Beste forum leden,
ik ben van plan een XM te gaan rijden zo gauw Bruin het trekken kan.
De vraag is niet zozeer welke motor en welk jaar maar vooral welke vering.
Ik heb begrepen dat sommige XM’s een actief veersysteen hebben en andere niet. Een actief veersysyteem zou onder andere actief compenseren in bochten?
Klopt dit alles en wat zijn de voor- en nadelen aan gewone en aan actieve vering?
In welke XM zit welke vering?
P.S.
Dit bericht staat ook in het XM-forum onder het kopje “Welke vering?” Dat is afgesloten.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
lijkt me beter om dit in het Xm gedeelte te zetten
zelf wil ik dit ook wel weten want de Xm is een mooie wagen…........
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou Ik heb zelf een type2 XM met hydractief 2 erin en die corrigeert inderdaad in bochten en met drempels ook wel. Hiervoor had ik een Xantia die ook het hydractief 2 systeem had.
Laatst reed in een xantia van een ouder type en die veerde aanzienlijk zachter en soepeler. Niet dat mijn auto zo straf veert hoor maar ik merkte echt een verschil. Vanaf het tweede type XM ( 1994? ) zit er bij mijn weten hydractief 2 in.
Heb je wel eens een wagen met Hydractive II losgelaten op het circuit?
Gevoelsmatig zeg ik dat door de compensatie in veerdruk het uitbreken wordt uitgesteld, maar heftiger ( en daardoor minder beheersbaar ) optreedt. Dan is het systeem nadelig als de wagen tot grens van het bochtgedrag wordt gedreven.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ik heb de auto nog nooit tot het uiterste hoeven drijven maar ik kan me wel zoiets voorstellen ja Sowieso omdat het een zware auto is.
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen hydractief en activa systeem.
Hydractief 1 en 2 houd rekening met duikneiging van de wagen en gaat deze proberen te verminderen het systeem schakeld de derde veerbol aan of uit nagelang er comfort of sportstand gevraagt wordt.
Snelheidsafhankelijk gaat hij automatisch op de sportstand nagelang de stuurbeweging en zo verminderd hij beperkt het overhellen in de bocht.
Het verschil tussen 1 en 2 is massagestuurde kleppen of + gestuurd.
Dit systeem staat op de XM en Xantia.
Activa is het actief compenseren van de rolbeweging in de bocht Hier worden de antirolstangen actief tegengewerkt met een hydraulische cilinder.
Vanaf 3° overhellen gaat een mechanisme onder de wagen een soort van klep bedienen om een tegengestelde beweging van de antirolstang mogelijk te maken.
Alleen verkrijgbaar op de Xantia Activa.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
In welke jaren of types is hydractief dan een optie geweest? Ik weet het sinds begin dit jaar dat het een optie is geweest op goedkopere modellen, maar het is wel lullig als je een auto gekocht en dat blijkt er niet op te zitten!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hydractief I was in het begin standaard. Ik heb Hydractief in de XM V6 gehad en Hydractief II in een xantia. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Hydractief I, en het commentaar over het uitbreken enz. geeft ongeveer aan waarom. Bij hydractief II is er een regelset dat beslist wanneer die extra veerbol aan en uit gaat. Bij de sportstand gaat ie sneller uit dus, maar kan nog steeds aan staan. Bij hydractief I, als ie in de sportstand gaat, is het merkbaar - 1 bol per as uit - helder. De bol gaat uit, alles wordt stugger. Als je dit de hele tijd wilt, zet je hem op sportstand. Geen verrassingen. Ik vond het altijd merkbaar als de Hydractief I omschakelde. Dat gedrag vond ik fijner dan de Hydractief II xant. Daar kon je hard mee door de bocht, maar ik had altijd een beetje een idee dat je moest raden wat ie aan het doen was en wat de vering had besloten over welk programma hij aan het draaien was, terwijl het bij hydractief I gewoon wat helderder was, voor mij persoonlijk fijner.
van de latere XM’s weet ik ‘t trouwens niet. Heb geen idee wanneer ze hydractief II kregen, en welke uitvoeringen helemaal geen hydractief hadden weet ik eigenlijk ook niet. Op de site van de xmclub word je misschien wijzer. Maar, alle vroege XM’s (in NL geleverd) hadden hydractief I, als ik het goed begrijp.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
D’r zijn meerdere draadjes met info over Hydropneumatiek vs. Hydractive 3 vs Hydractive (1,2,3+) vs Activa.
