou ik nieuwe bandjes eronder laten leggen…
Ja, dat zal moeilijk gaan als je geen Rijbewijs A hebt
Ik heb BCDE, mag op alle soorten (zware) voortuigen rijden (en heb daar ook op gereden, Bus, Zandauto’s, Trailers enz)...maar de enige tweewieler die ik mag besturen is een Spartamet
En zoals je kunt zien in de advertentie : http://www.loontje.nl/markt/yzfr6.html heeft hij nieuwe banden (Bridgestone) heeft hij volgens de electronische KM.Teller (Evelien) 17.000 gereden…dus ik moet ook nog iemand zien te regelen die EN er een stukje mee gaat rijden..en als ik hem voor Renz koop, hem naar mijn huis in Haarlem gaat rijden vanaf Made (vlak boven Breda)...uiteraard haal en breng ik diegene van en naar zijn/haar huis.
Maar zover is het nog niet.
Uiteraard zal ik hem ook eerst moeten verzekeren.
Oh ja…die ketting is al ingecalculeerd, schijnt met tandwielen en al zo’n 300 euro (incl. Arb Ln) te kosten….dat trekken we gewoon van de vraagprijs af.
EvelienBX schreef:
verder weet ik het zo even niet uit me hoofd.
Goed bezig Eef!!
Verdere aanvulling. Kijk eens op http://www.motor-forum.nl/ daar staat een schat aan info over zwakke punten per merk/motor en algemene zaken.
Je zult wel echt een proefrit moeten maken (liefst door iemand die bekend is met dit type motorfiets) om een goed oordeel te kunnen vellen.
Verder nuttige links.
http://faq.luiemotorfiets.net/
http://www.student.kun.nl/wouter.timmer/Motorkopen/pagina_index_motorkopen.htm
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bandenslijtage is gewoon ff naar de slijtnokjes kijken, is op de foto niet echt te zien natuurlijk. Voorband is dan belangrijker dan de achterband.
Achtertandwiel is idd wat puntig, ben dan wel benieuwd naar het voortandwiel dat sneller slijt… maar dat zal ook niet echt accuut vervangen hoeven worden.
Op zich ziet ie er verder wel mooi uit.
Evelien en Marten alvast dank voor hun tips..ik zal ze goed onthouden en ook eens op dat motorforum gaan kijken.
Bram schreef:Evelien en Marten alvast dank voor hun tips..ik zal ze goed onthouden en ook eens op dat motorforum gaan kijken.
Maar Renz kan echt beter zlef gaan rijden. Als ik het zo zie op de motorverkoopplaatsen staan er trouwens nu zat motoren te koop.
mpostma schreef:EvelienBX schreef:
verder weet ik het zo even niet uit me hoofd.
Goed bezig Eef!!
Dankje ,
tenminste nog iemand die m’n tips waardeerd…
mpostma schreef:Bram schreef:Evelien en Marten alvast dank voor hun tips..ik zal ze goed onthouden en ook eens op dat motorforum gaan kijken.
Maar Renz kan echt beter zelf gaan rijden. Als ik het zo zie op de motorverkoopplaatsen staan er trouwens nu zat motoren te koop.
NU wel ja…..maar ik denk dat het met motoren hetzelfde is als met Caravans, zodra de zomer-periode aanbreekt is er meer vraag naar Motoren (en Caravans)....net zoals met een bootje, die kocht ik in het verleden ook in een periode dat het vaarseizoen over was.
En Evelien….ik bedankte je al bovenaan deze pagina hoor.
Ik heb trouwens net even de vader van een goede vriend van Renz gesproken (woont hier 2 straten verderop), die ook een Yamaha R6 heeft en heb van hem ook al wat tips gekregen…maar dat zijn vooral zaken die je tijdens een proefrit kunt ontdekken.
mijn excuses… Had het niet gezien.
Komt denk ik door m’n humeur dat ik het over het hoofd heb gezien. Zit beetje in een dip laatste tijd.
edit: zie klaagtopic
Bram schreef:
Ik heb trouwens net even de vader van een goede vriend van Renz gesproken (woont hier 2 straten verderop), die ook een Yamaha R6 heeft en heb van hem ook al wat tips gekregen…maar dat zijn vooral zaken die je tijdens een proefrit kunt ontdekken.
Vraag je die man of hij mee wil de R6 bekijken. Kan ie er meteen een proefrit opmaken.
Ik denk dat je beter kan wachten tot renz terug is zoiets moet je ervaren, en niet zomaar kopen want voor het zelfde geld zit renz niet lekker op de motor enz ,hij kan beter echt zelf kijken.
EvelienBX schreef:Bram schreef:
Ik heb trouwens net even de vader van een goede vriend van Renz gesproken (woont hier 2 straten verderop), die ook een Yamaha R6 heeft en heb van hem ook al wat tips gekregen…maar dat zijn vooral zaken die je tijdens een proefrit kunt ontdekken.
Vraag je die man of hij mee wil de R6 bekijken. Kan ie er meteen een proefrit opmaken.
Is al geregeld ja….Renz z’n vriend gaat met me mee en kent natuurlijk de R6 als geen ander.
En Citroenc2….dat heb ik allang met hem besproken, maar hij had zijn keuze al gemaakt voordat hij op uitzending moest en kent natuurlijk de R6 al, omdat zijn vriend er al eentje 1.5 jaar heeft.
En je weet niet half wat het is om 4 maanden in zo’n kamp te zitten….dus kan ik me goed voorstellen dat het eerste wat Renz doet, zodra hij thuis is…een lekker stukje scheu….&^% Rijden met z’n R6.
En zowiezo moet je ergens mee beginnen…een toermotor wil hij niet… 600 CC is genoeg voor hem zegt hij steeds…en laten we wel zijn, zo’n Yamaha R6 is gewoon een schitterende motor om te zien.