als je niet naar geld hoef te kijken zou ik zeggen ga voor de v6 maar weet wel dat ze erg duur kunnen worden in onderhoud
arjan_verkade schreef:Toolman schreef:Misschien een stomme vraag, maar wat is “Diravi”?
stuurbekrachtiging met automatische terugloop (dus zodra je het stuur loslaat draaid het zelf naar de middenstand)
dit zit alleen op een SM, CX en bij de oude XM V6 motoren.
verder heb je bij een lage snelheid met een kleine stuurbeweging een groot draai effect op de wielen bij bij hoge snelheid andersom.
Dit klopt niet helemaal, de overbrengingsverhouding blijft bij elke snelheid hetzelfde, alleen de mate van bekrachtiging is snelheidsafhankelijk! Het is geen BMW.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
arjan_verkade schreef:..verder heb je bij een lage snelheid met een kleine stuurbeweging een groot draai effect op de wielen bij bij hoge snelheid andersom.
Dat denk ik niet. Sterker nog: dat weet ik wel zeker. Dat kan je op dit moment alleen bij BMW kopen onder de naam Active Front Steering (AFS).
Hetgeen jij bedoelt (waarschijnlijk) is de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging -> minder assistentie bij hogere snelheden.
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ds23man schreef:arjan_verkade schreef:Toolman schreef:Misschien een stomme vraag, maar wat is “Diravi”?
stuurbekrachtiging met automatische terugloop (dus zodra je het stuur loslaat draaid het zelf naar de middenstand)
dit zit alleen op een SM, CX en bij de oude XM V6 motoren.
verder heb je bij een lage snelheid met een kleine stuurbeweging een groot draai effect op de wielen bij bij hoge snelheid andersom.
Dit klopt niet helemaal, de overbrengingsverhouding blijft bij elke snelheid hetzelfde, alleen de mate van bekrachtiging is snelheidsafhankelijk! Het is geen BMW.
GRG
je heb helemaal gelijk
En de kenissmaking met “Diravi” heeft gisteren plaatsgevonden!
Ik heb (bij particulieren) mogen proefrijden in twee 3.0 V6 VSX-en en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de XM. Wat rijdt dat lekker! Comfortabel, stil en ruim zijn de 3 dingen die bij mij zijn blijven hangen.
Toch waren er bij beide auto’s wat puntjes die ik aan jullie en de dealer/specialist wil voorleggen:
- Bij het testen van de wagenhoogte “bokte” de auto eenmalig bij het terugzetten van de hoogste stand naar de rijstand. Na herhaling van de test gebeurde het niet meer. Wat kan dat zijn?
- Bij een tussentijdse stop tijdens één van de proefritten begonnen een aantal waarschuwingslampjes tegelijk te knipperen (eerder flikkeren). Dit was bij het wegrijden gelijk over. Ook dit probleem herhaalde zich niet. Slechte contacten?
- Aan het einde van de proefrit rook ik, bij het openen van de motor, een oliegeur en zag het helemaal achterin lichtelijk roken. Dit hield na 3-5 minuten op. Zit daar wellicht een bekende plek die kan lekken? (de pijl geeft de plek aan waar ik de rook zag)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Dat bokken bij van hoogste stand naar lager betekent volgens mij dat de eigenaar meer moet “gymnastieken” met zn XM.
Om de zoveel tijd van de laagste naar allerhoogste stand en weer naar de laagste (niet in een keer naar beneden, ook ff in rijstand) en dit een paar keer achter elkaar. Zo worden de poten een beetje gesmeerd.
Ik dacht dat Diravi alleen op de serie I V6en zat?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Of ik heb er overeen gelezen, maar essentieel is de onderhoudshistory.
Vergis je niet, een V6 is duurder in onderhoud dan een 2 liter, puur omdat het nogal volgebouwd is onder de kap.
Ik heb zelf een TCT uit ‘93. Van de week de turbo laten verwisselen. Zèlf een sloopturbo uitgebouwd, wat een klus. Dus sloopturbo erin laten zetten…nou, 10 uur werk voor de monteur (specialist), púúr sleutelen, moeilijk berijkbaar (zelf ook ondervonden hahaha!). Ook geen goedkope klus dus…maar ja, wat ís duur?
Dus mocht je een TCT aan willen schaffen, let er goed op of de turbo lekker werkt en vooral na een stukkie rijden de boel af laten koelen, mensen vergeten dat nog wel eens.
Een tijdje geleden stond er ook een dikke V6 Musketier (12 klepper) op marktplaats.
Neem bij een proefrit een kenner mee, is wel zo makkelijk.
Ik had ook al begrepen dat bij een V6 vóór augustus ‘92 een probleem heeft met de klepstoters.
Ook de koppen zijn, meen ik, nogal zwak.
XM’s hebben uiteraard hun zwakke plekken…(Jappen ook)
Suc6 met de beslissing!
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ieksEmmu schreef:Dat bokken bij van hoogste stand naar lager betekent volgens mij dat de eigenaar meer moet “gymnastieken” met zn XM.
Om de zoveel tijd van de laagste naar allerhoogste stand en weer naar de laagste (niet in een keer naar beneden, ook ff in rijstand) en dit een paar keer achter elkaar. Zo worden de poten een beetje gesmeerd.
Ik dacht dat Diravi alleen op de serie I V6en zat?
Diravi zit niet meer op de laatsten V6-en met de ES9J4 motor, op de rest wel!
Dat roken kan een olielekkage zijn, het kan zijn dat er olie op de uitlaat komt, die dan vervolgens gaat verbranden=rook
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wederom bedankt voor de support! Ik ga in ieder geval deze week nog een andere XM bekijken en dan kan ik hopelijk volgend weekend beslissen.
Ik zie nu wel dat de meningen over het V6 onderhoud verdeeld zijn:
Vergis je niet, een V6 is duurder in onderhoud dan een 2 liter, puur omdat het nogal volgebouwd is onder de kap.
Ik zou gaan voor de V6. De 12v is zeer betrouwbaar, de meeste problemen zitten bij een XM niet in de motor.
..V6 is niet duurder dan een 2 liter en het onderhoud valt reuze mee.
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb 10 jaar lang dagelijks aan vele XM’s gewerkt en het verhaal dat een V6 net zo duur in onderhoud is als een 2.0 vind ik echt onzin en misleiding. Op een V6 kun je heel aardig leeglopen als je de verkeerde koopt, of de verkeerde garage hebt.
Een V6 is veel complexer, zit veel meer volgebouwd onder de kap en de specifieke v6 onderdelen zijn duurder. Je hebt veel meer kans op storingen, met name lekkages aan het besturingsgedeelte komen vaker voor dan bij een 2.0. De v6 motor is inderdaad heel betrouwbaar, maar er natuurlijk meer in dat ding dan aleen een motor. Het gaat om wat er om heen zit!
Omdat een v6 veel voller zit onder de kap, en ook aan de onderzijde, ben je veel meer geld kwijt aan arbeidsloon. Kijk ook eens naar een XM 2.0 16v. Dat is technisch net een grote xantia, en is heel sleutel vriendelijk en betrouwbaar. En rijdt prima met 135 pk. Laat je dus niet meeten gekmaken voor een V6 als je ook een beetje betaalbaar xm wilt gaan rijden.
Laat je dus niet gekmaken met het verhaal dat een v6 net zo duur in het gerbuik en onderhoud als een 2.0, want het klopt naar mijn mening niet!
Ps, ik heb nooit bij dealers gewerk, altijd bij citroen specialisten en ik weet ook wat een dealer rekent! ik heb altijd gewerkt volgens het princiepe van: eerst kijken of we het kunnen maken, vervagen kan altijd nog. En ik weet gewoon dat een v6 geen erg sleutel vriendelijke auto is. Met name een automaat!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
waterman771 schreef:Ik heb 10 jaar lang dagelijks aan vele XM’s gewrkt ne het verhaal dat een V6 net zo duur in onderhoud is als een 2.0 vind ik echt onzin en mislijding.
Een V6 is veel complexer, zit veel meer volgebouwd onder de kap en de specifieke v6 onderdelen zijn duurder. Je hebt veel meer kans op storingen, met name lekkages aan het besturingsgedeelte komen vaker voor dan bij een 2.0.
Omdat een v6 veel voller zit onder de kap, en ook de onderzijde, ben je veel meer geld kwijt aan arbeidsloon. Een XM 2.0 16v is net een grote xantia, en heel sleutel vriendelijk en betrouwbaar. en rijdt prima met 135 pk.Laat je dus niet gekmaken met het verhaal dat een v6 net zo duur in het gerbuik en onderhoud als een 2.0, want het klopt naar mijn mening niet!
Ps, ik heb nooit bij dealers gewerk, altijd bij citroen specialisten en ik weet ook wat een dealer rekent! ik heb altijd gewerkt volgens het princiepe van: eerst kijken of we het kunnen maken, vervagen kan altijd nog. En ik weet gewoon dat een v6 geen erg sleutel vriendelijke auto is. Met name een automaat!
Kijk, dat bedoel ik…een eerlijk antwoord! Dat bedoel ik dus. Een V6 kan erg duur zijn. Verbruik enzo heb je zèlf in de hand. Maar noem bijvoorbeeld je uitlaatspruitstuk, als het lek is bij een V6, klinkt simpel, maar probeer er bij te komen
Niet om je bang te maken, maar maak wel een verstandige beslissing, laat je niet verleiden door een vriendelijke verkoper en een dikke V6 met alles erop en eraan. Let er ook op, als je een automaat ziet…óók dat is een geval appart (bakolie om de 10000 vervangen is een must) en als-ie stuk gaat, dúre zaak!
Mijn advies: Ga voor een 2 liter (maar dat is mijn keuze)
Groeten Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ruben, je moet de reputatie van de 24V uitlaatspruitstukken niet verwarren met de 12V uitlaatspuitstukken, deze zijn nl. totaal anders.
En qua onderhoudskosten ligt het er maar net aan hoe je de auto gebruikt (of misbruikt). Misbruik gaat je op een gegeven moment domweg veel geld kosten en als je liever naar de dealer gaat….....Dan mag je wel een geldboom gaan zoeken en dan wordt een V6 wel duur.
Ik rij inmiddels mijn 2e V6, de eerste was een vroege 90er met handbak en mijn huidige is een 93-er met automaat. Behalve de automaat zit er tussen beide auto’s een wereld van verschil, de 90-er is qua elektronica gewoon belabberd, bij de 93-er is alles een stuk beter uitgevoerd.
Voor de rest zit de keuze tussen je oren en 9 van de 10 keer zijn mijn autokeuzes niet rationeel verantwoord geweest en kies ik vaak voor de brul en de uitzonderlijke tussen-acceleraties op de snelweg
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Mijn V6 automaat uit 96 heeft nu 265k gelopen en blijft maar doorgaan. Heeft nog nooit stilgestaan bij mij en start altijd. Zeer comfortabele zwever, alleen benzineverbruik ( 1 op 9) is wat kostbaar, daarom rij ik zomers in mijn DS op gas.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Een geldboom heb ik zeker niet en mijn aanstaande auto zal dan ook niet naar de dealer gaan voor onderhoud en evt. reparaties.
Ik zal straks, na de evt. aanschaf, op zoek moeten naar een specialist in de omgeving Zwolle / Apeldoorn.
jullie vergeten alleen een ding hij heb maar 2000 euro om te besteden en een v6 voor dat geld heb al de nodige km ghad dus de kans dat er onkosten aan zitten is gewoon veel groter dan en vergeet ook vooral niet dat de autos die meestal worden aangeboden voor dat geld er de laaste tijd niks aan onderhoud is gedaan