o.a. deze http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163862&start=5&highlight=hydractive
en deze:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164074&highlight=hydractive
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
....maar om bij de initiële vraag terug te komen. Ik wil een xm gaan rijden zodra bruin het trekken kan. Ik neem hierbij dan aan dat je met een oudere xm gaat beginnen. Ik weet het zo niet zeker meer of iedere oudere xm met hydractief is uitgerust, maar als je de keuze hebt, als ik de keuze had, zou ik gaan voor de ‘normale’ vering. Mijn 1e xm uit 1993 had hydractief en de electronica is eigenlijk zo gevoelig dat ik en velen met mij zich enorm ergeren hieraan. De vering blijft vaak in de stugge stand hangen waardoor je constant over de weg stuitert. Ik werd er op het laatst zo gestoord van dat ik de hele boel heb laten overbruggen waardoor de auto altijd soepel bleef, heerlijk!!!!! Velen hebben dit ook laten doen.
Nu heb ik een Xm zonder hydractief 1,2, of 3 en ben hier zeer blij mee. Ik vind het hele hydractief gebeuren weinig toevoegen aan een citroën. En een auto voor het circuit is het al helemaal niet.
gr
Ries
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ries schreef:....maar om bij de initiële vraag terug te komen. Ik wil een xm gaan rijden zodra bruin het trekken kan. Ik neem hierbij dan aan dat je met een oudere xm gaat beginnen. Ik weet het zo niet zeker meer of iedere oudere xm met hydractief is uitgerust, maar als je de keuze hebt, als ik de keuze had, zou ik gaan voor de ‘normale’ vering. Mijn 1e xm uit 1993 had hydractief en de electronica is eigenlijk zo gevoelig dat ik en velen met mij zich enorm ergeren hieraan. De vering blijft vaak in de stugge stand hangen waardoor je constant over de weg stuitert. Ik werd er op het laatst zo gestoord van dat ik de hele boel heb laten overbruggen waardoor de auto altijd soepel bleef, heerlijk!!!!! Velen hebben dit ook laten doen.
Nu heb ik een Xm zonder hydractief 1,2, of 3 en ben hier zeer blij mee. Ik vind het hele hydractief gebeuren weinig toevoegen aan een citroën. En een auto voor het circuit is het al helemaal niet.gr
Ries
ieder XM van het type 1, dus 1989 tot model 1994, welke nieuw en origineel in Nederland is geleverd is voorzien van Hydractive.
Pas na 1995 is het mogelijk een xm te krijgen zonder hydractive, dat zijn de basis uitvoeringen, geleverd vanaf modeljaar 1996! dus de 2.0 16v, in Sx, de Diesel in Sx. De V6 en turbo ct hebben altijd standaard hydractive.
En ja, met type 1 heb je wel eens een storing, maar ik heb met mijn serie 2 xm NOG NOOIT welke storing dan ook gehad!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Voor zover ik het me kan herinneren was de “Oort” XM de enige vroege nederlandse XM zonder Hydractief 1 maar met het gewone veersysteem zoals in de BX.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alcyone schreef:Voor zover ik het me kan herinneren was de “Oort” XM de enige vroege nederlandse XM zonder Hydractief 1 maar met het gewone veersysteem zoals in de BX.
Ook een “Oort” xm heeft hydractive!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hydractief 1 of 2
Beste grijs 3,
kun je iets meer uitleg geven over het verschil tussen hydractief 1 en 2.
Wat is massagestuurd en wat betekent + gestuurd?
BX-GTI-16V schreef:Ik denk dat je een verschil moet maken tussen hydractief en activa systeem.
Hydractief 1 en 2 houd rekening met duikneiging van de wagen en gaat deze proberen te verminderen het systeem schakeld de derde veerbol aan of uit nagelang er comfort of sportstand gevraagt wordt.
Snelheidsafhankelijk gaat hij automatisch op de sportstand nagelang de stuurbeweging en zo verminderd hij beperkt het overhellen in de bocht.
Het verschil tussen 1 en 2 is massagestuurde kleppen of + gestuurd.
Dit systeem staat op de XM en Xantia.Activa is het actief compenseren van de rolbeweging in de bocht Hier worden de antirolstangen actief tegengewerkt met een hydraulische cilinder.
Vanaf 3° overhellen gaat een mechanisme onder de wagen een soort van klep bedienen om een tegengestelde beweging van de antirolstang mogelijk te maken.
Alleen verkrijgbaar op de Xantia Activa.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In Belgie niet standaard , alleen op de V6 .
Walter
Meten is weten , gissen is missen