1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
versnellingsbakolie vervangen 16tzi
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 13 november 2005 05:07 PM

hee, mensen,
ik heb een tijd terug de versn.bak olie van mijn cannes 14i vervangen en dat is zo goed bevallen toen dat ik dat bij mijn huidige 16tzi ook wil doen. maar tuurlijk is alles anders bij deze bx en nu zoek ik de aftapplug en bijvulplug… en hoe kan ik daar het best bij, zonder brug…???

schiet me lek met tips alsjeblieft!
Wink  Idea
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 13 november 2005 05:14 PM
  [ # 1 ]

En wat beviel er precies beter aan?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 13 november 2005 05:24 PM
  [ # 2 ]

een stuk soepeler schakelen. op zich werkte alles wel, maar bijv in zn achteruit zetten ging soms prima maar soms met tandengeknars gepaard.
dat werkte allemaal een stuk soepeler.

misschien door de dikkere (minerale) olie of misschien gewoon door dat die nieuw was… hoedanook het scheelde nogal.

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 13 november 2005 06:26 PM
  [ # 3 ]

onder (laagste punt) aan de versnellingsbak zit een plug/bout die je kan los draaien met een ringsleutel of een 4-kant imbus…

Bijvullen doe je boven op de bak, zit een plastic bout met een onluchting hoedje er op. Die bout draai je los, zit onder de accu.

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 13 november 2005 06:30 PM
  [ # 4 ]

bijvullen doe je aan de zijkant….tenminste, bij mij.

aan de kop zijn kant van de bak zit een bout. in een hoek. maatje 19 als ik het goed heb. kan je zo bij als je het stuur helemaal naar links draait en de auto in de hoogste stand staat.
vullen tot de olie eruitloopt. dat is ook precies het goeie peil.

leeghalen doe je via een bout onderaan de bak, aan de achterkant. die zit zo’n beetje tegen het subframe aan.  zit ook een 4-kant gat in. dat is maat 21.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 13 november 2005 11:25 PM
  [ # 5 ]
vortex schreef:

bijvullen doe je aan de zijkant….tenminste, bij mij.

Klopt, bijvullen doe je officieel aan de zijkant. Daarom zitten er ook van die lange tuiten aan flessen met versnellingsbakolie.

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 14 november 2005 11:45 AM
  [ # 6 ]

klinkt allemaal hetzelfde als bij de 14. zal een beetje verschoven zitten dan, en toen heb ik bijgevuld van boven (plastic nippel achtig dingetje) en na aftappen van de oude olie precies de aangegeven hoeveelheid (2 L) erin gegoten.

van de zijkant eringieten lijkt me een heel gedoe, al kun je dan inderdaad wel zien wanneer die vol zit

bedankt voor de info!
vandaag de laatste droge dag zeggen ze Confused , dus ik zal aan de slag moeten vandaag…

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 14 november 2005 07:17 PM
  [ # 7 ]
ViGGeN schreef:
Eric Vertogen schreef:
vortex schreef:

bijvullen doe je aan de zijkant….tenminste, bij mij.

Klopt, bijvullen doe je officieel aan de zijkant. Daarom zitten er ook van die lange tuiten aan flessen met versnellingsbakolie.


En ik maar telkens met bulk kloten, waar heb je die flesjes kleinere verpakking gekocht?

Gewoon te koop in literflessen bij iedere automaterialenzaak.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 november 2005 07:20 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij gaat er in de BE3 versnellingsbak 1,8L en geen 2,0L. Dit zou je even voor de zekerheid na moeten kijken.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 14 november 2005 08:42 PM
  [ # 9 ]

je kan er ook 5 liter in doen, maar als ie vol is stroomt ie precies op de voorgeschreven hoeveelheid over. dus gewoon blijven chenken tot het eruit komt, dop erop, en klaar is kees.
heb je nooit te veel, en nooit te weinig.

ik haal altijd versnellingsbak olie van Kroon Oil, 80W90.
super handig om bij te vullen ook. en goeie kwaliteit.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 november 2005 08:46 PM
  [ # 10 ]

Ik ben zelf ook zeer tevreden over Kroon Oil!  Wink

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 14 november 2005 11:42 PM
  [ # 11 ]

nou, vandaag maar aan de slag gegaan.

heel anders dan de 14i, een sleutel 19 voor het bovenste gat (overloopgat zal ik t maar noemen) aan de zijkant (langs het voorwiel)

en onder aan de voorkant een sleutel 13 schroef gevonden.
wel vreemd, die 13mm schroef was op zich wel een soort aftapplug maar daar kwam niks uit. is dat wel de aftapplug? en zo niet waar zit die dan???

uit het zij-gat kwam mondjesmaat wat transmissieolie uitgesijpeld.
wat er dus op zou moeten duiden dat er precies voldoende olie inzat.

toch maar wat olie bijgegooid (comma 75w80 minerale olie) en nu zit ie wat te vol. kan dat eigenlijk kwaad?

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 15 november 2005 12:08 AM
  [ # 12 ]

Volgens mij kan hij nooit ‘te vol’ bij transmissieolie.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 15 november 2005 12:58 AM
  [ # 13 ]

Transmissieolie kan inderdaad nooit teveel zijn. Het kan verder nergens overlopen en er verzuipt niets. De tandwielen moeten allemaal goed smeren. Bij de motorolie kan er wel teveel inzitten omdat de cilinders dan verzopen worden en olie gaan verbranden ipv een lucht/brandstof-mengsel.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 15 november 2005 12:55 PM
  [ # 14 ]
WYD schreef:

Transmissieolie kan inderdaad nooit teveel zijn. Het kan verder nergens overlopen en er verzuipt niets. De tandwielen moeten allemaal goed smeren. Bij de motorolie kan er wel teveel inzitten omdat de cilinders dan verzopen worden en olie gaan verbranden ipv een lucht/brandstof-mengsel.

Daarnaast meen ik ooit eens meegekregen te hebben dat door een te hoge druk de motor ook olie door de pakkingen heen gaat persen, en dat een diesel “op hol kan slaan” omdat ‘ie op pure olie loopt en niet op diesel? Of is dit niet waar?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 15 november 2005 03:03 PM
  [ # 15 ]
kstrik schreef:

nou, vandaag maar aan de slag gegaan.

heel anders dan de 14i, een sleutel 19 voor het bovenste gat (overloopgat zal ik t maar noemen) aan de zijkant (langs het voorwiel)

en onder aan de voorkant een sleutel 13 schroef gevonden.
wel vreemd, die 13mm schroef was op zich wel een soort aftapplug maar daar kwam niks uit. is dat wel de aftapplug? en zo niet waar zit die dan???

uit het zij-gat kwam mondjesmaat wat transmissieolie uitgesijpeld.
wat er dus op zou moeten duiden dat er precies voldoende olie inzat.

toch maar wat olie bijgegooid (comma 75w80 minerale olie) en nu zit ie wat te vol. kan dat eigenlijk kwaad?

Je hebt de verkeerde bout gehad om de olie er uit te laten lopen. De aftapplug zit aan de achterkant van de versnellingsbak, dus aan de kant van het subframe, onder aan het differentieel.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook