Ik heb een C5 2.0 (2002) op LPG die de 1e km erg slecht loopt na een koude start.
’s Morgens vroeg maar ook ’s middags als de auto minimaal 3 uur gestaan heeft reageert de motor heel slecht op het gaspedaal. De eerste 100m gaat nog, maar als je daarna moet stilstaan en weer wegrijden slaat hij af. Bij stationair toerental zakt het toerental bij gas geven. Hij doet dit dus als hij nog op benzine loopt maar als hij overgeschakeld is naar LPG loopt hij het eerste stuk nog steeds ongemakkelijk.
Hij doet dit in de herfst winter en lente. Het hoeft dus niet te vriezen.
De auto heeft inmiddels 190.000km op de teller maar mijn buurman (met dezelfde C5) met 75.000km heeft hetzelfde probleem.
Ik volg ook de andere draadjes o.a. “Werking EGR-Klep”. Ik heb daarom de stekker van de EGR-klep eraf getrokken, maar dat maakt voor dit probleem niets uit.
Zij er meer C5 rijders die hier last van hebben?
__________
Citroën C5 break 2.0 16V LPG
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005
- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Het klinkt als een bekend probleem. Met een beetje geluk heb je mazzel. Laat (of doe het zelf) je motorolie vervangen. Ikzelf gebruik nu 0W30 (Shell Long Life), maar 5W30 kan ook. Die wordt nu zelf door Citroen aanbevolen.
De reden: deze olie is dunner dan de gangbaardere 15W40 olie bij koudere temperaturen. Daardoor werken je hydraulische klepstoters (vanwege de betere drukopbouw) beter. Dit is juist het geval wanneer de temperatuur begint te dalen, dus inderdaad zoals je al schreef: lente, herfst, winter.
Succes!
Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).
Jordi
Bedankt voor je tip.
Helaas heb ik er al 5W30 in zitten half/sythetisch van Comma. 5W40 of 5W30 werd me geadviseerde door de Citroen garage waar de auto in onderhoud is geweest (via de vorige eigenaar). De vorige eigenaar heeft nooit problemen gehad met hikken of slecht lopen.
De Citroen garage heeft ook goede ervaring met Bougies van Bosch: Super-FR8ME.
maar ook dat het helpt niet voor mijn probleem.
Om maar eens wat te proberen heb ik de stekker van de EGR-klep teruggeplaatst en wat denk je?
Hij loopt duidelijk beter. Ik heb veel minder koppelingslip nodig om met een afgekoelde motor weg te rijden, tot groot genoegen van de koppeling.
Maar het effect is nog steeds niet helemaal weg.
In plaats van dunnere olie zat ik zelf te denken aan Slick50. Dit is olie met teflon deeltjes die je bij je motorolie moet toevoegen. Het zou een teflon-film laag (à la Tefal-pan) op alle bewegende delen in de motor achterlaten. Iemand een suggestie of dit iets is.
Patrick
__________
Citroën C5 break 2.0 16V LPG
zijstra schreef;
In plaats van dunnere olie zat ik zelf te denken aan Slick50. Dit is olie met teflon deeltjes die je bij je motorolie moet toevoegen. Het zou een teflon-film laag (à la Tefal-pan) op alle bewegende delen in de motor achterlaten. Iemand een suggestie of dit iets is.
Er is over de zin of onzin van deze toevoegingen al erg veel geschreven maar helaas in 95% van de gevallen door mensen die er GEEN ervaring mee hebben. Zelf gebruik ik het al 15 jaar en naar volle tevredenheid. Welliswaar altijd in Alfa Romeo motoren maar nu voor het eerst in mijn C5 omdat ik stotter en hik problemen had. Voor alle duidelijkheid ik heb/had dus niet het probllem wat jij hebt maar het kan er mee te maken hebben.
Als ik jou was zou ik het zeker proberen bij mij gaf het een groot verschil. Er zijn ruwweg 3 merken nl. Xeramic, Slick50 en Fin25. Zelf gebruik ik Fin25 omdat de andere 2 merken een residu (laagje) achterlaten op de metalen delen van de motor en ik geen idee heb wat dit laagje eventueel gaat doen in nauwe kanaaltjes e.d. Fin25 vormt geen laagje maar blijft vrij in de olie zweven. Het nadeel hiervan is dat je elke keer als je de olie vervangt ook weer Fin25 moet toevoegen als je er mee door wilt gaan. Het voordeel is wel dat als je het niets vindt het bij een oliewissel uit de motor in verdwenen en je er dus ook geen eventuele nadelige gevolgen meer van hebt maar nochmaals ik gebruik het al 15 jaar gedurende vele honderdduizenden km´s zonder problemen.
Wat ik merk is dat de motor stiller wordt, veel gemakkelijker start (goed merkbaar bij vorst), smeuiger ronddraaid (ook direct na de koude start) en gemakkelijker in de toeren klimt (sneller reageerd op het gaspedaal). Lager brandstof verbruik heb ik nooit kunnen meten.
Als je zelf eens wilt voelen of dit spul iets doet moet je het volgende proberen: bougies eruit draaien en de krukas poelie (motor) met de de hand ronddraaien eventueel mbv van een sleutel. Daarna bv 5- á 10.000 km rijden met Fin25 erin en dan weer de motor met de hand ronddraaien. Je gelooft het verschil zelf niet.
Verder kan ik met dit spul gewoon de 10W40 olie blijven gebruiken want eerlijk gezegt heb ik de 0W30 eens bekeken bij een warme motor en dat gaf me geen goed gevoel het is net water en de smeer eigenschappen vond ik ook niet geweldig dus al met al vind ik het helemaal niks in een verbrandingsmotor maar goed dat moet een ieder voor zich weten. Citroën beveelt het nu wel aan maar in mijn instructieboekje staat toch echt 10W40 dus heb ik een sterk vermoeden dat deze olie wordt gebruikt om het probleem met de klepstoters te verminderen maar de motor is er niet voor ontworpen.
Nog een opmerking over Fin25. Het duurt wel 200 á 300 km rijden voor het goed werkt dus je moet een beetje geduld hebben. Kennelijk duurt het even voor het door de hele motor zit.
Hier laat ik het even bij, als je meer witl weten dan zeg je het maar.
Succes en laat even weten of het bij jou ook helpt.