1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lekke Kop—> op naar 1.1i?
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 11 november 2005 12:54 AM

Ook mijn AX heeft last van de typische AX kwaal waarschijnlijk…
de lekke koppakking   Sad

Het blok is een 1.0 injectie uit 1993, met 185.000 km op de teller.

Fototjes:
(plastieken kap links is de bovenste distributiekap, object onderaan is de (bevestiging van de) dynamo)
link
link

En het koelvloeistofcircuit; leeg laten lopen en doorgespoeld.
Vulbuis aardig bruin
link

“mayo” op de dop
link

Oude koelvloeistof:
link

Zo ziet het blok er van de onderkant uit, bij de carterpan
link

Sinds het vernieuwen van de koelvloeistof weer 300 kilometer gereden (aan korte ritjes <15min), ziet het koelvloeistof er nog normaal uit.
Ook het olieverbruik valt me nog mee, ruim 3000 kilometer op 1,5 liter. Maar de foto’s laten wel duidelijk een lekke koppakking zien.

Nu is de vraag natuurlijk.. wat nu?
optie 1: Volgens mij kan je gewoon door blijven rijden met een lekke koppakking, en een beetje olieverlies accepteren.
optie 2: wat ook kan natuurlijk is een nieuwe koppakking (maar dat vind ik dit 1.0 blok niet waard, liever een 1.1i blok erin).
optie 3: Laatste optie is een ander blok erin hijsen (kost waarschijnlijk ook evenveel moeitje als het vervangen van de koppakking)

Nu heb ik via het internet wel ‘n mooi blok gevonden; een 1.1i blok

bouwjaar 1992, komt uit een AX Plaisir
170 dkm op de teller, bij 140dkm olie + distributie vervangen.
Geen lekke koppakking, helemaal compleet (met 4bak ook).

Vraagprijs is wel 120 Euro, lijkt me een beetje veel voor een blok met zoveel kilometers…

maarja wat is wijsheid?

Edit door mod. images veranderd in links

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 11 november 2005 01:01 AM
  [ # 1 ]

tsja je weet mijn mening he? 1.1 erin hangen..
hulp genoeg! Very Happy


overigens, 1.0 blokje mag dan door een aantal slceht en zwak gevonden worden.. dze rijdt dus al heel lang met een lekke kop en blijft maar rijden, dat heet toch betrouwbaar en sterk?

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 11 november 2005 01:10 AM
  [ # 2 ]

en al 30.000km met dezelfde olie Confused

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 11 november 2005 01:21 AM
  [ # 3 ]

damn wat ben jij scherp joh vogel!

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 11 november 2005 01:37 AM
  [ # 4 ]

Ik zou eerst ‘s (laten) controleren hoe de algehele staat van de AX is, aangezien de koppakking niet het enige zwakke punt is bij de AX.
En dan wellicht ‘s gaan kijken of je een “jonger” blok kunt krijgen.

Groet, Rogier

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 november 2005 01:37 AM
  [ # 5 ]

Re: Lekke Kop—> op naar 1.1i?

Lobber schreef:

Nu heb ik via het internet wel ‘n mooi blok gevonden; een 1.1i blok

bouwjaar 1992, komt uit een AX Plaisir
170 dkm op de teller, bij 140dkm olie + distributie vervangen.
Geen lekke koppakking, helemaal compleet (met 4bak ook).

Vraagprijs is wel 120 Euro, lijkt me een beetje veel voor een blok met zoveel kilometers…

maarja wat is wijsheid?

120 euro is een gebruikelijke prijs voor een 1.1i of 1.4i TU blokje.
Een TU blokje overzetten is niet zoveel werk, maar als het hele blok er toch uitligt kun je meteen een hoop dingen meenemen. D-riem en spanrol, eventueel ook de waterpomp, koppeling, aandrijfaskeeringen, etc etc. Bij twijvel, altijd de D-riem vervangen, verder denk ik dat de kopakking van dat blok al vervangen is, of hij is alsnog lek, gezien de leeftijd en de km-stand Confused. Is dat blok verder echt helemaal kompleet? dus ook alle injectie-zooi, ECU, etc erbij Confused:

Koppaking vervangen, kost je c.a. €150 en dan weet je wat je heb, ander blok erin gaat je veel meer kosten. Als je toch voor een ander blok gaat, neem dan een 1.4i, dat gaat als de brandweer in een AXje Twisted Evil

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 11 november 2005 01:42 AM
  [ # 6 ]

Sohail, je moet wel een beetje rekeninghouden met de kunsten van de bestuurder..
1.1 is meeeer dan genoeg voor GLenn.

verder idd denk toch maar dit blok laten staan..
ik heb nog een gtcarb blok in de schuur.. alleen koppakking vervangen.. en driem en spanrol enzo Razz
owh shit weer 1.4 Wink

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 11 november 2005 01:47 AM
  [ # 7 ]

Maar goed dat jullie zo scherp zijn Smile

had het zelf niet eens opgemerkt..

Ik had contact gezocht met de verkoper, die vertelde dat in MAART 2005 de distributie was vervangen, en olie ververst—kilometerstand 140.000. In Oktober heeft hij schade gereden met de auto (aan de zijkant), en toen is het blok met andere onderdelen eruit gehaald. De kilometerstand van het blok was bijna 170.000.

Dit betekend dus dat die ax het afgelopen jaar 30.000 kilometers gemaakt moet hebben.. arme ax Rolling Eyes

het verhaal lijkt dus aan meerdere kanten te rammelen Wink

Link naar de advertentie

Nouja, wachten maar dan op het volgende AX blok

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 11 november 2005 01:56 AM
  [ # 8 ]
q01z schreef:

Sohail, je moet wel een beetje rekeninghouden met de kunsten van de bestuurder..
1.1 is meeeer dan genoeg voor GLenn.

en dankjewel marc…  Rolling Eyes Je ben gewoon bang dat ik je dan in kan halen met die blauwgroene AX (uche uche roestbak uche) van je

1.4 zou opzich natuurlijk ook een idee zijn, maar dat lijkt me weer teveel van het goede als je ook bijvoorbeeld naar de remmen kijkt die niet gemaakt zijn voor 75 pk (of hoeveel pk levert een 1.4?).

Nouja ik weet het nog even niet Razz

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 11 november 2005 01:58 AM
  [ # 9 ]

verlagen, 1.4 erin, diesel onderstel..

enne glenn, mijn 1.0 heeft geen roest, dat heb ik weggehaald.. hij heeft nu gebrek aan staal

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 november 2005 02:09 AM
  [ # 10 ]
Lobber schreef:

en dankjewel marc…  Rolling Eyes Je ben gewoon bang dat ik je dan in kan halen met die blauwgroene AX (uche uche roestbak uche) van je

1.4 zou opzich natuurlijk ook een idee zijn, maar dat lijkt me weer teveel van het goede als je ook bijvoorbeeld naar de remmen kijkt die niet gemaakt zijn voor 75 pk (of hoeveel pk levert een 1.4?).

Nouja ik weet het nog even niet Razz

Ik denk het wel Wink , kijk ik maak me niet druk, elke 1.1i haalt mijn Xantia in, dus ik probeer het niet eens Crying or Very sad
Maar een AX met 1.4i blokje erin, daarmee laat je een beetje bling-bling Golf toch wel een poeppie ruiken Laughing
Een 1.4i levert 70PK, het verbruik is c.a. 1 op 15 als je normaal rijd.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 13 november 2005 04:32 PM
  [ # 11 ]
q01z schreef:

verlagen, 1.4 erin, diesel onderstel..

enne glenn, mijn 1.0 heeft geen roest, dat heb ik weggehaald.. hij heeft nu gebrek aan staal

en alweer een WB klasse lager!!!  Laughing
  Maar goed, zolang de carburateur maar goed is afgesteld, he marc!?  Wink

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 04 december 2005 07:54 PM
  [ # 12 ]

Gister bij een 1.1 blokje wezen kijken,

1.1i van 1992 uit een plaisir (met 4bak dus)
ongeveer 140dkm op de teller; en koppakking leek nog goed.
Hij liep nog heel goed; geen gekke geluiden.

wel was de kleppendekselpakking lek zoals te zien op deze fotos, maar dat is wel eenvoudig te vervangen:

Foto’s (als link, hoge resolutie):
Blok van voren
Blok van boven
totaalbeeld (en de ontsteking is idd ook een beetje smerig.. Razz )

Bij toeval ondekte ik wel olie onderop de kap van de ecu. Hier heb ik het ook nog even met marc over gehad

Dit zou kunnen betekenen dat de kleppakking goed lek is, zodat de olie eruit kan spuiten door (te hoge) oliedruk…

iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? is dit mogelijk?
en wat zijn de oorzaken (en gevolgen) van te hoge oliedruk?

Of is het niks om je zorgen over te maken?, behalve die pakking vervangen?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 december 2005 11:40 PM
  [ # 13 ]

De koppakking van dit blok is lek, duidelijk te zien op de eerste foto, dat hoekje is behoorlijk nat en dat is echt niet de kleppendekselpakking. De oliesmurrie rondom het injectiehuis is normaal, dat is weten van de carterontluchting.

Vervangen van de koppakking kost aan onderdelen, c.a. €150 als je de waterpomp meeneemt.

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 05 december 2005 01:17 PM
  [ # 14 ]

Dank voor de reactie,

iemand van de axclub merkte ook al op dat het oliepijlbusje ook nat was tot boven aan toe. Dus dat hier waarschijnlijk ook olie uit is gekomen (door te hoge oliedruk?), en ws. tegen de ECU is gespoten

Dit blok laat ik maar staan Wink

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 05 december 2005 01:34 PM
  [ # 15 ]

Ik heb nog wel een blok voor je eventueel, maar ik denk eerlijk gezegd dat die waarschijnlijk niet gaat passen. een 1.1 blok uit m’n LNA.

maar dat is een 83er, geen injectie uiteraard.

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook