hee, mensen,
ik heb een tijd terug de versn.bak olie van mijn cannes 14i vervangen en dat is zo goed bevallen toen dat ik dat bij mijn huidige 16tzi ook wil doen. maar tuurlijk is alles anders bij deze bx en nu zoek ik de aftapplug en bijvulplug… en hoe kan ik daar het best bij, zonder brug…???
schiet me lek met tips alsjeblieft!
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
En wat beviel er precies beter aan?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
een stuk soepeler schakelen. op zich werkte alles wel, maar bijv in zn achteruit zetten ging soms prima maar soms met tandengeknars gepaard.
dat werkte allemaal een stuk soepeler.
misschien door de dikkere (minerale) olie of misschien gewoon door dat die nieuw was… hoedanook het scheelde nogal.
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
onder (laagste punt) aan de versnellingsbak zit een plug/bout die je kan los draaien met een ringsleutel of een 4-kant imbus…
Bijvullen doe je boven op de bak, zit een plastic bout met een onluchting hoedje er op. Die bout draai je los, zit onder de accu.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
bijvullen doe je aan de zijkant….tenminste, bij mij.
aan de kop zijn kant van de bak zit een bout. in een hoek. maatje 19 als ik het goed heb. kan je zo bij als je het stuur helemaal naar links draait en de auto in de hoogste stand staat.
vullen tot de olie eruitloopt. dat is ook precies het goeie peil.
leeghalen doe je via een bout onderaan de bak, aan de achterkant. die zit zo’n beetje tegen het subframe aan. zit ook een 4-kant gat in. dat is maat 21.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:bijvullen doe je aan de zijkant….tenminste, bij mij.
Klopt, bijvullen doe je officieel aan de zijkant. Daarom zitten er ook van die lange tuiten aan flessen met versnellingsbakolie.
klinkt allemaal hetzelfde als bij de 14. zal een beetje verschoven zitten dan, en toen heb ik bijgevuld van boven (plastic nippel achtig dingetje) en na aftappen van de oude olie precies de aangegeven hoeveelheid (2 L) erin gegoten.
van de zijkant eringieten lijkt me een heel gedoe, al kun je dan inderdaad wel zien wanneer die vol zit
bedankt voor de info!
vandaag de laatste droge dag zeggen ze , dus ik zal aan de slag moeten vandaag…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
ViGGeN schreef:Eric Vertogen schreef:vortex schreef:bijvullen doe je aan de zijkant….tenminste, bij mij.
Klopt, bijvullen doe je officieel aan de zijkant. Daarom zitten er ook van die lange tuiten aan flessen met versnellingsbakolie.
En ik maar telkens met bulk kloten, waar heb je die flesjes kleinere verpakking gekocht?
Gewoon te koop in literflessen bij iedere automaterialenzaak.
Volgens mij gaat er in de BE3 versnellingsbak 1,8L en geen 2,0L. Dit zou je even voor de zekerheid na moeten kijken.
je kan er ook 5 liter in doen, maar als ie vol is stroomt ie precies op de voorgeschreven hoeveelheid over. dus gewoon blijven chenken tot het eruit komt, dop erop, en klaar is kees.
heb je nooit te veel, en nooit te weinig.
ik haal altijd versnellingsbak olie van Kroon Oil, 80W90.
super handig om bij te vullen ook. en goeie kwaliteit.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik ben zelf ook zeer tevreden over Kroon Oil!
nou, vandaag maar aan de slag gegaan.
heel anders dan de 14i, een sleutel 19 voor het bovenste gat (overloopgat zal ik t maar noemen) aan de zijkant (langs het voorwiel)
en onder aan de voorkant een sleutel 13 schroef gevonden.
wel vreemd, die 13mm schroef was op zich wel een soort aftapplug maar daar kwam niks uit. is dat wel de aftapplug? en zo niet waar zit die dan???
uit het zij-gat kwam mondjesmaat wat transmissieolie uitgesijpeld.
wat er dus op zou moeten duiden dat er precies voldoende olie inzat.
toch maar wat olie bijgegooid (comma 75w80 minerale olie) en nu zit ie wat te vol. kan dat eigenlijk kwaad?
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Volgens mij kan hij nooit ‘te vol’ bij transmissieolie.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Transmissieolie kan inderdaad nooit teveel zijn. Het kan verder nergens overlopen en er verzuipt niets. De tandwielen moeten allemaal goed smeren. Bij de motorolie kan er wel teveel inzitten omdat de cilinders dan verzopen worden en olie gaan verbranden ipv een lucht/brandstof-mengsel.
WYD schreef:Transmissieolie kan inderdaad nooit teveel zijn. Het kan verder nergens overlopen en er verzuipt niets. De tandwielen moeten allemaal goed smeren. Bij de motorolie kan er wel teveel inzitten omdat de cilinders dan verzopen worden en olie gaan verbranden ipv een lucht/brandstof-mengsel.
Daarnaast meen ik ooit eens meegekregen te hebben dat door een te hoge druk de motor ook olie door de pakkingen heen gaat persen, en dat een diesel “op hol kan slaan” omdat ‘ie op pure olie loopt en niet op diesel? Of is dit niet waar?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
kstrik schreef:nou, vandaag maar aan de slag gegaan.
heel anders dan de 14i, een sleutel 19 voor het bovenste gat (overloopgat zal ik t maar noemen) aan de zijkant (langs het voorwiel)
en onder aan de voorkant een sleutel 13 schroef gevonden.
wel vreemd, die 13mm schroef was op zich wel een soort aftapplug maar daar kwam niks uit. is dat wel de aftapplug? en zo niet waar zit die dan???uit het zij-gat kwam mondjesmaat wat transmissieolie uitgesijpeld.
wat er dus op zou moeten duiden dat er precies voldoende olie inzat.toch maar wat olie bijgegooid (comma 75w80 minerale olie) en nu zit ie wat te vol. kan dat eigenlijk kwaad?
Je hebt de verkeerde bout gehad om de olie er uit te laten lopen. De aftapplug zit aan de achterkant van de versnellingsbak, dus aan de kant van het subframe, onder aan het differentieel.