koelventilator blijft draaien.
bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

Gepost: 09 november 2005 02:05 AM

hoi nogmaals,

ik heb nog een probleempje ondervonden deze avond… ik had mijn wagen in de stad geparkeerd, en ben ongeveer vier uur weggeweest… toen ik terugkwam, hoorde ik de ventilator nog steeds draaien. hij draaide toen ik de stad in ging, dat weet ik.
ik dacht er niet zo over na, maar thuis gekomen, bleef die ventilator echt wel doordraaien… zonder pauzes, niets, gewoon draaien. ik heb dan maar de zekering verwijderd uit het motorcompartiment… en toen was het stil. Ik wou de zekering terug plaatsen, en de schoepen begonnen meteen te draaien… nu staat hij voor de deur zonder die zekering… wat moet ik doen? wat kàn ik doen?

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 09 november 2005 12:15 PM
  [ # 1 ]

Een beetje meer informatie kan geen kwaad, een XM 2.0 Luxury bestaat niet. ‘t is comfort of ambiance.

Zit of zat er airco op de auto? Als de airco is ingeschakeld, blijven de fans ook continu draaien.

Als ik het zo lees, is het thermocontact kapot. Dit ding maakt contact als de temperatuur van het koelwater boven de 95 graden komt en schakeld bij 78 graden weer uit. Waarschijnlijk is het contact kapot.

Dit ding zit aan de zijkant op de radiateur, een nieuwe kost ongeveer 20 euro. Je kunt hem er gewoon uit draaien en de nieuwe plaatsen. Het verloren koelwater kan je gewoon weer bijvullen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

bibberlam
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

Gepost: 09 november 2005 12:20 PM
  [ # 2 ]

goeiemorgen

wat meer info: een xm 2.0i luxury bestaat wel. in belgie althans. de versie van 1990 werd in drie afwerknivo’s afgeleverd: seduction, luxury en pullman… ik heb de luxury. dat is voor zover ik het begrijp de comfort versie… de ambiance zal wellicht de luxe uitvoering zijn.

er zit dus geen airco op het voertuig. maar ik weet het doosje met het thermocontact zitten, als ik me niet vergis spreek je over een groen doosje rechst van de radiator… ik zal eens kijken. dank je…

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 10 november 2005 02:55 PM
  [ # 3 ]
bibberlam schreef:

goeiemorgen

wat meer info: een xm 2.0i luxury bestaat wel. in belgie althans. de versie van 1990 werd in drie afwerknivo’s afgeleverd: seduction, luxury en pullman… ik heb de luxury. dat is voor zover ik het begrijp de comfort versie… de ambiance zal wellicht de luxe uitvoering zijn.

er zit dus geen airco op het voertuig. maar ik weet het doosje met het thermocontact zitten, als ik me niet vergis spreek je over een groen doosje rechst van de radiator… ik zal eens kijken. dank je…

Het is geen doosje, het is een schroefdop met een stekkeraansluiting eraan. Zit aan de zijkant op de radiator, onder het “reservoir”

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 11 november 2005 12:28 PM
  [ # 4 ]

die groene doosjes zijn relais, voor o.a. de koplampen, maar waarschijnlijk ook voor de ventilator. Geen airco dus dan is de bediening wat minder complex, maar een relais zit er zeker in. Ik zou er eerst naar kijken of dit niet blijft hangen voordat je een nieuw thermocontact plaatst. Idea

Misschien dat er iemand weet of er op de zo’n Xm ook een thermocontact it voor de buitenlucht, sommige Cx-en hebben dat nml. Confused:

toch vreemd dat ze in een land dat half franstalig is, een engelse term op een Franse auto plakken Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

Willem
> 2000 berichten

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 11 november 2005 01:48 PM
  [ # 5 ]

Nee, bij de modellen zonder airco vind je een thermocontact met 2 draden. Bij contact maakt hij contact met de massa en gaan de fans draaien.
De modellen met airco hebben een temperatuursensor die z’n waardes naar een aparte module die op z’n beurt een relais aanstuurt en zo de fans laat draaien. Deze module is ook weer verbonden met de airco-schakelaar zodat de fans op lage snelheid gaan draaien. Ook zit er in de module een na-loop regeling als de motor met een extreem hoge temperatuur wordt uitgezet

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook