1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
XM zoektocht - 2.0 of 3.0 V6? [gevonden]
Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-11-2005

Gepost: 15 november 2005 08:59 PM

Hallo allemaal,

Bij mijn zoektocht naar een tweedehands Citroën XM kwam ik dit forum tegen en ben daar erg blij om. Ik heb inmiddels veel nuttige info en tips over de XM en de aankoop daarvan uit het forum kunnen plukken. Toch heb ik nog een (klein) dilemma. Ga ik voor de 2.0 vier-cilinder of de luxe 3.0 zes-cilinder?

Even wat gegevens:
- mijn budget voor de aanschaf ligt rond de € 2000,-
- ik ga de auto privé rijden (max. 8000 in het jaar)
- benzinekosten zijn geen issue, onderhoud echter wel!

Voor € 2250,- heb je bijvoorbeeld een (type 1) V6 uit 1992 met 225.000 op de teller terwijl je voor hetzelfde bedrag een (type 2) 4-cilinder uit 1996 met 175.000 gereden kilometers kunt kopen.

De 4 cilinders zijn voor hetzelfde geld dus nieuwer en hebben (vaak) minder kilometers op de teller. Het enige nadeel zou dan zijn dat ie geen V6 heeft.
Is de V6, afgezien van het leeftijdsverschil, in het algemene onderhoud duurder? En wat zijn hier de meningen over de 2.0 liter 4-cilinder in de (relatief zware) XM?

Alvast bedankt voor de reacties!

Jeroen (Flying Dutchman)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 november 2005 09:26 PM
  [ # 1 ]

Ik zou gaan voor de V6. De 12v is zeer betrouwbaar, de meeste problemen zitten bij een XM niet in de motor. De 2.0 liter heeft een reputatie voor wat meer problemen met de spruitstukken enzo. Verbruik van een 12v is niet zo veel hoger dan een 4 cylinder, en het is wel een stuk fijner…. de 2.0i is eigenlijk net wat weinig. Willem op het forum heeft nog wel een mooie V6 automaat te koop. De V6 heeft ook distributiekettingen ipv riemen, dat vind ik altijd een fijn idee. Bij de PRV V6 heb je ook Diravi, en da’s eigenlijk wel een must. Een V6 is even duur, luxer, de motor is betrouwbaarder, verbruikt niet heel veel meer dan een 2.0, en heeft diravi. Voor mij is het duidelijk. Oh ja, en van een V6 met 250,000km wordt gezegd dat ie net komt kijken. ik kocht er een met 360,000km… ook geen enkel probleem. Het antwoord op je vraag is wat mij betreft duidelijk Smile...

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-11-2005

Gepost: 15 november 2005 10:23 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de snelle respons.

Heb inmiddels een afspraak gemaakt met de eigenaar van een handgeschakelde (type2) V6 VSX uit 1994 (kwam deze advertentie tegen op de webiste van de nederlandse XM club).

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 november 2005 11:55 AM
  [ # 3 ]

wat betreft power geeft mijn 2liter i genoeg kracht om snel weg te zijn en ook nog eens vol door te trappen vanaf de 100 naar 180, niets vergeleken met een V6 natuurlijk, maar zeker niet verkeerd!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 november 2005 12:12 PM
  [ # 4 ]

Ik heb die 2.0i 122pk motor gehad in een xantia, en daar vond ik het al tamelijk magertjes eigenlijk…. maar goed, de eisen verschillen natuurlijk. Als je gaat kopen, heb je voor hetzelfde geld een V6. Enige echte minpunten aan de V6 zijn dat je moeilijker overal bij kan, het motorruim zit aardig vol. Hij verbruikt natuurlijk ook meer, zeker als je er harder mee rijd (wat ik dan automatisch zou gaan doen), maar als je je inhoudt scheelt het maar weinig met de 2.0i. De andere optie is natuurlijk de TCT, dat vind ik dan wel weer leuk. Turbo’s blijven gaaf…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 november 2005 01:03 PM
  [ # 5 ]

volgens mij heeft Flying Dutchman een Type 2 2.0 op het oog (1996)

dus dan hebben we het denk ik over een 2.0 16v dus zit wat meer pit in als de oude 2.0 8v met 122 pk Smile

V6 blijft gaaf.
en als je niet teveel rijdt is het nog te betalen ook denk ik zo.

alleen dat logo is al cool Cool

Profiel  
 
Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-11-2005

Gepost: 16 november 2005 01:27 PM
  [ # 6 ]

Ik had niet een specifieke 2.0 of 3.0 op het oog.

Bij autotrader en marktplaats viel het me echter op dat je voor hetzelfde geld beide types kan kopen (incl. de turbo-versie). De keuzemogelijkheden lijken dan een stuk groter te worden.

Toch ga ik nu in eerste instantie voor de V6. De betrouwbaarheid van de motor, de praktisch gelijke onderhouskosten en het “luxe” rijden spelen hierbij een grote rol.

Heb inmiddels een tweede afspraak gemaakt om een XM V6 uit 1996 te bekijken. Kan ik in ieder geval een vergelijkend warenonderzoek doen.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 16 november 2005 02:51 PM
  [ # 7 ]

hmm, tja, wat valt er aan toe te voegen….....V6 is niet duurder dan een 2 liter en het onderhoud valt reuze mee. Het enige wat ik me voor kan stellen dat duurder zou kunnen zijn…..is het vervangen van de voorraadbol en Diravi-bol. De rest is goed te bereiken.

Er wordt gesproken dat een 2 liter redelijk snel is, nou, er circuleerd een filmpje rond dat iemand (van dit forum) van 100 naar 200 accelereerd in z’n 5…...Na een paar minuten heeft hij het nog niet gehaald, terwijl het met een V6 een stuk sneller gaat en dat je bij 180+ nog het gevoel hebt, dat de koek nog niet op is.

En een V6 is veel stiller, bij 200 had m’n meissie nog niet door dat ik zo hard reed

En ja, mijn 93-er V6 automaat, 170d km met leer en werkende airco is te koop

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 november 2005 02:20 PM
  [ # 8 ]

okok, ik geef grif toe dat de 2liter lang zo snel niet is als een v6, maar ik ben er dik tevreden mee! Hij gaat een stuk sneller dan mijn ouwe bx 1.6 tri, en die was voor een bx al heel rap! Van 0-100 was de bx sneller, maar op de snelweg doortrekken van 120 naar 180 gaat snel genoeg hoor!

Hoewel was jouw vraagprijs eigenlijk? Misschien weet ik wel een geinteresseerde….

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 17 november 2005 09:41 PM
  [ # 9 ]

Turbo CT al overwogen? Is ook best een fijne motor, vooral met automaat. Blok heeft veel koppel. Een 2.0 is behoorlijk rumoerig en beslist niet snel. Je kunt er wel vlot mee meekomen maar de motor moet veel te veel werken om er een beetje gang in te houden. Een TCT, maar nog liever een V6 past veel beter bij het wat gezapige karakter van een XM.

Groet,

L

Profiel  
 
Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 15-11-2005

Gepost: 17 november 2005 11:39 PM
  [ # 10 ]

Nee, de turbo had ik nog niet overwogen. Ik zag er vanmiddag toevallig één rijden in Rotterdam. Kon ‘em alleen niet bijhouden om de auto eens goed te bekijken Wink

Ben benieuwd wat ik van de 2 V6-en vind die ik zaterdag ga bekijken.
Ik houd jullie op de hoogte!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 november 2005 11:43 PM
  [ # 11 ]
Lucas Unger schreef:

Turbo CT al overwogen? Is ook best een fijne motor, vooral met automaat. Blok heeft veel koppel. Een 2.0 is behoorlijk rumoerig en beslist niet snel. Je kunt er wel vlot mee meekomen maar de motor moet veel te veel werken om er een beetje gang in te houden. Een TCT, maar nog liever een V6 past veel beter bij het wat gezapige karakter van een XM.

Groet,

L

een Xm gezapig??? foei lucas foei… jij mag niet meer meerijden… Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 november 2005 03:23 AM
  [ # 12 ]

Niet meer meerijden in .............. ?

Groet,

L

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 18 november 2005 04:53 PM
  [ # 13 ]

Dagelijks Den Haag <-> Rotterdam met 60 km/u in de spits gaat uitstekend met een 2.0 litertje…  Razz

Als ik t geld had dan stapte ik over op een 3.0 liter met leder… Cool

Profiel  
 
Toolman
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 07-11-2005

Gepost: 20 november 2005 02:08 PM
  [ # 14 ]

Misschien een stomme vraag, maar wat is “Diravi”?

Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm

Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 november 2005 02:19 PM
  [ # 15 ]
Toolman schreef:

Misschien een stomme vraag, maar wat is “Diravi”?

stuurbekrachtiging met automatische terugloop (dus zodra je het stuur loslaat draaid het zelf naar de middenstand)

dit zit alleen op een SM, CX en bij de oude XM V6 motoren.

verder heb je bij een lage snelheid met een kleine stuurbeweging een groot draai effect op de wielen bij bij hoge snelheid andersom.

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook