Hoi allemaal ,
Ik zit met een vraagje.. Mijn achteruitverwarming werkt helemaal niet.
Ik heb de kabels etc nagekeken en die zijn allemaal aangesloten..
Het relais tikt zodra ik em aanzet , maar er gebeurt dus niks.. Er staat trouwens wel stroom op de massa draad voor de achteruitverwarming. Mocht iemand iets weten .. dan hoor ik het graag .. Alvast vriendelijk bedankt
P.S.
Ik leef in Engeland .. en heb dus een Engelse XM , maar dat lijkt me in de meeste gevallen hetzelfde
XM 2.0I
Respect is Everything
Hallo Wolverine,
Als ik je goed begrijp meet je dus spanning aan de massa-zijde van de achterruitverwarming. Dus zowel aan de plus-zijde als aan de massa-zijde staat 12 volt. Als dat zo is, dan moet je de fout zoeken in de verbinding tussen de massa-zijde en de massa. Op de massa-zijde mag nl. geen spanning staan (daarom heet het massa). Dus: draad controleren en aansluiting van draad op massa nakijken.
Succes en groeten,
Jan
P.S.: shit, ze zullen bij Citroën voor Engeland toch niet met plus aan massa gewerkt hebben…...
Je hebt wellicht een massaprobleem tussen inderdaad de massadraad van de ruit en de carrosserie. Let op dat je neit teveel aan die pinnetjes van de ruit gaat friemelen, want die zijn er zo af en dan doet ie het helemaal niet meer!
Ohja, soms wil een andere relais erin zetten toch nog helpen, ondanks dat ie wel tikt. Die dingen branden stiekum nog best vaak door, dan schakelen ze wel maar krijgt ie te weinig voeding. Heb je 12V gemeten of minder?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
12 volt op de massa draad , maar als ik de schakelaar omgooi geeft ie niks meer .. hoop niet dat het het relais is , want dat zit op een onmogelijke plaats bovenop de zekeringenkast links onderin.. vraag me af hoe je daar bij komt :S
de pinnen lijken in orde , ik zoek nog ff verder .. alvast vriendelijk bedankt voor de eerdere hulp
btw .. zouden er geen 2 klikkers in de relais kunnen zitten ?? 1 voor het lampje (wat wel werkt ) en 1 voor de achteruitverwarming ??
XM 2.0I
Respect is Everything
er zit geen contact in de relais voor het lampje, dat zit mee op de schakeldraad omdat dit zo weinig stroom vergt dat het geen relais nodig heeft
vermoedelijk is het contact in de relais wel versleten, je kan dan nog wel 12 volt meten maar dtis dan zonder vermogen
het kan dus perfect dat je hem hoort klikken maar dat hij toch versleten is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
jan van tiggelen schreef:(...)Als dat zo is, dan moet je de fout zoeken in de verbinding tussen de massa-zijde en de massa.(...)
malle pietje schreef:Je hebt wellicht een massaprobleem tussen inderdaad de massadraad van de ruit en de carrosserie.(...)
Inderdaad, als je spanning meet aan de massazijde van een verbruiker, dan betekent dat dat de massazijde geen verbinding maakt met de massa. Zorg dat er weer een goede elektrische verbinding is tussen massazijde verbruiker en massa (carrosserie) en je achterruitverwarming werkt weer.
`verum ipsum factum’