dag mensen,
ik ben nu ten volle een bestuurder in het xm-universum. eindelijk… maar toch met enige teleurstellingen.
ik heb een xm 2.0i uit 1990 met een herstelde hogedrukpomp… rijden doet ie, maar met heel wat geluidjes.
buiten hoor je het niet, maar binnen in is er uit het motorcompartiment een grommend geluid te horen, een geluid dat tussen grommen en rammelen zit, en dat mee evolueert met het gas geven. beetje rauw. maar buiten hoor je dat dus bijna niet. ik vraag me af wat dat zou kunnen zijn.
bovendien “jankt” mijn wagen soms, korte kreetjes die stoppen met even wat gas bij te geven… gebeurt alleen bij koudstart en in de stad bij lage snelheden. de sound komt van rechtsvoor, die indruk heb ik toch.
weet iemand wat dit zou kunnen betekenen?
ik ben vanochtend naar mijn dealer geweest. hij wist me te vertellen dat het “grollen” afkomstig is van de hogedrukpomp….
als dat dus normaal is, lijkt het mij dat m’n xm zeer slecht acoustisch geisoleerd is… is dit bij iemand ook zo?
ik hoor haar steeds zuchten en puffen, tikken en grollen… ik heb jaren met een bx gereden, dit heb ik echter nooit ondervonden bij die wagen…
Tikken is normaal en als dat tikken zo om de 30sec of langer plaatsvindt dan is het zelfs tiptop. Het sissen (puffen zoals jij het noemt) komt van de stuurbekrachtigingspomp. Dit is in principe ook normaal, maar ik heb meerdere XM’s (zoals de mijne) meegemaakt die er een sport van maken om zo lang mogelijk door te sissen, minuten aan een stuk. Das dus ook normaal omdat vrij veel er last van hebben, maar ik geloof wel dat dat verholpen kan worden.
Animal triste post coitum
een piepende snaar? kan ik dan viool spelen op mijn “zuchtende dame”?
nee, serieus, wat is dat voor iets?
De microsnaar, welke de dynamo, HD pomp e.d. aandrijft
en kan ik daar iets aan doen? snaar vervangen of zo?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
LuciferLW schreef:Als dat het probleem is zou ik hem wel vervangen, (die snaar wordt ook wel eens multiriem genoemd). Als die knapt door toenemende slijtage, draait je waterpomp namelijk ook niet meer.
De D-riem drijft de waterpomp aan, toch? Langdurend sissende geluid is interne lekkage in de stuurbekrachtiging, is niet erg, wordt-ie oud mee
See, buy, fly C5 V6